Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvordan synes i det her ser ud ?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
riccoz
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21 jul 2009 08:48
Mit fyr: Woody med OpOp Kedel
Areal: 240
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 30kg
Årligt forbrug: ved det ikke endnu
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Hvordan synes i det her ser ud ?

Indlæg af riccoz » 08 jan 2010 22:08

Jeg synes fyret køre meget godt, dog bruger jeg lidt mange piller i døgnet lige for tiden, har overvejet om jeg skal pille lidt ved PID.
Skærmbillede 2010-01-08 kl. 21.40.32.png
Mvh
Riccoz


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvordan synes i det her ser ud ?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 08 jan 2010 22:46

Jeg synes, at det ser fint ud. (Sjovt at se hvordan lyset har en nedad-gående tendens...det må have fået lidt støv på sig :) )

Men velvalgte PID-indstillinger, siger jo ikke nødvendigvis noget om, at forbrændingen (= forholdet mellem luft og pillemængde) er godt indstillet (se f.eks. http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf).

Vi bruger vist alle en del piller i denne tid http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark.htm. Til gengæld hører vi ikke meget om global opvarmning for tiden :)

riccoz
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21 jul 2009 08:48
Mit fyr: Woody med OpOp Kedel
Areal: 240
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 30kg
Årligt forbrug: ved det ikke endnu
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Re: Hvordan synes i det her ser ud ?

Indlæg af riccoz » 09 jan 2010 19:07

Jeg har autoberegning på, ser ikke noget røg fra skorstenen, men jeg burde vel se en lille smule her når det er så koldt ?

Min Aske synes jeg ser meget god ud, jeg bruger neova piller de giver sådan en lidt fyldig aske, den ligner lidt kaffegrums i farven med en anelse grå i, lidt svært at forklare. Jeg synes også det er meget svært at aflæse en flamme, med mindre man kan bedømme ud fra en video og ikke kun et billed.
Mvh
Riccoz

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvordan synes i det her ser ud ?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 09 jan 2010 22:16

Jeg har slået autoberegneren fra, og fuldt MHES's anvisninger om indstiling v.h.a at få synlig røg ud af skorstenen.

Jeg har den nye høje sorte Woody-kedel, som jeg synes er svær at få til at ryge ved 10%. Så min korrektion af blæs ved 10% (=Korrektion Blæs lav) er lavet ud fra:

- Lidt mindre end Korrektion Blæs middel
- En flamme (set med låget løftet mindst muligt) der mere skal ligne en flamme i en åben pejs end en flamme i en oliebrænder

Desuden har jeg prøvet at sætte Mætning lav (=pillemængde ved 10%), så flammen måske rækker ca. 10 cm ud i brænderen (set med låget løftet mindst muligt).

For at det hele skulle lykkes bare nogenlunde, har jeg for at begrænse blæseren (sort metal-typen) sat noget hulplade over udblæsningenshullet fra blæseren. Ifølge MHES skulle det være mere effektivt at sætte afdækning på udtaget end på indtaget af blæseren. Jeg har måske afdækket 50-60% af udblæsningshullet.

Når man ændre på blæserens ud- eller ind-tag, så skal også ændre på opsætningen til optændning og rensning (og vel pausefyring, hvis man bruger det).

Jeg tror, at det skal forståes helt bogstaveligt, når folk siger, at asken helst skal ligne kaffegrums; jeg tror man ikke skal kunne se forskel. Så frem med kaffemaskine, og uvildige testspersoner til synsprøver (forbudt at lugte, smage eller føle)..

Jeg helt enig med dig omkring video frem for billeder af flammer. Men som MHES skriver, så er det sikkert rigtig svært at bedømme noget ud fra flammen.


Besvar