Interface

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Allan1310
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 48
Tilmeldt: 28 sep 2009 18:38
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 2 gange

Interface

Indlæg af Allan1310 »

Hej og godt nytår

Jeg er den lykkelige ejer af en Woody kedel og jeg fyrer med træpiller.
Nu ligger landet sådan, at jeg er den type der elsker at kunne gå ind og se hvordan at tingene kører og i den forbindelse skal jeg have købt og installeret et interface og samtidig vil jeg også have købt og monteret en iltstyring. Er der andre ting som kan være spændende at have monteret, som jeg bør overveje. Hvad med f.eks termometer til udetemperatur, skorstenstemperatur m.m. så det også kan registreres.
Jeg vil gerne have at det kan sendes trådløst til min pc, så der vel også et eller andet der skal monteres og installeres til det.

Planen er også, at når det bliver lidt varmere udenfor, så skal jeg have monteret solfanger, som skal hjælpe med at lave varmt vand og centralvarme. Dette må også gerne kunne køres med ind over styringen, hvis det kan lade sig gøre.

Er der nogen der har erfarring med hvad der er bedst at købe og hvor jeg kan købe alle disse ting, hvor man får mest for pengene. Det det gælder alt fra Interface, iltstyring/lamdasonde, termometer og solfanger (komplet med varmtvandsbeholder og alt hvad der hører sig til).
Er der måske også nogen der ved hvad ca. priserne er på alle disse herligheder, eller bare på nogen af dem.

Og så lige et sidste spørgsmål. Jeg er begyndt at kører med nogle andre træpiller og efter at havde vejet dem og indtastet vægten i styringen, så er der begyndt at ligge uforbrændte piller nede i askeskuffen, ikke ret mange, men der ligger nogen. Asken ser nogen lunde fornuftig ud.
Jeg har ændret lidt på mætningen, (efter at havde læst at den kunne være for høj) både på lav og høj, nu står den på 2 ved lav og 20 ved høj. Syntes måske at det er blevet lidt bedre. Har jeg fat i den rigtige ende, eller.....

Og så et aller sidste spørgsmål (i denne omgang). Jeg er ikke helt tilfreds med min røggastemperatur. Lige nu kører kedlen med 35% last og min røggastemperatur lige efter kedlen ligger helt nede på 51 gr.C, setpunktet på kedlen er 65 gr.C. Jeg har fjernet den lille plade der var bagerst i kedlen, den som gav et ekstra vendekammer.
Kan det være rigtigt at temperaturen på røggassen skal ligge helt der nede, giver det ikke løbesod m.m og hvad kan jeg evt. gøre for at afhjælpe det?


Mange nytårs hilsner
Allan

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Interface

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Det var da en god mængde spørgsmål :) Man kan vel sige, at mange af trådene på forumet prøver at svare på en del af spørgmålene.

Hvis du står over for et samlet indkøb af mange smådele, og endda et solfanger-anlæg, så kunne det måske svarer sig at lave en indkøbsliste, og spørge efter en samlet (god) pris.

Har du en Woody-styring, og hvad version er det? Den nye version 6 giver jo nogle nye mulighed for følere både her og der, og styring af kompressor rens, pumpe og varmvandsprioritering (dog højst 2 på en gang).

En opgradering til version 6 til 1700 kr inkl. mons kan måske stadigvæk lade sig gøre (se. f.eks. viewtopic.php?f=102&t=6636)

Der er jo heldigvis en del forhandlere af Woody/Scotte ting. Der er (gamle?) lister over forhandlere og online-butikker på http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/index ... umentId=55.

Jeg har selv købt hos q-pro.dk og hedestoker.dk, og har jeg har kun været udsat virkelig god behandling.

Angående løsning på trådlåst 'interface', se f.eks. http://www.scotte.dk/product.asp?product=177

Af 'betalings-interfaces' er der jo StokerKontrol og MitPillefyr.dk, som du vel skal tage et kig på. Det sidste kan du endda prøve gratis i (for tiden) 30 dage.

Din røgtemperatur-måling ser forkert ud for mig. Hvad har du målt den med?

Sorte piller skulle jo typisk være et tegn på for meget luft i forhold til pillemængden ( se evt. http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf, som vel nok er svær at følge omkring synlig rør fra skorstenen, da det er så koldt lige nu.
Allan1310
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 48
Tilmeldt: 28 sep 2009 18:38
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Interface

Indlæg af Allan1310 »

Hej Frank

Jeg købte kedlen med brænder i oktober 2009 og dengang var det den nyeste model, der lige var kommet, jeg var den første der købte denne model fra Sanistål.
Jeg ved ikke hvilken version at min Woody styring er, hvor kan jeg se det henne.

Jeg måler røggastemperaturen med en infrarød termometer, ikke det mest avancerede, men det skulle være rimelig præcis. Jeg måler på overfladen af røret lige efter kedlen og der viser den 51 gr. C, jeg kan uden problemer, holde min hånd på selve røgrøret, hvis bare at jeg gør det 30 - 40 cm. fra kedlen.....


Mvh. - Allan
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Interface

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Chipversionen står sikkert kortvarrigt på styringen, når du sætter strøm til den. Den står sikkert også på en label på den stor chip i styringen.

