Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Duke
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21 dec 2008 13:17
Mit fyr: Woody 16 KW pillefyr
Areal: 140
Brændsel: Statoil HP
Dagligt forbrug: ca. 20 kilo

Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af Duke »

Hej

Jeg har efter længere tids overvejelse nu endeligt fået købt og installeret en Woody og må sige at jeg er ganske grøn på det her område. Jeg har lavede en 6 minutters måling som viste 1500 gram og indtastede det i kontrolpanelet, som er sat til autoberegning. Men efter at have læst en masse indlæg her har jeg fået det indtryk at autoberegning ikke er så godt og jeg tror nu heller ikke at det kører som det skal. Fyret er sat til 58 grader og når det så når det tal tænder det op igen og fyret når helt ned omkring de 40 grader før det når op og stopper 10 over de 58 grader - går i slukket tilstand. Dvs at der er rigtigt mange start/stop og hvad jeg har læst mig til så slider det genvaldigt på el-tænderen. Er det ikke meningen at fyret skal arbejde omkring de grader som man har sat det til - altså i mit tilfælde ved de 58 grader?

Mvh

Duke

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af MichaelK »

Hej


Uden at kende dit hus og fyr (Du bør udfylde din profil), så vil jeg mene
at spændet fra 40 til 58 grader er for lille.
Jeg tror det vil hjæpe at hæve setpunktet fra 58 til eksempelvis 75 grader.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
tn
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af tn »

Duke skrev:Hej

Jeg har efter længere tids overvejelse nu endeligt fået købt og installeret en Woody og må sige at jeg er ganske grøn på det her område. Jeg har lavede en 6 minutters måling som viste 1500 gram og indtastede det i kontrolpanelet, som er sat til autoberegning. Men efter at have læst en masse indlæg her har jeg fået det indtryk at autoberegning ikke er så godt og jeg tror nu heller ikke at det kører som det skal. Fyret er sat til 58 grader og når det så når det tal tænder det op igen og fyret når helt ned omkring de 40 grader før det når op og stopper 10 over de 58 grader - går i slukket tilstand. Dvs at der er rigtigt mange start/stop og hvad jeg har læst mig til så slider det genvaldigt på el-tænderen. Er det ikke meningen at fyret skal arbejde omkring de grader som man har sat det til - altså i mit tilfælde ved de 58 grader?

Mvh

Duke
Hej

Når den går de 10 grader over, uden at nå at regulerer ydelse nok ned, er det typisk I-led i PID regulator, der er for stor.
Default er den 1.00 og den skal ned på 0.10 til 0.05, for at få en regulering der er hurtig nok til et lille anlæg med lille vandvolumen.
En anden mulighed er at begrænse max ydelse til 40-60% , så den ikke kan regulere så højt op.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk
Duke
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21 dec 2008 13:17
Mit fyr: Woody 16 KW pillefyr
Areal: 140
Brændsel: Statoil HP
Dagligt forbrug: ca. 20 kilo

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af Duke »

Hej Michael

Tak for dit svar. Mener du at jeg skal fyre lidt mere op for temperaturen og sætte den højere? Grunden til at jeg satte den til 58 er at fyret ved 60 grader setpunkt når op i nærheden af 80 grader med udløbsvandet, hvilket jeg har hørt ikke er så godt.
Ps. Hvor laver jeg profilen henne? Jeg kan ikke rigtigt finde det.

Mvh
Kimmo
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af MichaelK »

Hej Duke


Jeg tror TN har fat i det rigtige.

M.h.t. Profil, så klik på brugerkontrolpanel og vælg fanebladet >profil<



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Duke
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21 dec 2008 13:17
Mit fyr: Woody 16 KW pillefyr
Areal: 140
Brændsel: Statoil HP
Dagligt forbrug: ca. 20 kilo

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af Duke »

Hej igen og tak for jeres svar.

