miniflis

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Blevet takket: 1 gang

miniflis

Indlæg af tvivleren »

jeg kan forstå at nbe fyrer med miniflis kan vi få noget erfaring fra jer :lol:

jeg har selv prøvet lidt.Det brænder fint,det vil bare ikke falde til i tanken,har blandet det 50 50

har i omrører i tanken

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: miniflis

Indlæg af Brandsen »

Hej Tvivler,
Jeg har prøvet miniflis i en Baxi 2.5, uden omrører, og det var ikke noget hit.
Jeg husker ikke prisen, men det var næsten gratis, ved selv at hente det på Novoren losseplads. Til gengæld var det fyldt med skidt og kanel, især plastic og småsten, så jeg skulle tage et par håndfulde sten ud næsten dagligt. Det værste var nok at det støvede helt vildt, pga der var meget jord i, og at Baxi'en ville have 5 gange mere miniflis end træpiller, så det gav naturligvis aske i eventyrlige mængder, og de 5 gange større volumen krævede jeg fyldte mit 600L magasin ustandseligt.
Det brændt sådan set fint nok i Baxi'en, det var rimeligt tørt ( jeg fik dog aldrig målt vandprocenten ), da jeg først fik justeret den indfyrede mængde gevaldigt op, og det faldt fint nok ned i sneglen, selv om jeg ikke har omrører i tanken. Novoren kaldte det vist bioflis,ikke miniflis, men det var altså noget meget findelt flis.
Men, bøvlet med selv at hente, den store volumen, støv, aske og småsten, gjorde at jeg skiftede til spildkorn.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Besvar