Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstilling af blæser på Bio-comfort / Woody

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
svenhansen

Re: Indstilling af blæser på Bio-comfort / Woody

Indlæg af svenhansen » 17 dec 2010 18:45

Det må Du da meget, meget undskylde "TaagMan". Hvis det går Dig så meget på kan Du jo bare lade være med at kigge på min hjemmeside. Det er da helt op til Dig selv. Jeg ville blot fortælle om mine gode Wooddy erfaringer og dele dem hvis de måske kunne hjælpe nogen.
Men hvis det kan glæde Dig, nedlægger jeg mit "Stokerpro" medlemskab lige nu. Jeg har da ikke lyst til at føle mig uvelkommen i selskabet.
Farvel og há det godt.
Sven :lol:


hanne1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28 dec 2010 22:52

Re: Indstilling af blæser på Bio-comfort / Woody

Indlæg af hanne1 » 28 dec 2010 23:33

:) Er der nogle kloge folk, der ved hvor "skaktføleren" og "kedelføleren" på et Woody-fyr sidder. Displayet sige "fejl", men fyret kører nogenlunde upåklageligt, så jeg har valgt at ignorere det.

Og hvordan monterer man en trækstabilisator i en isokernskorsten??? Kan jeg evt. montere en ved indgangen fra rør til skorsten, når der kun lige akkurat er 30 cm. Og for at få det skåret helt ud i pap: jeg kan se på billedet af en trækstabilisator at den består af en forkantet del og en cirkel, hvor jeg går ud fra, at røret skal fastgøres. Skærer jeg blot det runde hul til/fylder med cement, så den forkantede delpasser i skorstenen og hvordan fastgører man skorstensrøret til stabilisatoren? Når det er meget koldt og vindstille, kan fyret ikke starte og skal tvangsstartes. Går ud fra at det skyldes dårligt træk i skorstenen, som ikke er særligt høj og at en stabilisator vil afhjælpe problemet.

Og, og er her nogen, der har erfaringer med at bygge en stor silo selv? Min nuværende slo står i et rum bag fyret og det ville være indlysende at bygge en silo så stor at jeg kan få blæst piller ind. Kan jeg bruge den nuværende snegl og hvordan laver man feltet, hvor sneglen går ind og fanger pillerne?

I øvrigt har jeg haft glæde af, at jeg har bygget sektioner af træ og sat oven på siloen, 3 i alt, 2 brædder høje hver. Jeg løften den af, når jeg skal fylde piller i og sætter dem på efterhånden som jeg fylder i. På den måde kan siloen rumme det dobbelte.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Indstilling af blæser på Bio-comfort / Woody

Indlæg af Frank_Rasmussen » 29 dec 2010 09:09

Velkommen til!

Skakttemperaturføleren sidder i brænderen. Du kan følge ledningen på brænderen, så du kan se føleren. Hvis temperaturen i 'luftdelen' af brænderen bliver for høj, så er der risiko for at pillerne i den interne snegl går i brænd. Derfor går styringen i alarm og stopper anlægget ved høj skakttemperatur, og man er derefter nødt til manuelt at starte fyret igen.

Læs også http://www.bioflame.dk/index-filer/Page750.htm

Mange har vist stillet max. skakttemperaturen lidt højere end fabriksindstillingerne. Måske kan man også gøre det i din version af styringen.

Kedeltemperaturføleren går fra styringen til toppen af kedlen, hvor den enten sidder i en messing- (eller er det kobber?) dyklomme ind i kedlen eller på fremløbsrøret tæt på kedlen.

Sådan ser en temperaturføler ud: http://www.scotte.dk/product.asp?product=55 (medmindre det er en røgtemperaturføler...som er ekstra-udstyr).

Hvis kedeltemperaturen bliver for høj, så sætter styringen en alarm, og fyret går i stop. Man kan sikkert også i din styring sætte den såkaldte 'Driftdifference', så kedlen kan gå højere i temperatur.

Men det er vel ikke en Alarm, du får? I givet fald er det mest sandsynlige, at lysmåler i brænderen bare ikke ser ild. Efter 5 minutter uden at se ild, så kommer det en alarm.

En lysmåler: http://www.dvcenter.dk/index/scotte-woo ... lle-p33381 (tryk på billedet for bedre at kunne se)

I de allerseneste versioner af styringen kan man stille på, hvor mange minutter styringen kan undvære at se lys...

Det mest sandsynlige er, at lysmåleren bare trænger til at blive støvet af, eller til at blive drejet i sin bøsning, så den bedre ser lyset.