Nu har jeg været nede og lege lidt og har pt indstillet I-led i PID regulator til 0.07, hvilket godt nok gør en forskel. I stedet for at drøne 10 grader over sætpunktet på 58 grader arbejder fyret nu ved 60-61 grader hele tiden med en drift på 10%. Det lyder som om el-tænderen kører hele tiden - en tik-tak-lyd. Er det sådan at fyret skal arbejde? Det skal ikke stoppe på et eller andet tidspunkt? :-) Under hele optændingsprocessen kommer fyret ikke over 25% i drift.

Mvh

Kimmo
tn
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af tn »

Duke skrev:Hej igen og tak for jeres svar.

Nu har jeg været nede og lege lidt og har pt indstillet I-led i PID regulator til 0.07, hvilket godt nok gør en forskel. I stedet for at drøne 10 grader over sætpunktet på 58 grader arbejder fyret nu ved 60-61 grader hele tiden med en drift på 10%. Det lyder som om el-tænderen kører hele tiden - en tik-tak-lyd. Er det sådan at fyret skal arbejde? Det skal ikke stoppe på et eller andet tidspunkt? :-) Under hele optændingsprocessen kommer fyret ikke over 25% i drift.

Mvh

Kimmo
Hej

Forhåbentlig er det ikke eltænderen du hører, men derimod styringen af blæseren.
ved lav hastighed på blæseren, lyder det lidt, som en fiskekutter, hver gang den får en puls.
Eltænderen lyder derimod lidt mere kontant, når relæ kobler ind og ud.
At du ligger lidt over setpunkt hele tiden, betyder blot, at de 10 % er rigeligt til dit forbrug.
e.v.t kan du sætte lav mætning lidt ned. Ellers vil den iøvrigt gå i stop, hvis den når de 10 grader over.
Men på denne årstid, burde du kunne holde den i drift konstant. ( og spare på din eltænder)
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk
Duke
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21 dec 2008 13:17
Mit fyr: Woody 16 KW pillefyr
Areal: 140
Brændsel: Statoil HP
Dagligt forbrug: ca. 20 kilo

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af Duke »

Hej TN

Det begynder at ligne noget med driften af det. Jeg har sat værdien på 0.05, hvilket ser ud til at stoppe stigningen så den når over de plus 10 grader. På et tidspunkt sagde den ingen lys selv om den så ud til at køre godt nok. Hvordan finder jeg ud af om det er 0.05 eller 0.06 der er det rigtige eller om det er andre parametre jeg istedet skal justere på?

Mvh

Duke
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af jni »

Der er kun en måde at finde de rigtige parameter på. Ved at prøve, også se hvad der sker.
Det kunne evt også hjælpe at sætte dit D led op til en 5-7 stykker.
Hvis du har problemer med at 10 % ydelsen er højere end dit engentlige forbrug er der to mulighedder;
Enten er din "mætnig lav" for høj (det giver sig udslag i orange/rød flamme)
Eller også er dit forbrug i huset lavere end fyrets minimum ydelse.
Du kan sætte din "blæser kompentation lav" ned (og efterfølgende regulere din "mætning lav" ned)
Dette duer dog ikke hvis du allerede har problemer med at se ild.
Du skal også være obs på at fyrets virkningsgrad bliver dårliger ved så lav last (men det gør det også af mange opstarter, så det bliver et kompomis)
mvh jesper

mvh Jesper
Brugeravatar
Dyrehavevej
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 264
Tilmeldt: 28 feb 2007 11:29
Mit fyr: Woody 16kw (Tidligere R15 ejer)
Areal: 220 + 110 liter VVB
Brændsel: 8mm Laxå træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af Dyrehavevej »

Hej Jesper

Jeg kunne godt tænke mig at eksperimentere lidt med at sænke "mætning lav".
Jeg har dovne rød/gule flammer ved 10% ydelse. Desuden slår flammerne nogle sorte slag med halen......

Har du en ide til hvor meget jeg skal pille ved "mætning lav" ad gangen ???

Og andre gode råd ? Min PID står på P - 15 I - 0,01 D - 0,1 - Det kører lidt mere agressivt så :twisted:

Besvar