Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Neddrosling af Boink 16kw

Spørgsmål vedr. Boink samt det tilbehør der laves til Boink pillefyret
Besvar
Burnwell
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30 dec 2008 06:57
Mit fyr: Boink/Opop 16kw
Areal: 170+66
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 8kg (maj 2009)
Årligt forbrug: Forventet 8 tons
Geografisk sted: Fyn

Neddrosling af Boink 16kw

Indlæg af Burnwell » 30 dec 2008 07:23

Hej

Endnu en ny pillebruger melder sig på banen :D

Jeg har for et par uger siden fået installeret et Boink/Opop 16kw anlæg.
Montøren neddroslede det til 10kw, men jeg synes jeg har ret svært ved at få det til at yde ordentligt i høj last.
Uanset om jeg skruer mætning høj (potmeter2) langt op, er det som om der enten ikke kommer piller nok, eller også er blæs for kraftig.

Iflg. Pillefyr Pro. er indstillingerne
Lav - høj - el - pause - rens - effekt(ydelse)
5 - 13 - 15 - 15 - 30 - 10

Er blæs højlast sat for højt?
Har i noget bud på hvad de korrekte indstillinger vil være til hhv. 10kw og 8kw?
Jeg har set petaas indlæg, men er i tvivl om det også gælder Boink.


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Neddrosling af Boink 16kw

Indlæg af thoken » 30 dec 2008 08:27

Hej Burnwell!
Velkommen til!
Umiddelbart skal du da bare prøve at følge Peters(petaas) indstillinger, du kan jo bare justere tilbage igen!
Hvad jeg lige kan huske i hovedet, så mener jeg at blæs høj skal stilles til 10, hvis du ønsker max effekt på 10 kw, og på 8 til 8kw.
De sidste tal(effekt) er bare til beregning, og altså ikke her, man indstiller max effekt(men på blæs høj)

Held og lykke med boinken!

godt nytår
mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Kenny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Neddrosling af Boink 16kw

Indlæg af Kenny » 30 dec 2008 09:56

Som Thoken skriver, skal værdien i blæs-høj og effekt være den samme. Der skal i hvertfald ikke være en forskel på f.eks 13-10.

Jeg har selv neddroslet en BOINK til 10KW og har sat blæs-lav til 5 og blæshøj til 10.

Hvad meget yder din snegl ihv høj og lav ydelse?
Hvad er din kedeltemp.?
Hvad er din røgtemp.?

Burnwell
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30 dec 2008 06:57
Mit fyr: Boink/Opop 16kw
Areal: 170+66
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 8kg (maj 2009)
Årligt forbrug: Forventet 8 tons
Geografisk sted: Fyn

Re: Neddrosling af Boink 16kw

Indlæg af Burnwell » 30 dec 2008 11:37

Tak for svar begge to!
Virkelig dejligt med så hurtig respons.
Kenny skrev:Som Thoken skriver, skal værdien i blæs-høj og effekt være den samme. Der skal i hvertfald ikke være en forskel på f.eks 13-10.

Jeg har selv neddroslet en BOINK til 10KW og har sat blæs-lav til 5 og blæshøj til 10.

Hvad meget yder din snegl ihv høj og lav ydelse?
Hvad er din kedeltemp.?
Hvad er din røgtemp.?
Mht. Sneglydelse er jeg lidt et åbent spørgsmålstegn - fyret er stadig helt nyt for mig og er først ved at lære det at kende.
Boinken har så vidt jeg har forstået kun autoberegning (som standard), eller? Afvejning af piller er ikke noget jeg har gjort.
Indtil videre har jeg kun skruet på potmetrene, og så ellers brugt Pillefyr Pro til at aflæse værdier/grafer.

De værdier jeg kan aflæse i programmet er:

Forbrug
Forbrug minimum 600
Forbrug maksimum 1600
Kap. på 6min 905

Drift
Mætning lav last 9.96
Mætning høj last 23.2

Ønsket kedeltemp. er 62, minimum 55, maks 70

Røgtemp kender jeg ikke, da jeg endnu ikke har fået anskaffet en røgtemp måler.

