Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny med Boink brænder

Spørgsmål vedr. Boink samt det tilbehør der laves til Boink pillefyret
Besvar
Mads78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 aug 2007 11:08
Mit fyr: Boink med OPOP Comfort kedel
Areal: 209
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 2 kg/døgn pt.
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland

Ny med Boink brænder

Indlæg af Mads78 » 02 nov 2008 08:50

Hej i Forum.
Godt sted at kigge ind som ny i branchen. Har ser der ud til at være meget hjælp at hente.
Er der nogen i området der har samme brænder som jeg? Den har nu kørt i 3 uger og jeg er ikke specilt tilfreds med den. Den kører kort sagt som et oliefyr. Laver en ny opstart hver gang. Altså den gører en opstart og så drøner den bare derud af indtil den når ønskede temp. (60 gr) og så slukker den ned igen. Den laver ca en opstart i timen, så det tager hårdt på el-tænderen.
Mit spørgsmål er så: Er der nogen der kender til problemet? Har haft ringet til sælgeren- som jeg egentlig tror har rimeligt meget forstand på sådan en lille brænder- og han siger at den skal køre sådan???


tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Ny med Boink brænder

Indlæg af tn » 02 nov 2008 09:41

Mads78 skrev:Hej i Forum.
Godt sted at kigge ind som ny i branchen. Har ser der ud til at være meget hjælp at hente.
Er der nogen i området der har samme brænder som jeg? Den har nu kørt i 3 uger og jeg er ikke specilt tilfreds med den. Den kører kort sagt som et oliefyr. Laver en ny opstart hver gang. Altså den gører en opstart og så drøner den bare derud af indtil den når ønskede temp. (60 gr) og så slukker den ned igen. Den laver ca en opstart i timen, så det tager hårdt på el-tænderen.
Mit spørgsmål er så: Er der nogen der kender til problemet? Har haft ringet til sælgeren- som jeg egentlig tror har rimeligt meget forstand på sådan en lille brænder- og han siger at den skal køre sådan???
Hej og velkommen til.

Dit problem er tit et problem i starten p.g.a de grundindstillinger der ligger inde standard i brænderne.
problem er, at brænderen ikke når at regulere ned i ydelse hurtigt nok, når indstillet temperatur er nået, og så fortsætter den op til 10 grader over, og går i stop eller pause.
Der er to løsninger.
Den nemme er at begrænse max ydelse til f.eks 50 % så den ikke kører så højt op.
Den lidt mere advancerede er at ændre PID regulator indstillingen.
I led skal ned, da det er det der er det store problem.
f.eks 30, 10,0 kan anvendes som et godt udgangspunkt for henholdsvis P,I,D.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk

Mads78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 aug 2007 11:08
Mit fyr: Boink med OPOP Comfort kedel
Areal: 209
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 2 kg/døgn pt.
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland

Re: Ny med Boink brænder

Indlæg af Mads78 » 02 nov 2008 09:49

Ja, er igang PID-regulatoren men det tager tid. standard instillingerne er 25, 100 og 10. Men jeg har godt nok ikke sat integratoren så langt ned endnu.
Tak for det. Jeg prøver lige at give den en ordentlig nedjustering. For det er vel meningen at den skal gå i pausefyring- ikk?!?

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Ny med Boink brænder

Indlæg af epo » 02 nov 2008 10:30

På denne tid burde den køre konstant med dit størrelse hus. Pausefyring er der ingen grund til at bruge, for som du har erfaret er den god til at tænde/slukke selv.
Er ellers enig med tn i at PID og/eller max. ydelse skal skrues ned..
Kører selv med 25-5-5 i PID værdierne for tiden. Du kan se hvordan mit fyr opfører sig på mit link nederst...

tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Ny med Boink brænder

Indlæg af tn » 02 nov 2008 12:24

Mads78 skrev:Ja, er igang PID-regulatoren men det tager tid. standard instillingerne er 25, 100 og 10. Men jeg har godt nok ikke sat integratoren så langt ned endnu.
Tak for det. Jeg prøver lige at give den en ordentlig nedjustering. For det er vel meningen at den skal gå i pausefyring- ikk?!?
Hej

vedr. pausefyring, så styrer du med max pausetid, om den skal gå i pausefyring eller i stop ved 10 grader over indstillet temp.
Hvis det er 4.99 prom, kan du vist også indstille, om der er 10 grader eller en anden værdi.

Men som epo skriver, så bør du kunne køre kontinuert på denne årstid.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk


Besvar