Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
tn
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af tn »

Duke skrev:Hej TN

Det begynder at ligne noget med driften af det. Jeg har sat værdien på 0.05, hvilket ser ud til at stoppe stigningen så den når over de plus 10 grader. På et tidspunkt sagde den ingen lys selv om den så ud til at køre godt nok. Hvordan finder jeg ud af om det er 0.05 eller 0.06 der er det rigtige eller om det er andre parametre jeg istedet skal justere på?

Mvh

Duke
Hej

Hvis du går ind via mit pillefyrs link, ligger der lidt beskrivelse af indstillingsmuligheder b.l.a PID regulator. Prø at gennemse det, og få lidt ideer ud af det.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk

Duke
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21 dec 2008 13:17
Mit fyr: Woody 16 KW pillefyr
Areal: 140
Brændsel: Statoil HP
Dagligt forbrug: ca. 20 kilo

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af Duke »

Ved 0.05 når den alligevel over de plus 10 grader og fyret stopper men det tager noget længere tid. Nå, men jeg eksperimenterer lidt videre.

Det er sgu da også lidt sjovt. :) Jeg tror også at en trækstabilisator ville være godt, da det blæsevejr vi har haft banker ned i mit skorsten.

/Duke
epo
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af epo »

Duke skrev:Ved 0.05 når den alligevel over de plus 10 grader og fyret stopper men det tager noget længere tid. Nå, men jeg eksperimenterer lidt videre.

Det er sgu da også lidt sjovt. :) Jeg tror også at en trækstabilisator ville være godt, da det blæsevejr vi har haft banker ned i mit skorsten.

/Duke
Mine indstillinger er vist 2.0/0.02/2.0 - si vidt jeg lige husker... fungerer fint for mig.

Trækstabilisator hjælper en del i det her vejr. Men selv med stabilisator (som står helt vandret når der blæser) har jeg stadig så meget træk at min "mætning lav" af og til står til næsten det dobbelte af normal (justeres af iltstyring)
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af jni »

Mine PID indstillinger er:
P 1,2
I 0,06
D 9

Men det er noget der skal tilpasses hver enkelt system.

Jeg har været ude for at når fyret starter op, så når det at komme 10 grader over setpunktet, og stopper så.
Hvis fyret så skal genstarte med eltænderen, så tager det lige 5 min mere før der kommer varme, end hvis man pausefyrer.
Dette medføre at kedel temp måske når at falde yderliger ca 10 C før der er blus nok på til at temperaturen stiger.
Kedlen når så at regulere ydelsen op på fuldt skrald, og når så ikke at regulere ned igen før temp igen er 10 c over setpunkt, og kedel stopper.

Hvis jeg tillader 7 minutters pausefyring, når kedeltemeratur at falde ned så kedel genstarter, og der er varme på igen øjeblikkeligt. og så når styring ikke at regulere så højt op for ydelsen at kedlen stopper igen. (styringen fanger temp)
Man kan opnå det samme hvis man begrænser max effeket, men det ønsker jeg ikke da min vvb ikke er alt for stor, og det er bla den der starter fyret i overgangs perioderne.

Hvis din flamme er doven rød, så skal du længere ned i mætning, Du kan gøre følgende:

Start med at sætte max og min effekt til 100%. Så kedlen tvinges til at køre fuldlast.
vent til forbrændingen er stabil
Juster "snegltid høj" op således at flammer netop får sorte spidser . Juster snegltid høj ned så de sorte spidser forsvinder. Flamme skal stadig være lys-orange.(der skal altid gå lidt tid fra du har ændret på mætningerne, til flammen kan bedømmes. Du skal kun åbne lågen for at kigge, da flammen ellers ikke vil se rigtig ud pga skorstens træk ikke trækker luft gennem brænder, men gennem låge)
Sæt min og max effekt på 10% for at tvinge kedel i lav last.
Vent til du har stabil forbrænding
juster "snegltid lav" op så du får sorte spidser på flamme, juster derefterned så de sorte spidser lige netop forsvinder.
Sæt max effekt tilbage hvor den oprindeligt stod ( f.eks 50%)
mvh jesper
Duke
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21 dec 2008 13:17
Mit fyr: Woody 16 KW pillefyr
Areal: 140
Brændsel: Statoil HP
Dagligt forbrug: ca. 20 kilo

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af Duke »

Hej Jesper

Tak for den gode forklaring. Der er lidt at gå i gang med her i juleferien. Jeg vil straks kaste mig ud i nye eksperimenter :D

Mvh

Kimmo

Duke
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21 dec 2008 13:17
Mit fyr: Woody 16 KW pillefyr
Areal: 140
Brændsel: Statoil HP
Dagligt forbrug: ca. 20 kilo

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af Duke »

Hej igen

Nu har jeg været ved at lege lidt mere og har prøvet få fyret til at være stabil omkring de 58 grader, så det kører hele tiden i stedet for at stoppe. Jeg har indstillet I til 0.06 da fyret der viser 10% drift ved setpunktet og jeg har ændret lavmætning til 6.58 fra 7.08 hvilket får fyret til at holde op med at stige. Er jeg på rette spor på denne måde?

Mvh

Kimmo
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af jni »

Du skal skille tingene ad.
1. Du skal have en ordenlig forbrænding, det får du ved at ændre på mætningerne, hvis du skruer op for mætningerne får fyret flere piller, atså modsat af hvad du skriver (Se beskrivelse oven over)
Af grunde jeg ikke længere kan huske, har jeg reduseret min blæser min, så min lav mætning kan du ikke bruge til noget.
Hvis dit fyr tænder / slukker pga dit forbrug er lavere end fyrets ydelse når det kører 10% (det burde det ikke være på denne årstid) Så kan du gå ind i "kopentsering" og sætte din "blæser min" ned.
Også justere mætninger igen.
2. Så skal du få din pid regulering til at fungere
mvh Jesper
Duke
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21 dec 2008 13:17
Mit fyr: Woody 16 KW pillefyr
Areal: 140
Brændsel: Statoil HP
Dagligt forbrug: ca. 20 kilo

Re: Mange start/stop med Woody 16 KW pillefyr

Indlæg af Duke »

Hej Jesper

Jeg har ikke skruet lavmætning op men ned. Den stod på 7.08 og har ændret den til 6.58. Ok, jeg prøver at kigge lidt videre på blæser min og mætninger. Tak for det.

Mvh

Kimmo

Besvar