Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fejloptænding

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
røgrør
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30 mar 2009 18:46
Mit fyr: Woody ver. 6.02 rosendahl kedel
Areal: 156
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: her i oktober 18-20k
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: sjælland 4100

Re: Fejloptænding

Indlæg af røgrør » 18 okt 2010 07:31

Lige en opdatering. Jeg har nu kørt med min reserve 2 el tænder. og den tænder fint hver gang.
har sat den så vandret det kunne lade sig gøre. Har tjekket de to andre el tændere og de virker fint ude i fri dressur.
1oo% effekt. 10 min tændtid. Det kører nu .
mvh røgrør


jnie
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 okt 2010 18:26

Re: Fejloptænding

Indlæg af jnie » 23 okt 2010 17:16

jnie » 17 Oct 2010, 08:36 skrev:Jeg har lige haft problemer med min woody, I onsdags var der koldt om morgnen. Woodyen meldte fejoptænding, og jeg kunne konstatere at der ikke lå piller i hærd. Jeg tvangskørte snegl, og de første 30 sekunder kom der ku et par enkelte træpiller dumpende, efter et par minutter begyndte der at komme mere normal fødning. Ved opstart kunne jeg konstatere at flamme varierede fra næsten ingenting, til meget stor med røgudvikling. røggastemperaturen svingede 40 c. (=meget varierende fødning, noget jeg har kunne se siden)

Jeg skal sige at en uges tid inden dette, havde jeg set at der var noget smuld i magasin (ikke meget) Havde læst at nogen brugte madolie til at opsuge smuld. rapsolie - spildeolie ; same, same :oops:
Den fik lige 3 liter af den sorte madolie. Om det har noget at sige ved jeg ikke.

Dagens program står på at tømme magasin, svejse ½" vandrør i snegl, og montere gardinstang i sneglrør

skal nok meddele om det hjælper

mvh Jesper
Monterede ½" vandrør der blev hæfter et par steder, (på bagside af sneglvindinger) samt lavede et bundleje til vandrør.
Efterfølgende har jeg oplevet et stærkt reduceret pilleforbrug. (ind til videre kan) jeg se meget mere ensartet dossering af træpiller. Løsning kan varmt anbefales

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Fejloptænding

Indlæg af Hr.Hansen » 23 okt 2010 19:40

Lige ang. el tændere, så må varmelegmet ikke placeres helt oppe af brænderen, altså den må ikke rør ved noget jern, da dette vil tage varmen. Eltænderen skal være fritliggende, så luften kan komme forbi og tænde pillerne. Det er nemlig den varme luft som tænder pillerne. Jeg havde selv meget bøvl med det sidste år og det var løsningen hos mig.
Mvh Thomas Hansen

svenhansen

Re: Fejloptænding

Indlæg af svenhansen » 02 dec 2010 18:14

Hej! Jeg har en 2 år gammel Woody 16kw der kører absolut perfekt hver dag. Kig ind på min hjemmer: http://www.sven-hansen.dk og kig i mappen "Vores Woody Pillefyr". Her fortæller jeg om en lille, men MEGET virksom ændring jeg har lavet ved Glødetænderen og jeg fortæller om min simple måde at justere Woodyen, så fyret optænder HVER gang og bare virker hele tiden.
Jeg er sikker på der er rigtig mange Woodyfolk der er væsentlig klogere end mig, absolut ingen tvivl om det. Men min dovenskab modsætter sig indkøb og montering af alt muligt og fint extraudstyr, der ikke findes på basisfyret man køber og opsætter. Alt det extra skal også justeres og holdes øje med og giver uden tvivl kæmpe hovedbrud fornemmer jeg.
Prøv at give det en chance og lav en simpel basisjustering, eventuelt som jeg beskriver på min hjemmeside, eller følg fyrets vejledning hvis Du forstår den. GLEM ALT OM FINJUSTERING der alligevel kun giver hovedpine (erfaring haves). Der er alt at vinde og intet at tabe.
De bedste hilsener
Sven
http://www.sven-hansen.dk - Se i mappen: "Vores Woody Pillefyr"

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Fejloptænding

Indlæg af Frank_Rasmussen » 02 dec 2010 18:41

Hej Sven,

Hvorfor har du oprettet en ny bruger?

Min fornemmelser er, at det er den simple indstilling af piller/blæs, som volder de største problemer...noget som for øvrigt kan afhjælpes med iltstyring (tilbehør på disse anlæg), som jo kan fastholde en god indstilling.

Kompressorrens (tilbehør) har sparet mig for mange pligt-timer med at rense herd... jeg renser aldrig herd nu...

Varmvandsprioritering (tilbehør) sammen med Sommerstop (mere tilbehør) gør omstillingen til ikke-vinterdrift nærmest automatisk.

Flowmålerne (tilbehør) siger meget om driften, selvom det desværre vist er for upræcist til udregning af effekten af de parametre-ændringer, man laver.

Interface er jo ikke længere tilbehør...så det vil jeg ikke nævne...

