Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lys aske!

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
karlstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 jun 2010 10:27

Lys aske!

Indlæg af karlstrup » 25 nov 2010 08:39

Hej!
Jeg gik i går over til en omgang nye piller af andet mærke og startede med at lave autoberegning 3 gange ( 1810-1460-1660) stillede den så på 1650, her til morgen var jeg så lige nede og se til fyret og kunne se at asken var lysegrå, jeg kan forstå ud fra indlæg, at det skyldes for stor iltindhold og så er mit spørgsmål kan/skal jeg blot køre pillemængde op eller ned, eller skal jeg ind og justere iltmængden, dette har jeg ikke prøvet før, faktisk har jeg kun justeret ved autoberegning og er ikke helt tryg ved at rode for meget ved indstillingerne.
vh.
Frank Rasmussen (2)
Karlstrup.

Ps. jeg kan også se på interface grafen at det forventet døgnforbrug er gået fra ca 20 kilo/døgn til ca. 27 kilo/døgn! er det normalt ved pilleskift?


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Lys aske!

Indlæg af Claus Birth » 27 nov 2010 02:09

Hej Karlstrup!
Jeg kender ikke Woody men for at snæke iltindholdet mener jeg du bør sænke set-værdi for iltindhold eller sætte blæserhastigheden lidt ned. Der er ikke grund til at hæve pillemængden med mindre den ikke kan følge med, opnå setværdi.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Lys aske!

Indlæg af Frank_Rasmussen » 27 nov 2010 09:03

Hej navnebror,

Velkommen til!

Beklager, at jeg har hugget brugernavnet :-)

Hvad du kan gøre afhænger noget af, hvilken version af styringen du har. http://www.mhes.dk/ har nogle gode vejledninger. Læs også manualen; den har bl.a. nogle gode/overraskende billeder af størrelsen på bålet ved forskellige ydelser.

Vejledningen til version 4 er lidt forskellig fra vejledningen til version 6. (Version 5 er der næsten ingen der har; men man kan vist bruge vejledningen til version 6).

Jeg synes Claus har ret i, at det er lettere at ændre blæserhastighed (='iltindhold') frem for at ændre pillemængden (= mætning = procent af tiden den eksterne snegl kører).

Jeg synes, at der er meget stor forskel på dine tre afmålinger. Har du lavet dem lige efter hinanden?

En hel ny snegl yder meget; men vist allerede efter 14 dage, så er ydelsen faldet.

Har du meget smuld i træpillerne?

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Lys aske!

Indlæg af Falck » 27 nov 2010 10:36

Lys aske, er for få piller. Hvis du vil bruge din autoberegner (som jeg mener er noget hø) skal du bare sætte dit skorstenstræk en nivau op, fra fx 2 til 3, så får den lidt mere brændsel, frem for at ændre i en masse parametre som du sikker ikke føler dig sikker i.
Jeg vil, som jeg har sagt ofte, anbefale at du bruger det afvejeskema der der findes til de ældre scottemodeller. Når du bruger autoberegner, så får fyret oftes alt for mange piller i lav last (sort kedel) og tilpas i høj last. Bruger du afvejeskemaet (som du finder på min hjemmeside under afsnittet manualer) og går efter en linie der kaldes normalt træk, så passer kurven mellem høj og lav ydelse. I din styring skal autoberegner slåes fra, og værdierne tastes ind i mætning høj og lav.
Dit extra pilleforbrug, er ikke uforståeligt. Når din aske er hvid/lysegrå, for så får forbrændingen for meget ilt. Det kan sammenlignes med en brændeovn, hvor du trækker askeskuffen lidt ud, for at få godt ild i bålet. Så går der ikke længe før der er meget ild, pinden er brændt, men du fik ikke ret meget varme ud af det. I en faldstoker, skal asken ikke være hvis eller sort. Den skal ligge lige midt i mellem og være kaffebrun.....
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Lys aske!

Indlæg af Frank_Rasmussen » 27 nov 2010 10:51

Hej Falck,

Måske er der tale om et af de nye 10 kW-anlæg. I givet fald kan man vel bruge http://www.pelletsburner.dk/xls/7%20Ber ... og%205.xls, og så skrive 10 kW, hvor der står 16 kW i 'størrelse på brænder'?


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Lys aske!

Indlæg af Falck » 27 nov 2010 11:18

Det er rigtigt Frank, havde ikke lige tænkt på de nye 10kw. Jeg zappede lige lidt på programmet og syntes at hvis man sætter trækket til 2 ser det "normalt" ud :-)
Iøvrigt, til info, så er der kun autoberegner på vert 5 og 6 samt de gamle woody :-)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

karlstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 jun 2010 10:27

Re: Lys aske!

Indlæg af karlstrup » 27 nov 2010 12:04

Hej
tak for gode hurtige svar, det er et 16 KW anlæg opsat 6 måned i år. og ja jeg afmålte lige efter hinanden, vil da lige prøve at ændre lidt ud fra jeres råd, tusind tak. og til Frank ja sådan må det jo bare være, først til mølle... det er jo godt nok ikke hver dag man støder på dette fine navn, men sjovt nok så er jeg med i en lille fiskehytte på Møn hvor vi er 3 franker ud af 7.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Lys aske!

Indlæg af Frank_Rasmussen » 27 nov 2010 12:50

Hvis du alligevel er i gang, så tror jeg, at det kan betale at lave et par nye afvejninger i 6 minutter. Det lyder mærkelig med den store spredning på resultaterne...Det er sikkert et menupunkt i din nye styring, hvor sneglen automatisk kører i 6 minutter, så man undgår at stå og fedte med et æggeur...

Ser du klart pillerne gennem plastikken i den eksterne snegl, eller er den uklar af smuld?

Hvis der er meget smuld, kan den eksterne snegl næsten køre fast og sikkert dossere ujævnt.

En let, billig, og automatisk måde at bekæmpe smuld på er at bore en masse 4-5 mm huller på undersiden af sneglen og lade smulden drysse ned i en påhæftet kabelbakke.

PS: Vores berømte navnebror fra Telmore og Bibob-mobilselskaberne bor vist et sted mellem os...Fik i den forbindelse engang et fejlopkald på en, der troede, at jeg var meget rig (på penge)...Jeg kan godt afsløre, at man behandler de rige meget pænt :-)

karlstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 jun 2010 10:27

Re: Lys aske!

Indlæg af karlstrup » 27 nov 2010 13:06

Hej Frank
mit fyr er med menustyring så det selv tæller ned, men jeg tror da jeg vil køre en ny afvejning, problemet kan jo også skyldes at jeg har skiftet fra 8 mm. til 6 mm. (rigtigt godt tilbud :-) )
vh. Frank

karlstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 jun 2010 10:27

Re: Lys aske!

Indlæg af karlstrup » 27 nov 2010 13:34

Hej!
har kørt skorstenstræk op fra 3 til 4. og iltstyring ned fra 14 til 13 og kan allerede nu efter en time, se at det har ændret på forbrændningen og at pillerne er rykket et par centimeter frem i hærden, og så må jeg se til asken i morgen. og igen tak for hjælpen.
vh. frank.


Besvar