Om foråret, sommeren og efteråret med de små bål er det vist meget almindeligt, at styringen står og flakker og viser lav lysmåling. Men siden det er uden betydning burde producenten efter min mening, holde op med at vise denne 'besked'.

Dette er vist forum'et med de store stokere (måske derfor navnet på forumet?), så her er vist bygget mange magasiner i spånplader m.m, så du får sikkert et godt svar en solid landmand med en hammer og en rundsav...

honneymonster
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 sep 2007 18:25
Mit fyr: Woddy 10 KW
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5,5
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Indstilling af blæser på Bio-comfort / Woody

Indlæg af honneymonster » 29 dec 2010 09:26

Lige en korektion Af Frank Skakt temperaturføler på NBE brænder er en lille transistor den sidder på motorprint tæt på bagpladen

mvh Honneymonster

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Indstilling af blæser på Bio-comfort / Woody

Indlæg af Frank_Rasmussen » 29 dec 2010 09:47

Ups, det er også rigtig. En lille sort tinges på høje ben på printet på brænderen...

Angående trækstabisator. Det er sikkert en god ide, selvom manualen ikke siger man SKAL have en (medmindre man køber iltstyring, som er ektra-udstyr).

Køb en til indmuring i skorsten. Det er billigere, lettere at installere og ser mere solidt ud (efter min mening), se f.eks. http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2676

I følge mange skal trækstabillatoren være i samme rum som fyret. Andre (bl.a. min skorstensfejer) mener ikke, at det behøver at være samme rum.

Kommer der røg efter 2-3 minutters optænding? Forsvinder røgen igen (...den skal gerne blive der)?

Alt efter versionen af styringen kan man stille på f.eks. længden af optændingensperioden og/eller, 'slutblæs' under optændingen. Hvis der er for meget blæs i en kort optændingsperioden, så er luften for kold til at optændingen lykkes.


hanne1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28 dec 2010 22:52

Re: Indstilling af blæser på Bio-comfort / Woody

Indlæg af hanne1 » 30 dec 2010 01:09

:lol: Mange tak for hjælpen. Har fundet begge "dimser". Og mange tak for henvisningerne især til "bioflame", den er genial for sådan en som mig. Jeg renser selv fotocelle, blæser mm i forbindelse med rensning af kedlen, så det er nok et spørgsmål om temperaturen og om at jeg skal få købt en stabilisator og sat ind.

Men var der nogen, der havde erfaringer med en hjemmebygget silo, særligt hvordan sneglen sættes smartest og så sådan at man kan komme ind og rense hvis der sætter sig snulder?? Det er jo surt hvis magasinet er fuldt og sneglen stopper på gr. af snulder. Normalt lader jeg siloen køre helt tom mellem hver påfyldning og renser med en gammel støvsuger. Det er jo lidt sværere, når man først har hældt 3 tons piller i et stort magasin. Har selv både rundsav og hammer og mod på at gå i gang, men er usikker på punktet med sneglen.
Mvh

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Indstilling af blæser på Bio-comfort / Woody

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 dec 2010 12:52

Du har skrevet i et langt emne, som hedder noget med 'indstilling af blæser'. De fleste magasin-interesserde er sikkert stået af for længe siden.

Hvis du skriver et nyt emne med en god overskrift. Måske er Opfinder-under-forumet ( viewforum.php?f=20 ) et godt sted at oprette emnet.

En anden måde kunne være at finde nogle gode billeder i 'Mit fyrrum og mine indstillinger'-under-forumet (viewforum.php?f=19 )

Indblæsning af piller støver vist meget, og brændværdien formindskes vist også en smule. En mellemvej kunne være at bruge bigbacks.

Jeg synes, at smuldbekæmpelse ved støvsugning af et tomt magasin lyder noget besværligt, og ligesom en kop madolie i et tomt magasin, afhjælper det jo ikke permanent.

I stedet har mange vist boret en masse 4-5 mm huller på undersiden af den eksterne snegl, og brugt en kabelbakke til opsamling ned i en spand. Man kan vel tale om en smuld-si. Så foregår det helt automatisk (bortset fra at tømme spanden en gang i mellem...)

Endnu en måde til at finde indlæg er at bruge søgefunktionen (se den grønne linie i toppen af skærmbilledet, lige under sne-mændene), f.eks.:

http://www.youtube.com/watch?v=2sfcqrA1 ... re_related
viewtopic.php?f=20&t=2987&p=35949&hilit=magasin#p35949
viewtopic.php?f=20&t=6342&p=59789&hilit=magasin#p59789
viewtopic.php?f=20&t=5960&p=64991&hilit=magasin#p64991


Besvar