Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Woody - ustabil 10% drift

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Woody - ustabil 10% drift

Indlæg af TaagMan » 20 nov 2010 21:37

Jeg havde også problemer med kraftige udsving på min 10 kW'er. Det var ikke helt lige så slemt da jeg havde 16 kW'eren. Ved ikke hvorfor det blev værre, men det er nok fordi bålet er større på en 16 kW'er ved lavdrift, og derfor er mindre følsom overfor den ustabile fremføring. Jeg fiksede det ved at sænke sneglen så jeg kun har 10 cm slange på, og så har jeg mokket et jernrør op gennem sneglen og sat et bundleje på. Det sidste er nok ikke nødvendigt.. anywho, jeg har fået en væsentlig forbedring på min iltkurve, så det ku i jo også prøve, hvis i kedede jer en dag.

Det er i hvert fald tydeligt at høre... at sneglen nu doserer mere jævnt. Før kunne den køre uden der kom noget ned til brænderen... og af og til kom der en ordentlig luns. Det hører jeg ikke mere.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


jnie
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 okt 2010 18:26

Re: Woody - ustabil 10% drift

Indlæg af jnie » 21 nov 2010 09:58

glæder os til at høre flere erfaringer om hvordan en 10 KW kører, sammelignet med en 16 kw, og om ombygning kan betale sig.

Grunden til jeg monterede bundleje, var ikke kun pga dosseringen, men også pga min snegl allerede har været knækket oppe ved svejsning. Og da snegl blev meget tungere med rør monteret, mente jeg der var endnu større chace for den ville knække igen

I stedet for at kører lav last, så stopper jeg fyr. Jeg har rumtermostat i huset, så hvis jeg indstiller radiatorventiler så temperaturen er 24 C, så slukker termostat fyr ved 23 C. Jeg har monteret termoafbryder på fremløb, der starter/stopper bv cirkulationspumpe ved 55 C. rumtermostat har ugeprogram og natsænkning.
På vvb har jeg elpatron. der har jeg klippet ledning og monteret stikprop, således at jeg kan bruge signalet til at starte fyr (via relæ), hvis vvb er kold.
Jeg har monteret timer, således at vv cirkulationspumpe kun køre når der er nogen hjemme.
Disse ting giver en stor besparelse, fremfor at køre med fyret konstant
Hvis jeg skulle have mit fyr til at køre hele sommeren for at lave vv, så brugte jeg ca 20-25 kg/dag.
nu bruger jeg 25 kg/uge, og i overgangsperioder (marts-juni / septemer-november) er der ligeledes en stor besparelse

mvh Jesper

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Woody - ustabil 10% drift

Indlæg af john m » 21 nov 2010 10:33

Jeg forstår ikke hvordan du kan bruge 25kg./døgn for at lave varmt vand om sommeren
jeg har tre anlæg hvor jeg står for indstilninger (familie) det eneste der bliver ændret om
sommeren er max effekt.Der køres hverken med pumpestop, timerstyring eller andet,
pausediff. er 15g der ændres ikke ved termostat indstill.i huset dvs.der kan være varme
forbrug på kølige dage.Forbruget midt sommer alt afhængig af husstand 8-12kg.

mvh john

ps. selvregulerende pumper
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Woody - ustabil 10% drift

Indlæg af Frank_Rasmussen » 21 nov 2010 10:44

Med en zoneventil og en temperaturføler (vel en investering i komponenter på ca. 500-600 kr.) sat til styringen (=varmvandsprioritering) og Sommerstop sat til, så er jeg nede på 3-4 kg om sommeren. Når det en gang er sat til, så skal man ikke røre det igen.

Diagrammet til rørforbindelserne er på en af de første sider af manualen...og på skærmbillede af StokerKontrol..

Forår og efterår bruger jeg styringens urstyring.

PS: Styringen har også styring af cirkulationspumpen.

En form for rumtermostat kan man lave ved med Sommerstop at sætte en udetemperaturføler op inde i huset.

jnie
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 okt 2010 18:26

Re: Woody - ustabil 10% drift

Indlæg af jnie » 21 nov 2010 17:05

john m » 21 Nov 2010, 10:33 skrev:Jeg forstår ikke hvordan du kan bruge 25kg./døgn for at lave varmt vand om sommeren
jeg har tre anlæg hvor jeg står for indstilninger (familie) det eneste der bliver ændret om
sommeren er max effekt.Der køres hverken med pumpestop, timerstyring eller andet,
pausediff. er 15g der ændres ikke ved termostat indstill.i huset dvs.der kan være varme
forbrug på kølige dage.Forbruget midt sommer alt afhængig af husstand 8-12kg.

mvh john

ps. selvregulerende pumper
Fordi jeg har meget lange, dårligt isolerede rørtræk.
Blikkenslageren glemte at sætte stophaner til huset (som er i en anden bygning) så vv cirkulere gennem hus, for at varme bv beholder op der står lige ved siden af fyret. Rørérnes (der ligger i en uisoleret skunk) sparsomme isolering blev monteret i 1971. Sommeren projekt bliver at montere motorventiler der integreres i styring.

Nu bruger jeg jo kun ca 2-3 kg piller om dagen i sommermånederne, efter styring er monteret.

Min styring er så gammel, at den ikke kan styrer cirkulations pumpe

mvh jesper


Besvar