Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skamol-fætter

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
347michael
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 28 jan 2009 00:06
Mit fyr: BS1016 semirens. 10KW brænder. Version 7
Areal: 138 i 2 plan
Brændsel: Helst Svenske Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Geografisk sted: Fjenneslev, Sjælland.
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Skamol-fætter

Indlæg af 347michael » 03 feb 2009 10:46

Har kørt med den v-formet natten over og svinet kedlen til, det gider jeg sku ikke igen, så justeret til uden røg. Lige skiftet "fætter" Ingen problemer med udblæste piller,kører meget jævn kedel temp 59 - 63 ved 36 % 9 KW. P I D 2,5 0,13 0,2

Der står i min Manual: Under korrektion.

LAV YDELSE Korrigerer beregningsprogrammet i mætning lav,bruges hvis der er specielleforhold som gør at beregningerne ikke passer

HØJ YDELSE Korrigerer beregningsprogrammet i mætning høj, bruges hvis der er specielleforhold som gør at beregningerne ikke passer

Venligst Michael P


jievo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 13 jun 2008 12:56
Mit fyr: Kedel Opop 418 og Woody 16KW V7 Styring
Areal: 130m2 to plan
Brændsel: Alle slags piller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ca. 5 Tons
Geografisk sted: Østfyn

Re: Skamol-fætter

Indlæg af jievo » 03 feb 2009 16:22

Hej
Jeg har nu kørt ca. ½år med en snegl fra et Bio 18 anlæg, og den doserer noget bedre en det stykke snoede ståltråd der følger med et woody anlæg, og så passer den lige ind i plasticrøret.
Med hensyn til forbrug, før jul fyrede jeg 500 kg piller af på ingen tid, jeg havde sat mætninger lige så højt jeg kunne uden at den begyndte at ryge, med det resultat at min skorstenstemp lå på 100-130 g, efter jeg har fintunet brænder, er mit forbrug faldet, og min skorstenstemp ligger omkring 85-100 g, aske er fin kaffegrums.
Min snegl giver 2200 g pr 6 min, og mætning lav er 4,25, høj 22,0.
Har ikke skamolfætter på, men overvejer at lave en da det højeste jeg har kørt indtil nu er 4 kwh.
jievo

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Skamol-fætter

Indlæg af jni » 04 feb 2009 15:18

Hvor meget er dit forbrug faldet, og hvor meget er mætninger sænket. Jeg prøvede som forsøg (og fordi jeg havde slagge problemer) at sænke mine mætninger, men oplevede i hvertfald ikke noget faldende forbrug.
måske sænkede jeg dem for meget
mvh Jesper

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Skamol-fætter

Indlæg af thoken » 04 feb 2009 16:16

jni skrev:Hvor meget er dit forbrug faldet, og hvor meget er mætninger sænket. Jeg prøvede som forsøg (og fordi jeg havde slagge problemer) at sænke mine mætninger, men oplevede i hvertfald ikke noget faldende forbrug.
måske sænkede jeg dem for meget
mvh Jesper
Hej!
Hvis mætning høj sænkes for meget vil styringen (via pid regulatoren) vel også bare gå op på et højere drifttrin for at prøve at følge med :roll:


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
347michael
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 28 jan 2009 00:06
Mit fyr: BS1016 semirens. 10KW brænder. Version 7
Areal: 138 i 2 plan
Brændsel: Helst Svenske Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Geografisk sted: Fjenneslev, Sjælland.
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Skamol-fætter

Indlæg af 347michael » 04 feb 2009 17:44

Hej Hej..

Da jeg kun har haft Woody i 1 uge, og har brugt rigtig meget tid på forskellige indstillinger (Går hjemme, er blevet opereret i højre skulder) , er det for tidligt at sige noget om mit forbrug :|

Jeg har klistret et lille stykke glas foran inspektionshullet, så jeg kan følge forbrændingen, uden falsk luft ( av mine knæ), bruger også stadig trækstabilisatoren og en lommelygte for at se efter røg, eller mangel på samme :P

Nu kører den perfekt (med skamol-fætter, den med udskæringen) på et døgn får jeg dog en smule slagger (piller:8mm Barlinek) svarende til 1 femkrone midt på risten (kan ikke støvsuges væk,skal lige røres med en skruetrækker)

Mine tal: Neddroslet til 9 kw. Mætning Lav 2,74 Høj 8,4 Blas Lav 7 Høj 15 Afblændning blæser: se billed P.I.D. 3,5 - 0,10 - 0

Venligst Michael P
Vedhæftede filer
DSC02717.JPG
DSC02716.JPG


Brugeravatar
347michael
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 28 jan 2009 00:06
Mit fyr: BS1016 semirens. 10KW brænder. Version 7
Areal: 138 i 2 plan
Brændsel: Helst Svenske Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Geografisk sted: Fjenneslev, Sjælland.
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Skamol-fætter

Indlæg af 347michael » 04 feb 2009 18:26

Til Jesper...

