Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pausefyring

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
knudsen14219
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14 dec 2009 19:28
Mit fyr: Woddy 16kw på OPOP H418
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5932

Pausefyring

Indlæg af knudsen14219 » 15 maj 2010 15:22

Hej alle - det er nok bare mig der ikke lige har læst instrutionsbogen godt nok (det er sket før :lol: ) men jeg synes at have problemer med den mængde træpiller som woody'en hælder på bålet når den står i pausefyring - !!! er det pga. lambda sonden - ? hvor stiller man pausemængden ? den er aldrig ens - og nogen gange så vælter den piller ind.... hvilket jo gør at jeg får jeg kul sort kedel.... da forbrændingen bliver ALT for fed.... hvad gør jeg (galt)??

Med venlig hilsen Kåre Knudsen


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Pausefyring

Indlæg af Ole S. » 15 maj 2010 16:11

Hej
Hvad du skal gøre. Slå pausefyring helt fra, og lad fyret gå ud istedet og tænde op igen, når der er brug for varme. Pausefyring er noget skidt, det er uøkonomisk og soder hele kedlen til, da der er en ufuldstændig forbrænding.

Vil du køre med pausefyring, lyder det som om du har alt for mange piller i herden, der skal kun lige være den mængde til at holde liv i bålet indtil næste mængde kommer. Mener det stilles under mætninger, hvis du har en vers. 6.xx styring.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

knudsen14219
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14 dec 2009 19:28
Mit fyr: Woddy 16kw på OPOP H418
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5932

Re: Pausefyring

Indlæg af knudsen14219 » 15 maj 2010 22:06

Hej Ole - tak for svaret :-) Jeg er i tvivl om hvad der er billigst... elstart eller pausefyring... men det er helt korrekt som du skriver at der er ALT for mange piller i herden og at kedlen derfor bliver KUL sort... samtidig er forbruget af piller jo alt for stort, da den mængde den fylder ind, overstiger den mængde den bruger ved alm. fyring ... det er lidt noget rod... men under mætning kan man ikke gøre noget når den kører på autoberegner.... hvilket den skal hvis der skal komme noget ud af at bruge Lambdasonde... eller tager jeg fejl her ?
MVH Kåre K

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Pausefyring

Indlæg af Ole S. » 15 maj 2010 23:22

Hej
Er slet ikke i tvivl om at køre med sluk af kedel, er det billigste i længden. Men du kan jo bare lave et forsøg, du kender jo forbruget nu. Det giver selvfølgelig mere slid på tænderen, men de er jo efterhånden nede i en fornuftig pris.

Ang. indstillinger af mætninger, autoberegning osv, tror jeg du er lidt galt på den, men vi må nok lige ha nogle Woody-folk på banen, der findes flere herinde, der har det sorte bælte i den slags.
Hvilken vers styring har du?
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Pausefyring

Indlæg af Frank_Rasmussen » 16 maj 2010 10:36

Jeg tvivler på, at styringen kigger på lamba-sonden under pausefyring.

Men som Ole skriver, og med de moderne lav-effekt eltændere, der holder længe, så er pausefyring i en Woody nok noget, som hører fortiden til. Medmindre eltænderen er brændt af, og man ikke lige har fået købt en reserve...

I en styring kan du vel også stille på luften under pausefyring, så den ikke soder så kraftig.

Bemærk, at indstillingen af skorstenstrækket i styringen også har betydning for blæs under pausefyring.


knudsen14219
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14 dec 2009 19:28
Mit fyr: Woddy 16kw på OPOP H418
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5932

Re: Pausefyring

Indlæg af knudsen14219 » 17 maj 2010 22:57

Hej igen - tak for svar :-) jeg tror bare at jeg skifter til eltænder ... er der nogen i forum der har regnet lidt på det?
min styring er 6.14
Tillykke til pille bruger :-)
mvh Kåre K.


Besvar