Burnwell
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30 dec 2008 06:57
Mit fyr: Boink/Opop 16kw
Areal: 170+66
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 8kg (maj 2009)
Årligt forbrug: Forventet 8 tons
Geografisk sted: Fyn

Re: Neddrosling af Boink 16kw

Indlæg af Burnwell » 30 dec 2008 13:32

Har du i øvrigt en fremgangsmåde hvis man kun ønsker at bruge interface og ikke potmetrene?
Som det fremgår er jeg helt grøn på området, og har ikke umiddelbart kunne finde noget Boink specifik info angående dette i forum'et.


Kenny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Neddrosling af Boink 16kw

Indlæg af Kenny » 30 dec 2008 22:38

De værdier jeg kan aflæse i programmet er:

Forbrug
Forbrug minimum 600
Forbrug maksimum 1600
Kap. på 6min 905

Drift
Mætning lav last 9.96
Mætning høj last 23.2

Ønsket kedeltemp. er 62, minimum 55, maks 70
Dine indstillinger på min., maks, og 6 min. er de samme jeg har på min BOINK.
Selv har jeg ikke fundet ud af hvad disse indstillinger bruges til, men de virker for mig.
I softwaren (jeg køre med StokerKontrol) kan jeg indtaste den faktiske mængde piller der køres på 6 min.
Det er for at sikre at statistik og grafer beregner rigtigt.

Du har en ret høj mætning i lavlast. Muligt det er som det skal være. Har du en trækstabilisator monteret på din skorsten?
Hvis du har, kan du sandsynligvis justere på potmeteret for"lav ydelse".

Jeg kender ikke rigtig til Pillerfyr Pro. Bruger som sagt selv StokerKontrol som interface.
Når du køre med interface, kan du sætte min, maks og ønsket temperatur til samme værdi. Dette bruges vistnok kun til BOINK.
Jeg har sat alle 3 til 60 grader. Det er den temperatur jeg ønsker - hverken mere eller mindre.

Upload evt. en skærmprint af dine indstillinger.

Burnwell
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30 dec 2008 06:57
Mit fyr: Boink/Opop 16kw
Areal: 170+66
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 8kg (maj 2009)
Årligt forbrug: Forventet 8 tons
Geografisk sted: Fyn

Re: Neddrosling af Boink 16kw

Indlæg af Burnwell » 31 dec 2008 07:11

Her er et screenshot af mine indstillinger i dag, efter ændring af blæs høj til 10.
Mætninger er sat lidt ned, men ikke meget.
http://imageload.dk/files/33b82bea27453 ... 42fedc.JPG

I hjælpefilen til pillepro. står der under Setup -> Forbrug
----
"Effekt :
Øger eller mindsker justerings mulighederne på potmeteret
Tip :
Justerer du minimum og max. potmeter værdien til det samme, vil du kunne sætte den nøjagtige snegl ydelse fra computeren."
----

Jeg er ikke helt sikker på hvad der menes med dette? Vel nok at det så er muligt at indtaste nøjagtigt hvor meget sneglen yder på 6 min.

Angående mætningen, ja så synes jeg også den er ret høj i lav last. Der er dog ingen sort røg, men tendenser til sorte spidser. Min snegl står i ca 45 graders vinkel, og har måttet sætte mætning lav sådan for at den bare giver nogenlunde med piller. Hvis jeg sætter den meget lavere bliver tilførslen alt for ujævn. (nogen gange ryger der 1-2 piller i, næste gang ingen, og næste gang igen en hel håndfuld osv).
Jeg har trækstabilisator i skorsten og bruger i øvrigt Crown piller.
Hvilke mætninger kører du med ? (ved godt man ikke umiddelbart kan sammenligne to anlæg)

Mht. temperatur, hvordan opfører dit fyr sig så hvis det når over 60 grader. Går det i stop eller?

