Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

woody - sommerdrift, lidt hjælp søges

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
mt4d
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 jun 2009 16:12

woody - sommerdrift, lidt hjælp søges

Indlæg af mt4d » 12 jul 2009 14:16

Hejsa
Vi er totalt grønne i pillefyr, men har alligevel kastet os ud i et complet woody anlæg med en 110 L metro therm varmtvandbeholder...

Vvs der har sat det op har også sat det igang for os og mener at det skal starte 2 gange i døgnet, hvorfor den er sat til kl.05 og kl.17, og kører i 70 min, det passer fint ud fra hvornår der bades herhjemme.

Vi er 6 personer og Mor er hjemmegående med børn og derfor bruges der vand i løbet af dagen til lidt opvask osv.

Nu kommer så det vi er i tvivl om og som jeg håber I kan være behjælpelige med, vvs kommer imorgen for at hjælpe med div spørgsmål der har sat sig i den uge vi har haft anlægget :o)

1. så kan vi altså ikke fylde karbad og efterfølgende tage 2 brusebad uden at vandet bliver køligt og det er altså den måde der bades på herhjemme hver anden dag ca.

2. kedlen står til drift lav 10 og høj 50, men vi ser den kun komme op på 28?

3. kedeltemperaturen står ofte ned mellem 30 og 22, er det ikke lidt lavt?

lige nu kl.14 står der i displayet
slukket (ur)
______________________________________________
kedeltemperatur 22,2C
23 C
20C
0.0KW
N/A
OLX

Er der nogen der har en ide om det er helt galt? og forslag til hvordan ellers???

Jeg har mest lyst til at den skal stå så varmtvandsbeholder hele tiden holdes på 55 grader, da jeg synes det ikke er så smart med bakterier at den kommer under 50 grader

Håber der er nogle der har lyst til at hjælpe os :o)
vh


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: woody - sommerdrift, lidt hjælp søges

Indlæg af Ole S. » 12 jul 2009 15:46

Hej

Umiddelbart vil jeg sige at din vvb er alt for lille til at opfylde jeres behov til 6 personer, karbad plus 2 gange brus, der skal altså bruges meget varmt vand. Du kan dog snyde lidt ved at hæve temp til ca 70gr, så får du "mere" varmt vand, men PAS PÅ så er vandet altså varmt for små fingre. Tror ikke du kommer udenom en større vvb, hvis der er mange der skal i bad samtidig. Men det kommer selvfølgelig når der skal indstalleres solvarme.

Woodyen kan indstilles til at køre hele dagen, med aut. start/stop, så har du altid den indstillede temp i vvb.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: woody - sommerdrift, lidt hjælp søges

Indlæg af thoken » 12 jul 2009 17:37

Hej!
Er der styring på pumpen?
Hvis kedeltemperaturen kommer helt ned under 30 grader, så synes jeg det lyder som om pumpen slæber varmen ud af vvb?
Hvis du kører sommerdrift, med få start/stop, så skal du styre din pumpe, så den stopper(enten via termostat eller ur) når der ikke er noget varme at flytte, ellers vil den jo trække varmen ud af vvb!

Med det varmtvands forbrug i har, tror jeg jeg ville køre 4-5 gange 30-40 min dagligt fordelt ud over dagen!

Og som Ole skriver er vvb muligtvis lige i under kanten! Et karbad koster hurtigt mange liter vand, og hvis der så også skal være til 2 brusebade bagefter, så kan det hurtigt knibe!


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: woody - sommerdrift, lidt hjælp søges

Indlæg af Lau » 12 jul 2009 21:53

thoken skrev: Hvis du kører sommerdrift, med få start/stop, så skal du styre din pumpe, så den stopper(enten via termostat eller ur) når der ikke er noget varme at flytte, ellers vil den jo trække varmen ud af vvb!

Med det varmtvands forbrug i har, tror jeg jeg ville køre 4-5 gange 30-40 min dagligt fordelt ud over dagen!

Og som Ole skriver er vvb muligtvis lige i under kanten! Et karbad koster hurtigt mange liter vand, og hvis der så også skal være til 2 brusebade bagefter, så kan det hurtigt knibe!
Det er vise ord det der - og samtidigt, er der ikke en "ekstern kontakt" i sådan en woody-styring? den kunne jo måske kobles til VVB, med opstart ved f.eks. 45 grader..

Brugeravatar
scotten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
Mit fyr: RTB 10 kw
Areal: 144
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4270
Årligt forbrug: 5 tons
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: woody - sommerdrift, lidt hjælp søges

Indlæg af scotten » 13 jul 2009 05:23

Hej
Hvis det en woody 5.0 styring der sidder på din woody kan den styre efter vvb temperaturen.
Der skal en føler i vvb så styringen ved hvor varmt vandet er i vvb.
Om der skal mere til ved jeg ikke men den nye styring kan en hel del mere end de foregående styringer.


mt4d
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 jun 2009 16:12

Re: woody - sommerdrift, lidt hjælp søges

Indlæg af mt4d » 13 jul 2009 09:16

scotten skrev:Hej
Hvis det en woody 5.0 styring der sidder på din woody kan den styre efter vvb temperaturen.
Der skal en føler i vvb så styringen ved hvor varmt vandet er i vvb.
Om der skal mere til ved jeg ikke men den nye styring kan en hel del mere end de foregående styringer.
Jeg ved ærligt talt ikke hvilken styrering der sidder på, kan jeg selv tjekke det ud?
for det er jo lige præcis som du skriver jeg synes ville være en god ide...

Men da vi er vant til brændselsfyr hvor man bare kan se hvor varmt vandet er og så en hane til at slukke/tænde for vand til radiator, så er dette altså lidt forvirrende at hitte rundt i for en nybegynder synes vi :oops:

for som det ser ud nu, så er vandet stadig meget varmt i vvb, men vi kan kun tjekke det ved at tænde for vvb styringen og se hvor den slår fra, kedlen står på 31, synes bare det lyder lavt, men det er måske helt normalt?

og tak fordi I tager jer tid at svare

Brugeravatar
scotten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
Mit fyr: RTB 10 kw
Areal: 144
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4270
Årligt forbrug: 5 tons
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: woody - sommerdrift, lidt hjælp søges

Indlæg af scotten » 13 jul 2009 09:41


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: woody - sommerdrift, lidt hjælp søges

Indlæg af thoken » 13 jul 2009 09:49

Hej!
Prøv evt. at læse gamle tråde i dette forum(scotte-boink-biocomfort-woody), der ligger en masse om sommerfyring,
fx: viewtopic.php?f=137&t=3146

Og ellers kan du vel også få rådgivning af den vvs der monterede det, han lyder ikke helt ueffen :roll:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: woody - sommerdrift, lidt hjælp søges

Indlæg af Hr.Hansen » 14 jul 2009 23:11

Der sidder en 0 volts kontakt i styringen, som fra fabrikken er luset over. Den kan du bruge til at tænde og slukke fyret, eks. men en termostat i vvb, eller som jeg gør med en døgn ur, som starter både pumpe og fyr 2 gange i døgnet morgen 1 time, aften 2,5 timer mens alle går i bad. Hvis man bruger vand uden for "fyringen" vil temperaturen i vvb hurtigt falde. Jeg vil anbefale at fyret køre i hele perioden som familien er i bad.
Mvh Thomas Hansen


Besvar