Lambda sonde i låg ??

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
knudsen14219
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14 dec 2009 19:28
Mit fyr: Woddy 16kw på OPOP H418
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5932

Lambda sonde i låg ??

Indlæg af knudsen14219 »

Halløj i forum.... Ja som nogen nok har læst, bikser jeg noget med min Lambda sonde.... og problemet er ikke løst endnu så derfor vil jeg stadig gerne høre andre meninger....

Det startede således:

Jeg købte en woody på Opop med iltmåler.

Jeg startede det hele op og kalibrerede sonde. Jeg læste et eller andet sted at den kunne sidde i lågen - men det dur ikke da den måler alt for høje værdier - så ud igen. Jeg montererde den så i den knækket på mit røgrør lige efter kedlens røgrør.

Alle samlinger er fuget i røgrøret og lågerne er tætte - MEN min trækstabilisator sidder kun ca. 25cm derfra.

Jeg har prøvet at lukke denne til, men det hjælper heller ikke. Ilt% i displayet viser ca. 12-14 ved høj last.

For at få mætningen op og ilten ned har jeg prøver at sætte skorstenstræk op på 10 og korrektion blæs høj på 90 % men det jeg kan ikke få den længere ned.

Umiddelbart vil jeg mene at sonden er ok da den viser 16 i kalibrering og ca. 21 % i fri luft.... men jeg kan bare ikke få den ned ....

Er den mon i stykker eller ??

Jeg overvejer nu at forsøge at placere sonden i den bagerste låge (den man skruer fast) for at se hvad det ændre på sagen - er der nogen der har en mening om det ??

Alle input modtages med kyshånd :( :wink:

Med venlig hilsen Kåre Knudsen

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Lambda sonde i låg ??

Indlæg af Frank_Rasmussen »

I http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=36&m ... D532042D39 står der:
Monter lambda sonden i røg røret så tæt på kedlen som muligt
Hvor langt vil du sige, at din lamba-sonde sidder fra kedlen nu?

Jeg tror ikke, at det er en god ide at montere lamba-sonden i et låg. Ikke fordi, at jeg har noget at have det i.

Manualen ville vel også have nævnt det, hvis man kunne placere sonden i et låg...

I http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=81&m ... 8DD92EF23E står der:
SKORSTENS TRÆK ( 0-10 )
Ved et højt skorstens træk vil blæserens ydelse
være højere i lavlast og pausefyring.
Øges tallet i skorstenstræk vil autoberegningen give flere piller i
mætning lav og i pausefyringen.
Med andre ord skortstenstræk i styringen har vist ingen indvirkning på mætning høj.
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Lambda sonde i låg ??

Indlæg af Frank_Rasmussen »

knudsen14219 skrev: For at få mætningen op og ilten ned har jeg prøver at sætte skorstenstræk op på 10 og korrektion blæs høj på 90 % men det jeg kan ikke få den længere ned.
PS: 10 er meget højt at sætte skorstenstrækket til i styringen, når man har trækstabilisator. Det er vist mest normalt at sætte det 0-1 med trækstabilisator.

Jeg har i eftermiddag sat iltstyring til min Woody, og den ligger på en 16 % ved en ydelse på 60 % , hvilket jo er noget højt :shock:

Så jeg må vist tage egen medicin, og lave en ny 360 sek. autoberegning og efterfølgende grundindstilling af mætning og blæs i morgen :oops:
knudsen14219
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14 dec 2009 19:28
Mit fyr: Woddy 16kw på OPOP H418
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5932

Re: Lambda sonde i låg ??

Indlæg af knudsen14219 »

Hej Frank - Normalt står min skorstenstræk på 1 men jeg ville prøve at tvinge den til at give en fed flamme for at trække ilt% ned.... men det har ikke den store effekt.... hvor har du sat din sonde ? - og hvor langt væk sidder din trækstabilisator ?
MVH Kåre
Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: Lambda sonde i låg ??

Indlæg af Sonata »

Det er også væsentligt, at din kedel er tæt – dvs. at der ikke kommer falsk luft, som vil give en misvisende måling. Og Opop'en er nok ikke den tætteste kedel på markedet...