Godt nytår i øvrigt ! :)

Kenny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Neddrosling af Boink 16kw

Indlæg af Kenny » 03 jan 2009 22:55

Beklager den sene respons!
I hjælpefilen til pillepro. står der under Setup -> Forbrug
----
"Effekt :
Øger eller mindsker justerings mulighederne på potmeteret
Tip :
Justerer du minimum og max. potmeter værdien til det samme, vil du kunne sætte den nøjagtige snegl ydelse fra computeren."
----
Jeg er ikke helt sikker på hvad der menes med dette? Vel nok at det så er muligt at indtaste nøjagtigt hvor meget sneglen yder på 6 min.
Ja, hvis du afvejer mængden af piller på 6 min. taster du samme værdi i min og maks. Så vil forbruget udregnes præcis ud fra dette tal. Lav evt. 3 afvejninger, og indtast gennemsnittet. Dette skal du gøre hver gang du skifter til anden type/størrelse af piller.
Angående mætningen, ja så synes jeg også den er ret høj i lav last. Der er dog ingen sort røg, men tendenser til sorte spidser. Min snegl står i ca 45 graders vinkel, og har måttet sætte mætning lav sådan for at den bare giver nogenlunde med piller. Hvis jeg sætter den meget lavere bliver tilførslen alt for ujævn. (nogen gange ryger der 1-2 piller i, næste gang ingen, og næste gang igen en hel håndfuld osv).
Jeg har trækstabilisator i skorsten og bruger i øvrigt Crown piller.
Hvilke mætninger kører du med ? (ved godt man ikke umiddelbart kan sammenligne to anlæg)

Du kan finjurstere din fyr, hvis du undlader at justere på dine potmetre.
Hvis du har træstabilisator, kan du fint jurstere potmeter for lav mætning ned til min. (skorstenstræk = 0)

Jeg vil anbefale dig at følge denne vejledning til at indstille din brænder! :
http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf

Du kan bruge indstillingerne KORREKTION HØJ og LAVLAST i dit interface til at ned/opjuster mætning i både 100% og 10% ydelse, til du lige nøjagtig IKKE ser røg komme op af din skorsten.

Er du i tvivl hvad der menes, så gi' lige et praj!
Mht. temperatur, hvordan opfører dit fyr sig så hvis det når over 60 grader. Går det i stop eller?
Mit anlæg er justeret til en gennemsnitlig drift. Dvs at det som hovedregel hverken køre i høj eller lavlast.
Forsøger at ramme pæne jævne kurver og INGEN pausefyring.
Se: http://www.stokerklubben.dk/kenny.shtml

Hvis dit anlæg har tendens til at tordne frem og kommer langt over din ønskede temeratur, så er der 2 umiddelbare løsninger:

1) du kan sætte en grænse på hvor meget brænderen maks må yde. F.eks 50%. Dette gør du ender feltet SOMMER.
Dermed tvinges anlægget til at bruge længere tid på at nå den ønskede temperatur og giver der med tid til at "bremse" inden den ønskede temperatur overskrides.

2) du kan jurstere (eksperimentere med) dine P I D indstillinger. Noter dig først dine indstillinger, inden du ændre dem. Så har du noget at vende tilbage til. PID er noget der kan drille en del, men til gengæld kan du opnå en jævn og økonomisk drift, hvis du finde den rette indstilling. Det kan tage flere dage, da selv små ændringer skal have tid til at tilpasse sig. Disse værdier er helt individuelle, så du kan ikke bruge andres. Det er nødvendigt at observere kurverne i interfacet. Prøv evt. at uploade nye screenshots.

Håber det hjælper dig videre!

Burnwell
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30 dec 2008 06:57
Mit fyr: Boink/Opop 16kw
Areal: 170+66
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 8kg (maj 2009)
Årligt forbrug: Forventet 8 tons
Geografisk sted: Fyn

Re: Neddrosling af Boink 16kw

Indlæg af Burnwell » 10 jan 2009 07:23

Jeg har justeret en del frem og tilbage, og synes umiddelbart det kører ok nu.
Mit anlæg er nu ligeledes justeret til en gennemsnitlig drift, så jeg ikke skal tænke for meget over om temperaturen udenfor falder eller stiger 15 grader, og det ser ud til at fungere :-)
Jeg har afvejet og indtastet mængden af piller på 6min, justeret skorstenstræk+mætning lav ned generelt og så ellers korrigeret på høj og lav mætning.
PID indstillingerne venter jeg lidt med at røre ved.
Tak for hjælpen !


Besvar