Det bedste ved det hele er, at bortset fra iltstyringen og en kompressor (som man måske også kan bruge til noget andet), så koster tilbehøret næsten ingenting.

Jeg synes ikke umiddelbart, at det lyder som en god ide at lægge eltænderen længere ind i herden. Min har holdt siden sommeren 2009, og den skulle gerne holde længere endnu. Den tænder forøvrigt hver gang (banke-under-bordet). Mine eltænders levetid skal gerne tælles i år og ikke i måneder...


svenhansen

Re: Fejloptænding

Indlæg af svenhansen » 03 dec 2010 08:12

Hej Frank

Det var da rasene irriterende. Mit første svar forsvandt da jeg trykkede på "udfør". Jeg har ny bruger fordi jeg ikke kan logge på den "gamle".

Mit svar til Dig er vedrørende TILBEHØR. Jeg synes ikke man nødvendigvis bør købe tilbehør, bare fordi det findes og måske er billigt. For hver ting ekstra man tilslutter, har man en mulighed mere for svigt. Og når fyret fungerer fortræffeligt ved leveringen som BASIS, hvorfor så gøre tingene mere omfattende ?

KOMPRESSORRENS: Hvorfor blæse måske ubrændte piller væk? Min Woody renser fint ved egen blæser. Og skulle der ligge gløder tilbage i skålen, så fungerer de fint som optænding. Er de udglødet, ligger der jo kun lidt aske som ikke er i vejen for noget.

VARMTVANDSPRIORTERING og SOMMERSTOP: Woodyen hygger sig da fint med at køre efter behov, enten det er sommer eller vinter, ganske som oliefyret gjorde. Så disse ting virker unødvendige.

FLOWMÅLERE: Aner ikke hvad det er, men gætter på noget med forbrug eller så. "Parameterændringer" er et fremmedord for mig, men jeg gætter på "justeringer". Men hvorfor ændre ved basisjustering? Her fungerer "Automatisk drift" indstilling efter min mening fortræffeligt året rundt.

INTERFACE: Aner ikke hvad det er og sådan bliver det.

ELTÆNDERE: Det første år holdt mine glødetændere kun et par måneder ad gangen, men nu bruger jeg en (tilsyneladende) ny type 200W indkøbt ved Q-Pro i Hørning og den vil ikke gå i stykker. Men da alt jo ikke holder evigt, anbefaler jeg alligevel at skifte den inden vinteren, sammen med fotocellen da den jo bliver "hærget" af varmen. Udgiften til en ny glødetænder er jo til at overse.

MHT. ÆNDRING VED GLØDETÆNDEREN: Førhen tændte min Woody da også ganske stabilt, men der var udfald og det kan jeg ikke acceptere. Derfor ændringen som fungerer fortræffeligt efter hensigten. Nu ser jeg kun fyret, når jeg renser og fylder piller på. Meget passende for en doven størrelse som mig. Og hvad vigtig også er, så koldstarter fyret nu i første optænding, på et par minutter efter ændringen.

Kære Frank. Jeg kan se at Du er meget aktiv i Stokerforum og at Du formentlig har hjulpet mange. MEN husk på at rigtig mange ikke har flair for selv at rode med pillefyret og ser uforståelige vejledninger som f.eks den originale Woodyvejledning som totalt SORT snak - den er skrevet AF ingeniører FOR ingeniører, ingen tvivl om det! Derfor tror jeg at for mange tekniske ord og anbefaling af de mange fine tilbehørs "ting" man kan montere, blot kan gøre forvirringen komplet. Jeg gætter på der ligger meget indkøbt tilbehør ubrugt hen derude, fordi uforståelige vejledninger ikke kan forståes rigtigt.

Derfor anbefaler jeg BASIS og simpel AUTOMATISK justering af fyret. Her kan alle være med (også en doven).

De bedste hilsener med ønsker og en Glædelig Jul samt et Godt Nytår :great:
Sven
http://www.sven-hansen.dk

.

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Fejloptænding

Indlæg af jni » 03 dec 2010 13:51

Frank_Rasmussen » 02 Dec 2010, 18:41 skrev:Hej Sven,

Hvorfor har du oprettet en ny bruger?

Min fornemmelser er, at det er den simple indstilling af piller/blæs, som volder de største problemer...noget som for øvrigt kan afhjælpes med iltstyring (tilbehør på disse anlæg), som jo kan fastholde en god indstilling.

Kompressorrens (tilbehør) har sparet mig for mange pligt-timer med at rense herd... jeg renser aldrig herd nu...

Varmvandsprioritering (tilbehør) sammen med Sommerstop (mere tilbehør) gør omstillingen til ikke-vinterdrift nærmest automatisk.

Flowmålerne (tilbehør) siger meget om driften, selvom det desværre vist er for upræcist til udregning af effekten af de parametre-ændringer, man laver.

Interface er jo ikke længere tilbehør...så det vil jeg ikke nævne...

Det bedste ved det hele er, at bortset fra iltstyringen og en kompressor (som man måske også kan bruge til noget andet), så koster tilbehøret næsten ingenting.

