Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Boink: Højt forbrug

Spørgsmål vedr. Boink samt det tilbehør der laves til Boink pillefyret
Nikil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 04 nov 2011 08:21

Boink: Højt forbrug

Indlæg af Nikil » 04 nov 2011 15:23

Hej,

Jeg er forholdvis ny i den her træpille verden.

Mit Boink pillefyr bruger ca. 25-30 kg piller / dagen. Der ligger mulighed stadig nogle gamle FlexHeat piller i bunken, men ellers er der LAVA piller (6 mm) i.

Vi er 2 voksne som har en normalt forbrug (går i bad en gang om dagen, vasker op, har lidt varme på, osv). Om aftene har vi brændeovn til at give lidt ekstra varme og hygge.

Huset er 180 kvm, med stueplan og første sal. Det er et gammelt hus, så det er væggene er ikke vildt godt isoleret. Der er dog termoruder over det hele.

Fyret er sat til 55 grader og kører uden pause, dog svinger temp. mellem 50 og 60 grader.

Jeg synes forbruge er højt når man tænker på at vi nærmest overhovedet ikke er begyndt at få det koldt endnu.
Er der nogen jeg skal gøre? Nogle oplysninger I mangler for at kunne sige mere?


calle

Boink: Højt forbrug

Indlæg af calle » 11 nov 2011 11:17

Hej Nikil.

Min snusfornuft siger mig, at dit forbrug er for højt i betragtning af, at vi har et mildt efterår, og du tilmed fyrer i brændeovn om aftenen. Husker du at rense din kedel jævnligt ? Min Opopkedel skal renses hver 14. dag. Det passer også med, at askeskuffen er fyldt.

Venlig hilsen

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Boink: Højt forbrug

Indlæg af holberg19 » 11 nov 2011 14:57

Har du mulighed for at måle din røgtemperatur lige efter kedlen?

calle

Boink: Højt forbrug

Indlæg af calle » 11 nov 2011 17:59

Jeg kommer lige ind med snusfornuften igen: Ham, der hjalp mig med at sætte mit fyr op, sagde, at jeg skulle kunne lægge min håndflade på røgafgangsrøret og holde den der et stykke tid, uden at brænde mig.

Nu kender jeg ikke lige fabrikatet Boink, men har du mulighed for at stille maxydelsen til 30 procent. Det er det der svarer til sommerdrift på min Scotte, og den ydelse kører jeg altså stadig med.

Venlig hilsen

Nikil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 04 nov 2011 08:21

Boink: Højt forbrug

Indlæg af Nikil » 13 nov 2011 10:54

Hej og tak for kommentarene.

Calle, jeg renser det en gang om ugen.
Og af en eller anden mystisk grund er "uret" i styringen gået over til sommertid. Det passer mig sådan set meget godt for så kan jeg nemlig styre drift procenten som det passer mig. Jeg prøver at sætte den til max 30% når fyret er kommet i gang efter rensningen.

holberg19, jeg har en temp måler på lige efter kedlen, jeg prøver lige at holde lidt øje med det.

Der sidder en trykmåler på kedlen, den er jeg lidt i tvivl om hvad skal stå på.


dr_schlemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 02 maj 2011 19:29
Mit fyr: Woody/Opop 20kW
Areal: 179m2+58m2 værksted
Brændsel: german pellets (8mm)
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 8

Boink: Højt forbrug

Indlæg af dr_schlemer » 13 nov 2011 11:18

Nikil » 04 Nov 2011, 15:23 skrev:Hej,

Jeg er forholdvis ny i den her træpille verden.

Mit Boink pillefyr bruger ca. 25-30 kg piller / dagen. Der ligger mulighed stadig nogle gamle FlexHeat piller i bunken, men ellers er der LAVA piller (6 mm) i.

Vi er 2 voksne som har en normalt forbrug (går i bad en gang om dagen, vasker op, har lidt varme på, osv). Om aftene har vi brændeovn til at give lidt ekstra varme og hygge.

Huset er 180 kvm, med stueplan og første sal. Det er et gammelt hus, så det er væggene er ikke vildt godt isoleret. Der er dog termoruder over det hele.

Fyret er sat til 55 grader og kører uden pause, dog svinger temp. mellem 50 og 60 grader.

Jeg synes forbruge er højt når man tænker på at vi nærmest overhovedet ikke er begyndt at få det koldt endnu.
Er der nogen jeg skal gøre? Nogle oplysninger I mangler for at kunne sige mere?
Det lyder ikke helt vildt for meget; men blot en anelse.

