Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilslutning - ny motor til semirens

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Tilslutning - ny motor til semirens

Indlæg af nksdk » 08 dec 2022 16:52

Hej

Nu har jeg anskaffet denne:

https://www.nbe-shop.dk/index.php/gear- ... -9rpm.html

...og så er det, at jeg - igen - godt ville have været elektriker, for man fumler for sjældent med den slags ting.

Jeg har vedhæftet to billeder:

Det ene viser den defekte motor og den måde, den er tilsluttet på (som har virket). Som det ses, er den forsynet med 4 ledninger (sort, blå, grøn, rød), som er forbundet, som det ses, med kondensatoren sløjfet ind i samlemufferne.
20221208_163259.jpg
Den nye pumpe har også 4 ledninger, men her det 2 gule, 1 grøn og 1 rød.

20221208_163404.jpg
Jeg kan ikke rigtigt bruge vejledningen til noget, for min kører direkte til tænd/sluk-ur i stikkontakt, og jeg ved heller ikke, hvad det er for et print, jeg har.

Derfor lige nogle spørgsmål for at skære min uvidenhed ud i pap:

Hvordan skal den nye motor forbindes?

Bruger jeg grøn og rød som på den gamle?

Og hvad så med de gule - erstatter de blå og sort?

Hvis ja, er det så ligemeget hvilken, jeg forbinder som blå og hvilken som sort?

Skal kondensatoren bare sløjfes ind, som den er nu?

På forhånd tusind tak


nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Tilslutning - ny motor til semirens

Indlæg af nksdk » 10 dec 2022 13:08

Problemet løst - en forstandig svigersøn på besøg, og så var den fikset på 5 minutter

...troede vi, men det viste sig, at beslaget som den medfødte motor var monteret på, ikke passede til den nye motor af typen TYD60-Z, selvom jeg havde fået det modsatte at vide.

Så der måtte gang i bor og file og hammer for at få tingene passet til, og det lod sig lige præcis gøre med det gamle beslag.

Derfor lige lidt info til de af jer, som måske engang skal skifte semirensmotoren i en Blackstar BS1016 (fra 2013) og får at vide, at beslaget passer, så er det ikke korrekt.

/nksdk

Besvar