Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Start/stop cirkulationspumpe og kondens

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Start/stop cirkulationspumpe og kondens

Indlæg af nksdk » 21 okt 2023 12:44

Hej

Jeg har gennem længere tid døjet med kondens i perioder - og glanssod ved lavlast. Det skal måske nævnes, at fyret er 10 år gammelt, jeg overtog ejendommen og dermed fyret i 2018, og det er indenfor det seneste par år, kondensproblemet er dukket op. Fejeren roser anlægget hver gang og siger, at han sjældent ser så ren skorsten og røgrør.

Jeg har forsøgt at problemet løse ved at åbne øverste spjæld i røgkammeret og vedvarende kontrollere, at shunten fungerer - og det har også hjulpet, men fra tid til anden finder jeg alligevel lidt vand i askeskuffen og en lille sø under den.

Flere kloge har været inde over problemet, men ingen har nævnt cirkulationspumpe start/stop, som jeg nu selv er blevet opmærksom på.

Vi er jo i gang med den sæson, hvor fyring og varmetræk eskalerer, og jeg synes allerede, jeg kunne se, at fyret var lidt længe om at komme op over 60 grader.

Jeg lurer på, om det kan være fordi pumpen stod til at starte ved 0 grader og stoppe ved 55, for det betyder vel, at med det samme, fyret tænder, begynder pumpen at sende lunkent og sem-varmt vand ud i gulvvarmen, som så piner det ud, der måtte være og sender det kolde retur.

Nu har jeg sat pumpestart til 55 og -stop til 40 ...bare for at prøve noget.

Er jeg helt galt på den, eller kan tiltaget om afhjælpe så måske hjælpe på kondensproblemet?

Jeg vil jo gerne nå dertil, at jeg kan lukke spjældet i røgkammeret, så jeg får maks varme ud af pillerne.

På forhånd tak for hjælpen

NK


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Start/stop cirkulationspumpe og kondens

Indlæg af pille bruger » 21 okt 2023 13:06

nksdk skrev:
21 okt 2023 12:44
Hej

Jeg har gennem længere tid døjet med kondens i perioder - og glanssod ved lavlast. Det skal måske nævnes, at fyret er 10 år gammelt, jeg overtog ejendommen og dermed fyret i 2018, og det er indenfor det seneste par år, kondensproblemet er dukket op. Fejeren roser anlægget hver gang og siger, at han sjældent ser så ren skorsten og røgrør.

Jeg har forsøgt at problemet løse ved at åbne øverste spjæld i røgkammeret og vedvarende kontrollere, at shunten fungerer - og det har også hjulpet, men fra tid til anden finder jeg alligevel lidt vand i askeskuffen og en lille sø under den.

Flere kloge har været inde over problemet, men ingen har nævnt cirkulationspumpe start/stop, som jeg nu selv er blevet opmærksom på.

Vi er jo i gang med den sæson, hvor fyring og varmetræk eskalerer, og jeg synes allerede, jeg kunne se, at fyret var lidt længe om at komme op over 60 grader.

Jeg lurer på, om det kan være fordi pumpen stod til at starte ved 0 grader og stoppe ved 55, for det betyder vel, at med det samme, fyret tænder, begynder pumpen at sende lunkent og sem-varmt vand ud i gulvvarmen, som så piner det ud, der måtte være og sender det kolde retur.

Nu har jeg sat pumpestart til 55 og -stop til 40 ...bare for at prøve noget.

Er jeg helt galt på den, eller kan tiltaget om afhjælpe så måske hjælpe på kondensproblemet?

Jeg vil jo gerne nå dertil, at jeg kan lukke spjældet i røgkammeret, så jeg får maks varme ud af pillerne.

På forhånd tak for hjælpen

NK

Jeg har kigget dine indstillinger.
Start med at opdatere styringen.
En kold skorsten kan give kondens der kan løbe ned i kedlen.
Dine grafer i går var meget svingende, måske pga vind, men det giver ikke de bedste betingelser for en god forbrænding.
Glanssod : https://villatips.dk/skorstensfejning-s ... -glanssod/

Ud fra din beskrivelse af problemet tror jeg årsagen er en dårligt fungerende skorsten.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Start/stop cirkulationspumpe og kondens

Indlæg af nksdk » 21 okt 2023 13:21

Tak for input, Michael - den med skorstenen forstår jeg ikke rigtigt, for der er intet ændret i forhold til dengang, jeg ingen problemer havde. Korrekt at vinden i går gjorde en del - trækstabilisator klaprede dagen igennem, og der var hele tiden ændringer i vindstyrken, så måske forklarer det graferne.