Bundpladen, som askeskuffen står på, er kun punktsvejst rundt i kanten, så her er der en stiv kuling ind i kedelen. Ligeledes er der, i hver af de nederste fire hjørner, et hul, hvori der sidder en maskinbolt/møtrik. Jeg ved ikke hvad hullerne er til, men tætte er de i hvert fald ikke.

Ovnkit eller varmefast silicone de nævnte steder, så tror jeg du er bedre kørende. Jeg har ikke selv tætnet min, da jeg ikke har iltstyring, men jeg burde nok få det gjort... en dag :oops:. Falsk luft er af det onde, iltstyring eller ej.
mvh Tom
Fyrdata

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Lambda sonde i låg ??

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Jeg tror, at man skal sætte luften ned eller mætningen op for at komme tættere på 'røgpunktet', og dermed større forbrug af ilt.

Din kedel er den nye, sorte, høje Woody-kedel. Iltsondens møtrik er svejset på toppen af røgrøret, 3 cm. efter kedlens bagplade. Svejsningen er dækket af Morsø's ovnkit. Trækstabilisatoren er indmuret i skorstenen 55 cm. over røgrøret.

Røgmåleren sidder på siden af røgrøret ca. 30 cm bag iltsonden. For forsøgets skyld har jeg taget røgføleren ud, og afdækket hullet med gaffatape.

Røgrør og bunden i kedlen er tætnet med ovnkit.

Der er lagt 5 lag bly oven på den lille låge i kedlen for at give den tyngde. Det har stoppet de små mængder aske, der ellers slap ud her.

I nærmeste fremtid må jeg forsøge at dække asklågen og toplågerne af med gaffatape...

På udblæsningen af blæseren har jeg sat en pladegitter, der dækker måske 50 %, for at få mindre luft specielt i lavlast.

Det har været en øjenåbner at se, hvor højt iltniveauet er ved 50-100%. Jeg troede endda, at jeg var tæt på noget optimalt :); men der skal åbenbart endnu mindre luft til (eller flere piller).

Eller måske skal iltsonden først vækkes, f.eks. ved at brænde spidsen lidt af med en blæselampe??
knudsen14219
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14 dec 2009 19:28
Mit fyr: Woddy 16kw på OPOP H418
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5932

Re: Lambda sonde i låg ??

Indlæg af knudsen14219 »

Hej Tom - det skal jeg dælme da lige have tætnet så.... uanset hvad jeg har prøvet endtil nu, har min ilt ikke været under 9,9% - og jeg kan læse mig til at den skal helt ned på 2% ved fuld last ... tak for tippet :wink: Jeg prøver det..

Med venlig hilsen Kåre Knudsen
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Lambda sonde i låg ??

Indlæg af Frank_Rasmussen »

knudsen14219 skrev: jeg kan læse mig til at den skal helt ned på 2% ved fuld last ...
Hvor har du læst det?

Ifølge http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=36&m ... D532042D39, så.
(10% drift) typisk omkring 12-15% ilt (O2)
(100% drift) typisk omkring 7-10 % ilt (O2)
jensras
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 64
Tilmeldt: 01 jun 2008 10:42

Re: Lambda sonde i låg ??

Indlæg af jensras »

Hej Kåre. Det med de 2% ved fuld last, det er nyt for mig. Hvor har du læst/hørt det?
Er det ikke noget med 14% Co2 giver 7% ilt overskud ved fuld last? Og det er ilten vi måler?

Mvh Jens
knudsen14219
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14 dec 2009 19:28
Mit fyr: Woddy 16kw på OPOP H418
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5932

Re: Lambda sonde i låg ??

Indlæg af knudsen14219 »

Hej med jer :wink: - jeg skal lige have fundet frem hvor det var der stod 2 % - men jeg kan da godt se at sagen er da noget andet i forhold til det der linkes til her... så er det måske ikke så skidt igen....

Jeg vender tilbage når jeg får fundet det igen :oops:

Tak for gode og brugbare svar...

Med venlig hilsen Kåre Knudsen

Besvar