Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Boink på afveje

Spørgsmål vedr. Boink samt det tilbehør der laves til Boink pillefyret
Besvar
cfonsskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 05 sep 2007 09:45
Mit fyr: Opop H418 + Boink 16 kw
Areal: 75kvm+75kvm kælder
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: 25-40kg
Årligt forbrug: 8000-10000 kg
Geografisk sted: Als

Boink på afveje

Indlæg af cfonsskov » 04 mar 2009 12:09

Hej

Jeg har fået et problem med mit boink/opop anlæg.

Efter jeg havde det slukket i søndags for at rense kedlen, har det ikke ville køre. Det tænder og slukkede hele tiden. Nu har jeg ændret en hel del på både pid og mætningen, bare for at det kan holde sig i gang.

Det ser ud som om det slet ikke vil regulere, eller i hvert fald er blevet meget langsom til det. Jeg køre med en setpunkttemp. på 62 grader, og det har ellers begyndt at regulere effekten op og ned, når det henholdvis kom over og under setpunkt. Men begynder den først at skrue op når temp er nede på 56-58 grader, og regulere ned igen når temp er oppe på 65-67 grader, og så er det meget tæt på den falder på overtemp. = ca 72 grader, selv om det står til 80 grader. For at den ikke skal slukke hver gang, har jeg måtte skrue pillemængden ned så den kører mager, ellers laver den alt for meget varme, og slukker.

Og jeg kører på 6 kW.

Jeg har haft dette problem før, dog ikke så slemt, og det har kunne løses ved at tage strømmen fra igen. Men det virker ikke denne gang.

Håber der en nogle der kan hjælpe mig, da jeg er ved at være træt af det køre så ringe, plus det har kostet en tænder ind til videre.

Mvh

Christian


tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Boink på afveje

Indlæg af tn » 04 mar 2009 12:36

cfonsskov skrev:Hej

Jeg har fået et problem med mit boink/opop anlæg.

Efter jeg havde det slukket i søndags for at rense kedlen, har det ikke ville køre. Det tænder og slukkede hele tiden. Nu har jeg ændret en hel del på både pid og mætningen, bare for at det kan holde sig i gang.

Det ser ud som om det slet ikke vil regulere, eller i hvert fald er blevet meget langsom til det. Jeg køre med en setpunkttemp. på 62 grader, og det har ellers begyndt at regulere effekten op og ned, når det henholdvis kom over og under setpunkt. Men begynder den først at skrue op når temp er nede på 56-58 grader, og regulere ned igen når temp er oppe på 65-67 grader, og så er det meget tæt på den falder på overtemp. = ca 72 grader, selv om det står til 80 grader. For at den ikke skal slukke hver gang, har jeg måtte skrue pillemængden ned så den kører mager, ellers laver den alt for meget varme, og slukker.

Og jeg kører på 6 kW.

Jeg har haft dette problem før, dog ikke så slemt, og det har kunne løses ved at tage strømmen fra igen. Men det virker ikke denne gang.

Håber der en nogle der kan hjælpe mig, da jeg er ved at være træt af det køre så ringe, plus det har kostet en tænder ind til videre.

Mvh

Christian
Hej Christian

Det er det velkendte problem med I-led i pid regulator.
Når fyr har været slukket og starter fra en relativ kold temperatur , så kører den kraftigt op i effekt p.g.a I-led.
Og når så ikke at regulere ned igen før den er 10 grader over setpunkt, hvor den går i stop.
Ved næste opstart køres videre med det store bidrag fra I-led fra sidste opstart, og derfor går det galt igen
Hvism man slukker og tænder for styring, 0-stilles I-bidrag, så hvis man slukker og tænder igen på et tidspunkt hvor temp er omkring setpunkt, går det bedre igen.
I nye versioner >= 4.99 vil det være bedre, fordi I-led da først begynder at tælle, når man nærmer sig setpunkt efter en kold-opstart.
Men set dit I-led kraftigt ned d.v.s ned til 0,10 eller 10 afhængig af om du ser iled i stokerkontrol med decimaler eller ser det uden decimaler. Så vil det fungere.
En anden mulighed er at begrænse max effekt, men hvis du kører 6 KW er det jo begrænset hvor meget du kan tillade dig at gå ned.
Du kan i øvrigt se lidt mere omkring PID via link her i bunden.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk

cfonsskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 05 sep 2007 09:45
Mit fyr: Opop H418 + Boink 16 kw
Areal: 75kvm+75kvm kælder
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: 25-40kg
Årligt forbrug: 8000-10000 kg
Geografisk sted: Als

Re: Boink på afveje

Indlæg af cfonsskov » 05 mar 2009 12:10

Hej

Tak for svar, det var lige det der skulle til...

Men hvorfor har det kun få gange været et problem før, uden det på nogen måde har været så stort som denne gang?
Fyret har før været noget koldere, uden der har været problemer med opstart igen.

Mvh

Christian

tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Boink på afveje

Indlæg af tn » 05 mar 2009 17:21

cfonsskov skrev:Hej

Tak for svar, det var lige det der skulle til...

Men hvorfor har det kun få gange været et problem før, uden det på nogen måde har været så stort som denne gang?
Fyret har før været noget koldere, uden der har været problemer med opstart igen.

Mvh

Christian
Tja det er lidt svært at sige, men det afhænger jo dels af hvor langt fra setpunkt man er, men også hvor hurtigt den kommer op til setpunkt. Kommer man hurtigt op når I-led ikke at tælle så meget, og hvis der så er lidt forbrug når den kommer over, så når I-led at tælle ned igen før den rammer de 10 grader over.
Så det afhænger lidt af forbrugsmønster også, hvor galt det går.
desuden bibeholdes I-led jo fra man stoppede, så det afhænger også af om den var under eller over setpunkt, da du stoppede for at rense. dog kun hvis du ikke også tog strømmen, idette tilfælde 0-stilles I-led.
men med lavt I-led kan den regulere hurtigt nok, så den er mindre afhængig af forbrugsmønsteret.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk


Besvar