Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Løsning på en larmende blæser på Woody/Scotte 16 Kw.

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Løsning på en larmende blæser på Woody/Scotte 16 Kw.

Indlæg af Dunas » 23 feb 2011 19:51

Min blæser på mit fyr har voldt en del problemer på det sidste, den begyndte, at larme rigtig meget.
Da mit fyr står i brygges og har soveværelse ved siden af, kunne det tydelig høres, hvilket ikke var specielt sjovt :x . Lyden var nærmest en knurrende og en høj skærende lyd, som var stræk irriterende, at høre på.
Selve blæseren kørte ellers som normalt, troede først, at det var lejerne der var slidt op. Men når man tog selve blæsehjulet ud af huset og satte strøm til, var lyden væk.
Har bøvlet med den før, hvor lyden pludselig forsvandt igen, men ikke denne gang.
Så gik i gang med, at undersøge denne type blæser på nettet. Fandt ud af, at producenten hed Rebeck og den produceres i Kina. Fandt så også ud af, at man tidligere har anvendt en Ecofit blæser på tidligere modeller af Woody/Scotte 16 kw, som kommer fra et fransk firma ”Ecofit”. Dimension er dog forskellig Rebeck er 97Ø og Ecofit er 108Ø. Dog er det ingen problem at gå fra den ene blæser til den anden, dog skal man huske og skifte kondensator fra 1,0 til 1,5 mikrofarad. Blæse indstillingerne skal også JUSTERES!.
Jeg fik et chok, da jeg skiftede til min nye blæser Ecofit 108Ø. Den var total lydløs icon_cheesygrin.gif, var faktisk i tvivl om den overhoved kørte. Kan ikke sige anden, det er ligesom at gå fra en rigtig gammel bil og over i en sprit ny bil. Det er en luksus blæser af dimensioner i forhold til Rebeck.
Det skal også siges, at Ecofit blæser er dobbelt så dyr, den koster ca. 1200 kr. i indkøb, men de er rigtig godt givet ud, hvis man har problemer med lyden på blæser :great:.

Link til Ecofit blæser: http://midtjysk-vvs.dk/product.asp?product=3710
De kan købes flere steder på nettet!

Min blæser indstillinger på Rebeck Ø97:
Lav: 12 - middel 15 - høj 20.
Min blæser indstillinger på Ecofit Ø108:
Lav: 6 - middel 10 - høj 16.
HUSK: skift kondensator fra 1,0 til 1,5 mikrofarad.

Har svært ved at forstå, at NBE vælger en skodblæser til deres brænder, når de før har kørt med en rigtig god blæser. Dog kan jeg se det ud fra et økonomisk synspunkt, men de skal til at passe på med, at optimerer for meget på deres produkter. Ellers kan det hurtig gå den anden vej.

NOTE: Hvis man har en 10kw brænder og vil skifte blæser kan overstående ikke lade sig gøre, da denne brænder har en helt anden opbygning!.
Vedhæftede filer
DSC00065.JPG
NY Lydløs Ecofitblæser
DSC00066.JPG
Rebeck blæser


levi

Re: Løsning på en larmende blæser på Woody/Scotte 16 Kw.

Indlæg af levi » 23 feb 2011 20:03

Øhm, - 1200 kr for den blæser ? - vi har den til 740 kr minus SP rabat, - så du er vist blevet "tørret" lidt på prisen der...

Forøvrigt så må der da ha været noget helt i vejen med din blæser, - NBE`s blæsere (Uanset version) er nu ikke kendte for at larme, - de kan lyde lidt som en fiskekutter når de får puls, - men at larme som du beskiver, - nej overhovedet ikke :)
Senest rettet af levi 23 feb 2011 20:42, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Løsning på en larmende blæser på Woody/Scotte 16 Kw.

Indlæg af Dunas » 23 feb 2011 20:19

Der tager du fejl. Fik faktisk en helt NY Rebeck blæser, der hvor jeg har købt mit anlæg uden beregning, den havde jeg også problemer med. Jeg bad så om, at få en Ecofit blæser, hvilket jeg også fik. Skal dog nok betale difference beløb, hvilket jeg heller ikke har noget imod.
En ting er 100% sikker, der er kæmpe stor kvalitets forskel på de to blæser, det kan jeg bekræfte.
Så er det så op til de bruger på dette forum der evt. har samme problem som mig, om de vil vælge denne løsning.
Tvivler dog på, at du kan sælge en Ecofit Ø108 blæser til 600kr, du mener vel en Rebeck blæser.

levi

Re: Løsning på en larmende blæser på Woody/Scotte 16 Kw.