Jeg synes ikke umiddelbart, at det lyder som en god ide at lægge eltænderen længere ind i herden. Min har holdt siden sommeren 2009, og den skulle gerne holde længere endnu. Den tænder forøvrigt hver gang (banke-under-bordet). Mine eltænders levetid skal gerne tælles i år og ikke i måneder...
Hej Svend
Mig bekendt har jeg aldrig hørt nogen rose iltstyringen på de ældre vertioner scotte/woddy. Tildels fordi reguleringen foregår ved at ændre pillemængde (langsomt) tildels fordi opop kedlen (og vist nok også Dor kedlen) er piv utæt.

Vedr. kompressorrens, så rager jeg med håndtaget fra rensebørsten i gløderne hver 2 dag, og bruger max 2 minutter en gang om ugen, med en stålbørste, så dit fyr må være pænt gammelt hvis du har sparet "timevis af pligtarbejde" :wink:

De andre ting du nævner, er ikke muligt at få på ældre styringer.

Er i øvrit enig vedr. eltænder. Jeg har aldrig haft en eneste fejloptænding, hvis ellers eltænder virker (og det er der større chance for den gør hvis den ikke ligger i gløder)
Efter at have justert PID værdier, forhindres unødigt start/stop, og dermed unødigt slid på eltænder. Min har holdt 1½ år. hvilket er længere tid, end jeg har haft styr på pid værdier
mvh jesper

svenhansen

Re: Fejloptænding

Indlæg af svenhansen » 03 dec 2010 14:29

Hej JesperD

Regulering af pillemængde har jeg kun gjort een gang, nemlig da jeg gik over til VIDA piller. Og så kontrollerede jeg den efter en uges tid. Det er nu over et år siden, så det er ikke noget der belaster mig synderligt. Jeg gider bestemt ikke stå på hovedet i fyret, så længe der er varme i hytten.

"Tingene" jeg nævner er IKKE noget jeg har, men Frank Rasmussen der har skrevet tidligere. Jeg monterer af princip så lidt som muligt ekstraudstyr da der så er mere der kan svigte. Det gælder alt hvad jeg har, ikke kun pillefyret. Jeg er af princip doven anlagt og nyder istedet min dejlige kone Lisa og mit liv i Harleyverdenen. Hvis Du får lidt tid tilovers, så kig ind på min hjemmer: www.sven-hansen.dk og se hvad jeg fordriver tiden med nu jeg er presset på efterløn. Her skriver jeg også lidt om Woodyen i mappen "Vores Woody Pillefyr" .

Há det gevaldigt og nyd livet
Sven

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Fejloptænding

Indlæg af Frank_Rasmussen » 03 dec 2010 19:59

Kære Sven,

Godt at du kom over start-vanskelighederne med forumet og havde mod på at skrive det hele igen. Godt gået :great:
svenhansen » 03 Dec 2010, 08:12 skrev: Og når fyret fungerer fortræffeligt ved leveringen som BASIS, hvorfor så gøre tingene mere omfattende ?
Sådan er der sikkert masser der har det, og det er helt fint. Enhver er kaptajn på eget pillefyr :)
KOMPRESSORRENS: Hvorfor blæse måske ubrændte piller væk?
Kompressorrens stopper pilletilførselen et stykke tid før, der kommer et kompressorblæs. Derfor vil der ikke være spildte piller i asken. Når fyret alligevel går i stop, så udføres kompressorrens.

Men jni har ret: Det er en også en version 6-ting. Selvom jeg vil mene, at man godt kan lave det selv med nogle relæer....
VARMTVANDSPRIORTERING og SOMMERSTOP: Woodyen hygger sig da fint med at køre efter behov, enten det er sommer eller vinter, ganske som oliefyret gjorde. Så disse ting virker unødvendige.
Jeg tror, at der er bred enighed om, at man sent forår, sommer og tidlig efterår kan spare mange piller ved på forskellig vis (f.eks. urstyring, Sommerstop, rumtermostater mm.) at stoppe fyret i perioder. Det gælder også for ældre versioner af pillefyrene.

Hvis man f.eks. er en standard-familie og kun skal opvarme varmt brugsvand, så kan man forholdsvis let komme ned på 3-4 kg træpiller pr. dag.
Jeg gætter på der ligger meget indkøbt tilbehør ubrugt hen derude, fordi uforståelige vejledninger ikke kan forståes rigtigt.
Det er jo det geniale ved for forums: Brugere, som har fået skidtet til at virke, kan hjælpe andre brugere.
Derfor anbefaler jeg BASIS og simpel AUTOMATISK justering af fyret.
I viewtopic.php?f=180&p=85210#p85176 kan du læse. hvordan en der har set flere pillefyr end mange af os andre TILSAMMEN, er meget enig med dig.

Jeg bruger meget lidt tid fysisk sammen med mit pillefyr (bl.a. p.g.a. tilbehøret), så det med det dovne og automatiske kan jeg sagtens sætte mig ind i :)


Besvar