Den med opdateringen forstår jeg heller ikke - jeg har vedhæftet et par udklip fra den gamle henholdsvis nye udgave af Stokercloud - i den gamle hed min version 10.x, i den nye 7.x (hvorfor egentlig denne forskel).

Jeg har på styringen ingen nyere version at downloade end 10.0527

Jeg er med på det med den kolde skorsten, og derfor forsøger jeg også alverdens krumspring som fx åbne spjæld og senest at lade fyret komme hurtige op i temperatur ved at vente med start af pumpe. Men vil det hjælpe med pumpestarten?

Derudover er det meget mærkværdigt, for jeg synes jo, at når vi har -10 i nattemp. og fyret fx starter kl. 02.00, så får jeg sjældent kondens, selvom skorstenen må være meget kold. Derimod kan jeg få kondens, hvis fyret starte fx kl. 16 på en dag, hvor vi har 15 plusgrader.

NK
Vedhæftede filer
bilag 2.png
bilag 1.png

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Start/stop cirkulationspumpe og kondens

Indlæg af triumph » 21 okt 2023 14:04

Jeg har som sagt ikke problemer med kondens, men jeg køre også lidt anderledes.
Jeg har sat pumpestart til 60 c. Stop 55 c.
(Det er for ikke at cirkulere koldt kedelvand gennem vvb, og dermed hive varme ud af vvb, for så og køle det af i kedlen)
Dernæst køre jeg med rumtermostat 8 md om året= fyr køre mere eller mindre fuld skrald hele tiden.
Min trækstabilisator stod ofte helt vandret. Derfor har jeg sat 2 trækstabilisatore i, for at sikre ensartet forhold for forbrænding.
Og så skal shunten naturligvis fungere

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Start/stop cirkulationspumpe og kondens

Indlæg af nksdk » 21 okt 2023 14:11

Tak for input, Triumph :-)


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Start/stop cirkulationspumpe og kondens

Indlæg af triumph » 21 okt 2023 14:14

Ps.
Det ser ud som om at du har iltstyring?
Jeg kan ikke gennemskue om det kan drille.
F.eks. hvis du har varierende træk i skorstenen pga blæsevejr, så må ilt% hoppe op og ned.
Hvad gør styringen så?

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Start/stop cirkulationspumpe og kondens

Indlæg af nksdk » 21 okt 2023 14:19

Næh, jeg har ikke iltstyring

Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Start/stop cirkulationspumpe og kondens

Indlæg af Andersen » 21 okt 2023 18:03

Jeg har kigget på dine grafer.
Det der slår mig at kedel temperaturen sjældent er
Oppe på de 70 grader som er ønske temperaturen.
Det kan der være flere årsager til.
En af dem er at dit varmeforbrug ser ud til at være for stort
I forhold til de få timer du har sat brænderen til at køre.
Når brænderen så endelig ser ud til at kunne følge med
Fare den op og ned i effekt.
Det kan skyldes at dit forbrug er meget ustabilt.
Feks store gulvarmekredse der kobler ind og ud.
Det kan også være parametrene på brænderen der
Skal justeres.
Mht til pumpe start kan du prøve at sætte det op til
Mellem 60 og 65 grader.
Stop kan sættes til mellem 50 og 55 grader.
Mvh
Steen

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Start/stop cirkulationspumpe og kondens

Indlæg af nksdk » 21 okt 2023 18:35

Tak også til dig, Steen - rart når flinke og vidende mennesker deler erfaring og knowhow

...og jeg tror, at du har ret i, at tiden vist er kommet til at udvide tidsrummet, hvor fyret kører.

At gulvvarmekredsene kobler ind og ud kan skyldes, at huset er godt isoleret, så rummene trækker kun varme drypvis, når det først kører - det kunne måske være en grund.

/NK

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Start/stop cirkulationspumpe og kondens

Indlæg af nksdk » 21 okt 2023 18:41

...vedr. brænderparametre - hvis du mener P-led og I-led - så står de, som de gør efter tidligere anbefaling fra Michael. Jeg oplevede engang mange 'Stoppet - temperatur opnået', så derfor blev de sat sådan ...dem har (heller ikke) så meget forstand på

NK


Besvar