Indlæg af levi » 23 feb 2011 20:23

Dunas » 23 Feb 2011, 20:19 skrev:Der tager du fejl. Fik faktisk en helt NY Rebeck blæser, der hvor jeg har købt mit anlæg uden beregning, den havde jeg også problemer med. Jeg bad så om, at få en Ecofit blæser, hvilket jeg også fik. Skal dog nok betale difference beløb, hvilket jeg heller ikke har noget imod.
En ting er 100% sikker, der er kæmpe stor kvalitets forskel på de to blæser, det kan jeg bekræfte.
Så er det så op til de bruger på dette forum der evt. har samme problem som mig, om de vil vælge denne løsning.
Tvivler dog på, at du kan sælge en Ecofit Ø108 blæser til 600kr, du mener vel en Rebeck blæser.
Jeg mener nu ikke jeg tager fejl, - jeg har solgt rigtig mange Scotte/woody anlæg de sidste 4 år, - og jeg tror jeg har byttet 2-3 blæsere i al den tid pga. fejl/larm etc.

Det er absolut ikke et hyppigt problem.

Dog er det super du har fundet en løsning på dit problem, - selvom du kunne have fundet blæseren til ca. halv pris :)

En 97mm blæser koster ca. 630 kr minus rabat - en 108 mm Ecofit blæser koster ca. 740 kr minus rabat :)

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Løsning på en larmende blæser på Woody/Scotte 16 Kw.

Indlæg af Dunas » 23 feb 2011 20:35

Øhh.. må hvis give dig ret, at du sælger denne Ecofit til 600kr. Det er sgu billig :lol:. Men holder på, at Ecofit er lang bedre en Rebeck.
Har dog heller ikke fået at vide, om jeg skal betale noget endnu. Men jeg er glad og tilfreds med min blæser icon_cheesygrin.gif. Forstå ikke lige hvordan du kan sælge den til halv pris, når alle andre på nettet tager imellem 1000 kr til 1400 kr.


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Løsning på en larmende blæser på Woody/Scotte 16 Kw.

Indlæg af TaagMan » 23 feb 2011 20:37

Det er fordi Søren er rig, og ikke behøver tjene penge på dig Dunas :P

Ellers er de andre forhandlere bare ublu :P
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

levi

Re: Løsning på en larmende blæser på Woody/Scotte 16 Kw.

Indlæg af levi » 23 feb 2011 20:38

Dunas » 23 Feb 2011, 20:35 skrev:Øhh.. må hvis give dig ret, at du sælger denne Ecofit til 600kr. Det er sgu billig :lol:. Men holder på, at Ecofit er lang bedre en Rebeck.
Har dog heller ikke fået at vide, om jeg skal betale noget endnu. Men jeg er glad og tilfreds med min blæser icon_cheesygrin.gif. Forstå ikke lige hvordan du kan sælge den til halv pris, når alle andre på nettet tager imellem 1000 kr til 1400 kr.
Det er fordi jeg kan handle direkte med NBE, - mange af dem du finder på nettet skal købe stumperne igennem en grossist, - hvilket giver et ekstra led i fødekæden :great:

Der er forskel på en grossist (Som jeg jo er) - og en ren internetbutik :)

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Løsning på en larmende blæser på Woody/Scotte 16 Kw.

Indlæg af Dunas » 23 feb 2011 20:39

Mente selvfølglig 740 kr. for Ecofit Ø108 blæser. Det er billig :great:, blev ved med det icon_cheesygrin.gif

levi

Re: Løsning på en larmende blæser på Woody/Scotte 16 Kw.

Indlæg af levi » 23 feb 2011 20:41

Dunas » 23 Feb 2011, 20:39 skrev:Mente selvfølglig 740 kr. for Ecofit Ø108 blæser. Det er billig :great:, blev ved med det icon_cheesygrin.gif
740 kr Minus SP rabat - glem ikke den, - den er faktisk høj :wink:

Toppermand
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15 mar 2010 13:01
Mit fyr: RTB Phoenix 10 V16
Areal: 145
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Ca. 5-6 ton

Re: Løsning på en larmende blæser på Woody/Scotte 16 Kw.

Indlæg af Toppermand » 26 mar 2015 16:20

levi skrev:
740 kr Minus SP rabat - glem ikke den, - den er faktisk høj :wink:
Gælder den pris stadigvæk Søren ? :D

Med venlig hilsen
Torben Jensen


Besvar