Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lys sensor kvalitet????

Spørgsmål vedr. Boink samt det tilbehør der laves til Boink pillefyret
TorbenB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12 jan 2008 18:08
Geografisk sted: Hornslet

Re: Lys sensor kvalitet????

Indlæg af TorbenB » 15 jan 2008 09:28

Jeg har oplevet samme problemer.

Efter at have nedsmeltet den gamle sensor fik jeg en ny fra Biopower. Den virkede i ca. 3 uger hvorefter den stoppede med at virke.

Så fik jeg en ny sensor fra den lokale stoker-pusher og nu kan har jeg et par gange oplevet at den stopper med at detektere lys. Når man så vrikker lidt med ledningen virker den igen, hvilket tyder på en dårlig lodning inden i føleren.

Det har intet med styringen at gøre da jeg har kørt med Biocomfort 4.06 i et års tid uden problemer.

Kan det skyldes at der er er et dårligt batch af sensorer i omløb ? Har i andre også købt fra Biopower i sidste kvartal 2007 ?

mvh...Torben


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Lys sensor kvalitet????

Indlæg af thoken » 15 jan 2008 09:54

Jeg har også oplevet "dårlige" lyssensorer(ldr) på min scotte. På et tidspunkt oplevede jeg en 3 uger gammel sensor hvor man kunne se at den lys følsomme plade inde i føleren var raslet løs, vel at mærke uden andre synlige skader på føleren. Jeg har en ide om at det evt. kunne være pillerne der efter fald ned i skakten rammer føleren, så jeg har prøvet at montere en lille plade over føleren, som så tager slaget fra pillerne når de kommer "hamrende" gennem faldskakten. Man skal nok bare være obs på at pillerne ikke kan hænge fast! Indtil videre har det virket problemfrit. 8)
Mvh Thomas
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Lys sensor kvalitet????

Indlæg af BFE » 15 jan 2008 10:57

thoken skrev:Jeg har også oplevet "dårlige" lyssensorer(ldr) på min scotte. På et tidspunkt oplevede jeg en 3 uger gammel sensor hvor man kunne se at den lys følsomme plade inde i føleren var raslet løs, vel at mærke uden andre synlige skader på føleren. Jeg har en ide om at det evt. kunne være pillerne der efter fald ned i skakten rammer føleren, så jeg har prøvet at montere en lille plade over føleren, som så tager slaget fra pillerne når de kommer "hamrende" gennem faldskakten. Man skal nok bare være obs på at pillerne ikke kan hænge fast! Indtil videre har det virket problemfrit. 8)
Mvh Thomas
Thoken,
Ha...., hvis det er her problemet ligger, er det virkeligt godt gået/tænkt. :great:
Det må jeg straks have undersøgt. Jeg har ikke skænket det en tanke, det med at pillerne "slår" ovenpå føleren, når de falder ned i skakten. Det er jo lige præcis det der sker. :shock:
Kan du smide et billede op, der viser hvordan du har lavet og fastgjort den lille plade over føleren?
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Lys sensor kvalitet????

Indlæg af thoken » 15 jan 2008 12:33

Hej! Jeg skal nok prøve og se om jeg kan tage et billede evt. med mobiltelefon. Men jeg kan også lige lave en lille kort beskrivelse af "pladen". Hvis du tager faldrøret af brænderen (og skærmen på brænderen) og kigger ned i hullet (hvor faldrøret sad), kan du se føleren. Der har jeg så taget en stump fladjern(ca. 30x12x8) og monteret oppe i toppen af brænderhuset(men indvendig) og gjort fast med en undersænket bolt(m5), lige over føleren. Det er vigtigt bolten er undersænket, for at skærmen nemt kan monteres og afmonteres. Håber jeg har udtrykt mig forståeligt! Iøvrigt er disse følere vist udviklet til oliebrændere, og der bliver de jo ikke "banket" i stykker af vilde træpiller!


mvh Thomas
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Lys sensor kvalitet????

Indlæg af BFE » 15 jan 2008 13:02

thoken skrev:Hej! Jeg skal nok prøve og se om jeg kan tage et billede evt. med mobiltelefon. Men jeg kan også lige lave en lille kort beskrivelse af "pladen". Hvis du tager faldrøret af brænderen (og skærmen på brænderen) og kigger ned i hullet (hvor faldrøret sad), kan du se føleren. Der har jeg så taget en stump fladjern(ca. 30x12x8) og monteret oppe i toppen af brænderhuset(men indvendig) og gjort fast med en undersænket bolt(m5), lige over føleren. Det er vigtigt bolten er undersænket, for at skærmen nemt kan monteres og afmonteres. Håber jeg har udtrykt mig forståeligt! Iøvrigt er disse følere vist udviklet til oliebrændere, og der bliver de jo ikke "banket" i stykker af vilde træpiller!
mvh Thomas
Tak, tak, tror det er forstået, men vil nu alligevel gerne lige se et billede eller to. :great: Det siger ofte mere end mange ord 8)
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.


hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Re: Lys sensor kvalitet????

Indlæg af hoejbenn » 15 jan 2008 13:47

Jeg er også en af dem som syntes , at det er for galt med de udgifter til "sliddele", 1300,- siden i sommers, Den med skærmen køber jeg med det samme. Godt set. :great:
mvh
Steen

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Lys sensor kvalitet????

Indlæg af thoken » 15 jan 2008 14:27

Hej! Her er så lige et par billeder af "bremsen" :lol:
Mvh Thomas
Vedhæftede filer
01092006(001).JPG
01092006.JPG
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Lys sensor kvalitet????

Indlæg af BFE » 16 jan 2008 10:24

Simpelt, men genialt. 8)
Tak for billederne. :great:
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Lys sensor kvalitet????

Indlæg af thoken » 16 jan 2008 11:16

BFE skrev:Simpelt, men genialt. 8)
Tak for billederne. :great:
hej! jamen velbekomme, håber det hjælper! Jeg er ihvertfald ikke i tvivl om at den føler jeg havde hvor indmaden raslede løs, gik til pga slag fra pillerne! Jeg har læst lidt om danfoss ldr(bl.a. den der bruges til mange af nbe`brændere), og kan se at de fås med flere "følsomheds" områder, kom til at tænke på om nogen ved en fejl har fået forkerte følere udleveret??? Det er måske også en mulighed? :(
mvh Thomas
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

elwarth
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 05 jan 2007 20:43
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Re: Lys sensor kvalitet????

Indlæg af elwarth » 16 jan 2008 21:06

Snedig løsning dér icon_cheesygrin.gif ,
men min lysføler sidder slet ikke justeret så langt frem, at den kan rammes af pillerne. Der er lys nok, bare den sidder plant med hullet. Det skal så siges, at jeg ikke bruger skamofætter.

Min lysføler holdt heller ikke længe (smeltede ved brand i kammeret, engang den interne snegl sad fast). Nu bruger jeg en LDR fra vejle-rc. Til en pris på 12 kr kan man godt tillade sig at have et par stykker i reserve. :great:


Besvar