Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ustabil sneglydelse

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
jievo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 13 jun 2008 12:56
Mit fyr: Kedel Opop 418 og Woody 16KW V7 Styring
Areal: 130m2 to plan
Brændsel: Alle slags piller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ca. 5 Tons
Geografisk sted: Østfyn

Ustabil sneglydelse

Indlæg af jievo » 26 jul 2008 13:00

Hej alle
Har lige et spørgsmål ang. snegl ( den fra magasin) er det kun mig der synes det er lidt tilfældig hvornår den giver piller eller ikke. Har stået og fulgt den flere gange når den kører op i temp. det er ikke hver gang sneglen drejer der falder piller ned, og så vidt jeg har forstået er sneglydelse regnet ud efter hvor mange gange den drejer rundt? Er det mig der noget galt med eller er sneglen det svage punkt i systemet?
Er ellers godt tilfreds med anlægget, der kører sommersetup, (jeg vender tilbage med nogen beregninger på hvad det har kostet at fyre med piller til varmt vand når sommeren er forbi, det varer forhåbentligt længe :)
P.S Da jeg købte anlægget troede jeg faktisk det var en bladsnegl, noget ligesom en kornsnegl.

mvh jievo


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Ustabil sneglydelse

Indlæg af Ulrik » 26 jul 2008 15:03

Hvad er hældningen på sneglen i grader?
MvH Ulrik©

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Ustabil sneglydelse

Indlæg af thoken » 26 jul 2008 18:34

jievo skrev:Hej alle
Har lige et spørgsmål ang. snegl ( den fra magasin) er det kun mig der synes det er lidt tilfældig hvornår den giver piller eller ikke. Har stået og fulgt den flere gange når den kører op i temp. det er ikke hver gang sneglen drejer der falder piller ned, og så vidt jeg har forstået er sneglydelse regnet ud efter hvor mange gange den drejer rundt? Er det mig der noget galt med eller er sneglen det svage punkt i systemet?
Er ellers godt tilfreds med anlægget, der kører sommersetup, (jeg vender tilbage med nogen beregninger på hvad det har kostet at fyre med piller til varmt vand når sommeren er forbi, det varer forhåbentligt længe :)
P.S Da jeg købte anlægget troede jeg faktisk det var en bladsnegl, noget ligesom en kornsnegl.

mvh jievo
Hej jievo!
Der er flere ting der kan få sneglydelsen til at svinge! fx som ulrik skriver: sneglens hældning(eller vinkel). Størrelsen på pillerne(hvis de er meget lange har den svært ved at dosere rigtigt! )Hvis der er meget smuld, i pillerne og i sneglens rør. Men du skal jo også huske at den ændre på det efterhånden som effekt trinene stiger(modulering)! Du kan jo prøve at køre piller ud i en spand over fx 6min og så veje dem. Og så gentage forsøget flere gange og sammenligne resultatet. Min scotte doserer temmelig ens, dog skal jeg tjekke og så indtaste nye værdier når jeg skifter piller!

ps. hvordan er dit sommersetup?(jeg kører med 3 starter pr døgn a`30 min og bruger ca 4 kg piller pr døgn, via stokerkontrol)
mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

jievo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 13 jun 2008 12:56
Mit fyr: Kedel Opop 418 og Woody 16KW V7 Styring
Areal: 130m2 to plan
Brændsel: Alle slags piller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ca. 5 Tons
Geografisk sted: Østfyn

