Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..

Indlæg af Frank_Rasmussen » 15 nov 2009 18:26

Ihttp://www.mhes.dk/Indstilling.pdf beskrives flammen:
En rolig, lysegul flamme, evt. med tendens til rødlige spidser, er tegn på tilstrækkelig
luftmængde i forhold til brændsel.

En hidsig, kort gul flamme med hvide spidser er tegn på for stor luftmængde i forhold til
brændsel.

En doven orange-gul flamme med tydelige røde spidser er tegn på for lille luftmængde i
forhold til brændsel
For mig at se må der gerne ligge aske på den yderste halvdel af brændehovedet; men efter en automatisk rensning skal hovedparten af hullerne vel være frie, så der kun ligger hårdføre slagger tilbage, der kun kan tages manuelt...

Jeg blev efter få uger træt af slagger på herden og købte en billig kompressor og et kompressor rens-kit til min version 6 Woody. Ved at investere i et relæ og et biligt tænd/sluk-ur vil jeg mene, at noget lignende kan lade sig gøre på en 'gammel' Scotte...


paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..

Indlæg af paw » 15 nov 2009 20:08

Uthsen skrev:Paw:
Vil det så sige, at der ikke skal/må ligge aske i den yderste halvdel af brændehovedet...????

Mht. flammen: så ser det vist ganske fornuftigt ud når jeg hurtigt kigger ned til den...
Uthsen
Der vil næsten altid ligge noget aske yderst på herden, men hvis du kan se hullerne i herden gennem asken er det ok. Jeg gør selv det at 1 gang eller 2 i døgnet tar jeg børsten og bruger krogen, den man tager pladen i bund af kedel op med, rager det yderste aske væk, hvorefter jeg bruger spidsen og nærmest skraber fra midt på herden og ind i herden. Det er nemlig der den normalt stopper til, men jeg bruger altså kun spidsen, og fluks kan man se at det gir mere luft i bålet + næste gang den renser kan man tit se flager af slagger den har blæst ud yderst på herden, som man har fået løsnet med spidsen af krogen.
mvh paw
:great:

Besvar