Du har nok en version 6-styring, vil jeg tror.

Jeg ville købe en røgtemperaturmåler. Så kan man også se på styringen, hvornår kedlen bør renses. Jeg tror ikke, at din nuværende måling passer.

Røgtemperaturmåleren kan selvfølgelig købes i Danmark (vist ca. 250 kr.), men den er billigere i på ebay (se f.eks. http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0371070113)

Nu du er i gang, så køb også nogle KTY81-210 temperaturfølere til retur, varmvandsbeholder og udetemperatur (se f.eks. http://stores.shop.ebay.de/TEMPERATUR-M ... ec0Q2em322)
Allan1310
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 48
Tilmeldt: 28 sep 2009 18:38
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Interface

Indlæg af Allan1310 »

Hej Frank

Jeg har tjekket mit termometer op imod et ny kalibreret termometer og afvigelsen er ved 20 gr.C på 0,2 gr.C, så det er til at leve med.
Hvad kan jeg gøre for at få en højere røggastemp., skal jeg evt. kører med for stort et iltoverskud, som vel vil hjælpe lidt, men det virker bare for tåbeligt at fyre for gråspurvene (selvom de nok kunne have brug for det i denne tid).

Ang. interface, er der så nogen der kan fortælle mig om fordele og ulemper ved den traditionelle form for interface og så betalings interface.


Mvh. - Allan

Leif Jensen
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 dec 2008 15:52
Mit fyr: BS1016 m. Scotte v7 styring
Areal: 190m2
Brændsel: 8mm BARLINEK træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8632
Årligt forbrug: ca. 7 ton
Geografisk sted: Lemming v. Silkeborg
Blevet takket: 1 gang

Re: Interface

Indlæg af Leif Jensen »

Hej Allan

Røggas temperaturen målt på overfladen af røgrøret er væsentlig lavere end temperaturen målt inde i selve røgrøret. Det mest rigtige er at måle temperaturen inde i røggassen.

Når mit rør på overfladen er 40º viser føleren som er placeret inde ved røggassen i røgrøret 110º.

Grunden til temperatur forskellen mener jeg ligger i den store overflade køling som røgrøret giver.

Mvh Leif
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Interface

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Jeg tror Leif har ret.

Der var en anden bruger, som på et tidspunkt prøve at måle fremløbstemperatur med et infrarødt termomenter. Såvidt jeg husker, så gav selv det problemer...

Blæs (=luft fra blæseren) køler røggassen, så vil du skal nok have MINDRE blæs på (se evt. http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf), hvis du have en højere røggastemperatur. Faktisk er det nok en meget almindelig fejl, at folk putter for meget blæs på.

Man skal nok nærmere tænke 'åben pejs'-flamme end 'oliefyrs'-flamme for at få den bedste økonomi med en træpillebrænder :)

Den traditionelle form for interface efter (og med ?) verision 4.16 har været lig StokerKontrol, da der vist ikke har været andre. Lige før jul kom, så MitPillefyr. Begge koster penge.

Men der er vist nu nogle, som prøver at lave noget gratis: viewtopic.php?f=137&t=5531&hilit=ubuntu...men det er nødvendigvis noget mere simpelt...dog sikkert at sætte op :)
Allan1310
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 48
Tilmeldt: 28 sep 2009 18:38
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Interface

Indlæg af Allan1310 »

Hej Leif

Jeg vil hurtigst muligt anskaffe mig et røgtermometer, så jeg kan se hvad temperatur røggassen egentligt har. Jeg vil ikke sige at du ikke har ret, men jeg målte for sjov skyld temperaturen nede i skorstenen, ca. en meter fra toppen og der var temperaturen omkring 25º, det skal for en god ordens skyld siges, at det var et termometer med en meget stor skala, så der kan være en relativ stor fejlaflæsning, meeeen alligevel....

Tak for rådet.



Mvh. - Allan
Leif Jensen
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 dec 2008 15:52
Mit fyr: BS1016 m. Scotte v7 styring
Areal: 190m2
Brændsel: 8mm BARLINEK træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8632
Årligt forbrug: ca. 7 ton
Geografisk sted: Lemming v. Silkeborg
Blevet takket: 1 gang

Re: Interface

Indlæg af Leif Jensen »

Hej igen Allan

Nu har lige været ude og måle min overflade temp. på røgrør der hvor jeg også måler røggassen. Når min IR temp. måler viser 63º viser røggas føleren 130º

Mvh Leif
Allan1310
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 48
Tilmeldt: 28 sep 2009 18:38
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Interface

Indlæg af Allan1310 »

Hej Frank og Leif

Så har jeg fået monteret et røggastermometer direkte i røgrøret og i har så ganske ret. Temperaturen som jeg målte med mit IR termometer ude på røggasrøret, var 48,2ºC og med mit nye termometer som sidder direkte i røggassen, viste ca. 100ºC - 110ºC (er det højt nok?)

Ang. interface, er der så nogen der kan fortælle mig om fordele og ulemper ved den traditionelle form for interface og så betalings interface.



Mvh. - Allan

Besvar