Indstillingen: Korrektion (lav og høj ydelse) virker kun når autoberegning står i ja

Skrevet af MHES (så må det jo være rigtigt) !!!

Venligst Michael P

Brugeravatar
347michael
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 28 jan 2009 00:06
Mit fyr: BS1016 semirens. 10KW brænder. Version 7
Areal: 138 i 2 plan
Brændsel: Helst Svenske Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Geografisk sted: Fjenneslev, Sjælland.
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Skamol-fætter

Indlæg af 347michael » 04 feb 2009 19:00

Til Jesper...

Det var da vist noget værre sludder, jeg fik skrevet, der skulle ha stået: Når autoberegning står i Ja/tænd kan der kun justeres i snegl ydelse...
Eller var det, det jeg skrev ???
Nu kokser jeg sku da helt til, må hellere ta en pause ;-)

Den forvirrede Michael P :oops:

jievo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 13 jun 2008 12:56
Mit fyr: Kedel Opop 418 og Woody 16KW V7 Styring
Areal: 130m2 to plan
Brændsel: Alle slags piller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ca. 5 Tons
Geografisk sted: Østfyn

Re: Skamol-fætter

Indlæg af jievo » 04 feb 2009 19:55

Hej jni
Går udfra det var mig du spurgte.
Jeg vil tro omkring 10 %.
Grunden til jeg satte mætning ned var at den begyndte at lave slagger, det skyldes nok alt for mange piller der lå og brændte på en gang.
Når den kører tomgang nu ( dvs kun vedeligeholder temp i huset ) bruger den 10-14 % af 10kwh.
jievo

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Skamol-fætter

Indlæg af jni » 04 feb 2009 23:01

thoken skrev: Hej!
Hvis mætning høj sænkes for meget vil styringen (via pid regulatoren) vel også bare gå op på et højere drifttrin for at prøve at følge med :roll:


mvh thoken
Naturligtvis vil den det, men det gælder jo om at finde det ritige luftoverskud, for højt luftoverskud = større røggastab, for lille luftoverskud = ikke alt energien i piller bliver forbrændt.

Til Jievo
Da jeg købte woodyen benyttede jeg først autoberegning, det gav meget højt luftoverskud, jeg nedbragte helt sikkert forbruget at jeg hævede mætninger. Jeg testede røggas for co, med dragerrør. Når flammerne lige nøjagtigt havde sorte spidser, var der stadig ikke co.
Jeg oplevede dog som dig, at pillerne ikke brændte hurtigt nok (meget afhængigt af pilletype), så der kom til og ligge en ordenlig klump piller, med deraf følgende slagger til følge.
man skal helt sikkert ikke kører så højt op i mætninger at man kan se røg. jeg havde først et benekov med iltstyring. jeg havde aldrig set et pillefyr før, så jeg viste ikke hvordan det skulle kører. efter 2 måneder lå der kun 2-3 cm aske i askeskuffe, tilgændgæld var asken ligesom kul. og her røg det ikke. jeg fandt ud af tallerken var utæt, så luft løb uden om forbrænding, så reelt kom der alt for lidt luft til
Men det er da ikke utænkeligt at jeg kører med for høje mætninger.

hov jeg fik lige læst dit indlæg igen, du kører med højere mætninger end mig (hvis du ikke bruger autoberegning) min lav mætning er lavere end din, og høj det samme. men min snegl giver jo kun godt det halve af din (jeg er ikke helt sikker på mine mætninger da lav korrektion står til 70%, og høj på 150%)
Til sommer vil jeg købe en kamstrup måler, ny chip, og iltstyring. jeg er ikke sikker på iltstyringen giver nogen besparelse, men så kan man da se hvor man er, og hvad iltprocent der giver bedste virkningsgrad.
Før havde jeg en benkov, jeg syntes at forbruget på den var noget lavere, end hvad jeg kan opnå på woodyen

Til Michael
Jeg er sikker på at hvis autoberegning ikke benyttes, så kan man justere lav ydelse ned/op ved at ændre på lav ydelse i korrektioner, ligesom man kan justere høj ydelse op/ned ved at stille på høj ydelse. når jeg har ændret på korrektioner, så har jeg måtte ændre på mætninger efterfølgende.

Brugeravatar
347michael
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 28 jan 2009 00:06
Mit fyr: BS1016 semirens. 10KW brænder. Version 7
Areal: 138 i 2 plan
Brændsel: Helst Svenske Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Geografisk sted: Fjenneslev, Sjælland.
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Skamol-fætter

Indlæg af 347michael » 04 feb 2009 23:49

Der står i min Manual: Under korrektion.

LAV YDELSE Korrigerer beregningsprogrammet i mætning lav,bruges hvis der er specielle forhold som gør at beregningerne ikke passer

HØJ YDELSE Korrigerer beregningsprogrammet i mætning høj, bruges hvis der er specielle forhold som gør at beregningerne ikke passer

Ja manualer kan sku sommetider være svære at tyde, her tales der jo om MÆTNINGER, men skal jeg forstå det sådan at det er blæseren man justerer i KORREKTION :shock:

Michael P


Besvar