Re: Ustabil sneglydelse

Indlæg af jievo » 26 jul 2008 22:59

Hej
Hældning er 45 g og piller er 6 m/m og 15-20 m/m lange. Har målt af flere gange og sammenlignet, men synes stadig det er meget uens hvor meget den giver når man står og hører pillerne falder i brænder. Der må da kunne laves en bladsnegl til fyret, der doserer lige meget hver gang, ja kraftigere motor skal der nok til, men hellere betale lidt mere og slippe for ærgelser.
Mit sommersetup er lidt avanceret, en metro combibeholder med elpatron, som jeg har brugt før om sommeren. Magnetventil styret af termostat i beholder, og en dto på kedel til cirkulationspumpe ( alpha 2), når vvb skal bruge varmt vand trækker magnetventil og starter en siemens logo plc som starter woody på ekstern udtag og dto starter cirkulationspumpe når temp. er på ca. 53 g og slukker for pumpe når vvb er oppe i temp. dvs når magnetventil er lukket, derudover er anlægget slukket af plc fra kl. 23 til kl. 7

mvh jievo

jievo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 13 jun 2008 12:56
Mit fyr: Kedel Opop 418 og Woody 16KW V7 Styring
Areal: 130m2 to plan
Brændsel: Alle slags piller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ca. 5 Tons
Geografisk sted: Østfyn

Re: Ustabil sneglydelse

Indlæg af jievo » 26 jul 2008 23:02

PS
Har ikke noget rigtig tal for pillemængde endnu, men elforbrug er ca 300w i døgnet, og det er med pumpe og fyr
jievo


jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Ustabil sneglydelse

Indlæg af jni » 28 jul 2008 08:30

Hej jievo
Jeg oplever de samme problemer som dig, ca 20-30% variation i pillemængden ved samme fabrikat piller, og op til 40 % ved skift til andet pille fabrikat dette er efter min mening det største problemr med fyret.
ville have monteret iltstyring for at kompensere for dette, men iltstyringen regulere på pillemængden, istedet for luft (meget langsom regulering), og så er opop kedlen pivutæt, så efter hvad jeg har hørt, så fungere iltstyringen ikke optimalt
mvh Jesper

jievo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 13 jun 2008 12:56
Mit fyr: Kedel Opop 418 og Woody 16KW V7 Styring
Areal: 130m2 to plan
Brændsel: Alle slags piller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ca. 5 Tons
Geografisk sted: Østfyn

Re: Ustabil sneglydelse

Indlæg af jievo » 28 jul 2008 11:30

Hej jni
Har også droppet iltstyring efter at have læst om det, det kan åbenbart ikke betale sig at ofre penge på det.
Har læst på en side om rapsoliedispenser, det lader til at virke når fyret kører om vinteren, men det løser ikke problemet når jeg kører sommersetup, det er en mekanisk dispenser.
prøver at linke til siden.
http://www.woodville.dk/index.php?entry ... 011-190819

mvh jievo

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Ustabil sneglydelse

Indlæg af jni » 28 jul 2008 14:05

Jeg kendte godt siden, og det er fint at den fjerner smuld, men det er i ligeså høj grad længden på piller, samt et stykke ståltråd der gør det ud for en snegl der er problemet.
mvh jesper

jievo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 13 jun 2008 12:56
Mit fyr: Kedel Opop 418 og Woody 16KW V7 Styring
Areal: 130m2 to plan
Brændsel: Alle slags piller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ca. 5 Tons
Geografisk sted: Østfyn

Re: Ustabil sneglydelse

Indlæg af jievo » 28 jul 2008 18:37

Hej jni
Har fundet et andet forum, hvor der også bliver snakket om snegl
http://pillefyr.iphorum.com/topic/hvem- ... sc&start=0

mvh jievo

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Ustabil sneglydelse

Indlæg af Troldmand. » 28 jul 2008 19:06

Hej
Har også kæmpet med sneglen til min Multi 22.
Sneglen er nu droppet helt til fordel for noget hjemmebyg. Sneglen til en faldstoker, er nok den største sønder til alle de dårlige ting, der kan siges om faldstokeren.
Var pilletilgangen til en faldstoker i orden, ville det være den perfekte brænder. Men ak.. konkurrencen blandt fyrfabrikanterne er hård, og skal produktet holdes konkurrencedygtigt må komponenterne til fyret holdes nede i pris, nok mest derfor dur sneglen ikke.


Besvar