Til sammenligning kører vi med et 20kW woody/opop anlæg til at varme 180m2 hus og 60m2 isoleret værksted op; hvor vi holder ca. 21 grader indendøre og ca. 7-10 grader i værkstedet. Temperaturen på fremløb er 58 grader og der shuntes til 50 grader i kedlen. Jeg har justeret således, at anlægget "tror" det får ca. 10% flere piller end det reelt får.

I starten af november brugte vi ca. 22 til 24 kg/døgn. Her det sidste døgn, hvor der har været nattefrost og ca. 5-7 grader om dagen med let til frisk blæst; så er døgnforbruget kommet op på ca. 27kg/døgn.

Vores fyr er indstillet til maks 40% - dvs. 8kW - og justerer typisk ind omkring 25-30%.

Asken er fint brun-grå.

Vi renser ca. en gang om ugen, hvor fotosensoren også lige tørres af. Røgrøret er ikke varmere end at man kan holde hånden på det. Trykket i kedlen og centralvarmeanlægget holder vi på ca. 1.3-1.5 bar.

Til info så blev driften væsentligt mere stabil efter at vandrørene, der udgør shunt-kredsløbet, blev isoleret med 30mm rockwool.

Isoleringsgrad:
Hovedhus: murstenshus med hulmur og hulmursisolering, blandet termo- og lavenergiruder, 150mm isolering mod krybekælder og 150mm mod loftet.
Værksted: Massive vægge i leca-blokke; et-lags staldvinduer med forsatsruder i plexiglas, 200mm rockwool på loftet og port samt to døre, der er isolerede med ca. 50mm flamingo el.lign. Gulv isoleret med 220mm flamingo under beton.
(179m2 hus & 58m2 værksted, Woody/Opop 20kW til vinterhalvåret, luft-luft varmepumpe til sommerhalvåret)

Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Modtaget likes: 1 gang

Boink: Højt biomax

Indlæg af jg1 » 24 okt 2012 10:49

Hej
er der nogen der ved om man kan tunet et biomax op, skal ikke bruge der til noget, da vi har GOD varme og har noget overskud i fyret endnu, men har baretænkt over detman kan hvis gøre det på scotte tror jeg nok, lad nu være st komme med altmulig om ombiomax at man skal købe scotte :oops: er glag for mit fyr har kørt fint og fintsiden det blev startet op har ikke haft nogen problemer med det, men man skal lære at indstille og det er ikke helt lrt :evil:

Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Modtaget likes: 1 gang

Boink: Højt forbrug

Indlæg af jg1 » 24 okt 2012 10:59

Nikil » 04 Nov 2011, 15:23 skrev:Hej,

Jeg er forholdvis ny i den her træpille verden.

Mit Boink pillefyr bruger ca. 25-30 kg piller / dagen. Der ligger mulighed stadig nogle gamle FlexHeat piller i bunken, men ellers er der LAVA piller (6 mm) i.

Vi er 2 voksne som har en normalt forbrug (går i bad en gang om dagen, vasker op, har lidt varme på, osv). Om aftene har vi brændeovn til at give lidt ekstra varme og hygge.

Huset er 180 kvm, med stueplan og første sal. Det er et gammelt hus, så det er væggene er ikke vildt godt isoleret. Der er dog termoruder over det hele.

Fyret er sat til 55 grader og kører uden pause, dog svinger temp. mellem 50 og 60 grader.

Jeg synes forbruge er højt når man tænker på at vi nærmest overhovedet ikke er begyndt at få det koldt endnu.
Er der nogen jeg skal gøre? Nogle oplysninger I mangler for at kunne sige mere?

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Boink: Højt biomax

Indlæg af Tom_AT » 24 okt 2012 11:03

jg1 » 24 Oct 2012, 10:49 skrev:Hej
er der nogen der ved om man kan tunet et biomax op, skal ikke bruge der til noget, da vi har GOD varme og har noget overskud i fyret endnu, men har baretænkt over detman kan hvis gøre det på scotte tror jeg nok, lad nu være st komme med altmulig om ombiomax at man skal købe scotte :oops: er glag for mit fyr har kørt fint og fintsiden det blev startet op har ikke haft nogen problemer med det, men man skal lære at indstille og det er ikke helt lrt :evil:
Du bør nok lige oprette din egen tråd i stedet.

Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Modtaget likes: 1 gang

Boink: Højt forbrug

Indlæg af jg1 » 24 okt 2012 11:05

[quote="jg1 » 24 Oct 2012, 10:59"][/quote]
nu kender jeg ikke dit fyrmen den model je har hvisebruget er for dtort er der som regel for meget luft på så fyre man jo bare ud gemmen skodstene nnog det er jo for dyrt ved ikke om du kan brugr det til noget :cry:


Besvar