Askekager

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
nksdk
Stoker V
Stoker V
6
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Askekager

Indlæg af nksdk »

Der manglede lige et 'ikke' ovenfor:

synes bare ikke, at indregulering er så let med den

NK

cWickmann
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07 sep 2022 14:51
Mit fyr: BioMax Green Power 1200GP
Areal: 150
Brændsel: Solsikkepiller
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Askekager

Indlæg af cWickmann »

Hej.

Min erfaring er, at hvis brændslet får for lidt luft, så brænder brændslet ikke helt op og der ligger de der porøse kager tilbage. Kan være at det er fordi dine nye piller brænder med lidt højere tamperetur, så mit forslag ville også være at skrue lidt op for blæseren. Det hjalp hos mig.
nksdk
Stoker V
Stoker V
6
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Askekager

Indlæg af nksdk »

Hej igen, Michael

Nu har jeg prøvet mig frem med dit tip om henholdsvis mere og mindre luft til forbrændingen.

Begge veje gav glanssod på kedelsiderne, så det er de tal, jeg har angivet nu (20-24-27), der giver den reneste kedelflade. Til gengæld var de højere blæsertal med til at begrænse askekagerne, som simpelthen blæste ned i skuffen.

Jeg kører rens på 55% i 5 sek. hvert 10. minut - har du et tip omkring det også?

Og så er der en ting, der undrer mig:

Da vi overtog hus og pillefyr i 2018 (begge dele er fra 2013), var fyret ret hurtigt oppe på 60 gr. og fortsatte til de indstillede 70 - af og til også over, så fyret stoppede pga opnået temperatur.

Du har tidligere rådet mig til de PI-indstillinger, jeg har - er det dem, der gør, at fyret maks rammer 60-65 gr., falder i temp, fyrer op igen, falder igen osv?

Takker på forhånd

NK
nksdk
Stoker V
Stoker V
6
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Askekager

Indlæg af nksdk »

Ups - glemte lige at skrive ovenfor, at da vi overtog fyret, kørte det fuldstændig problemfrit bortset fra indvejning og indregulering ved pilleskift og en enkelt el-tænder skiftet. Dengang børstede jeg en skefuld aske af herden hver tredje dag.

Jeg har skiftet fotosensor, pakninger og blæser siden, men altid fulgt specifikationer og anvisninger, så jeg forstår ikke, hvorfor jeg inden for det seneste år til halvandet skal døje med glanssod, lejlighedsvis løbesod og vand i kedlens bund og nu også kager.

Der er ikke lavet konstruktive ændringer i opstilling, skorsten eller lignende, og intet udendørs er vokset op og forstyrrer trækket. Oveni det hele siger fejeren, at det ser fint ud, når han er på sit årlige besøg.

Er sådan noget bare almindelig slid, der dukker op henad vejen - ligesom en brugt bil?
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Askekager

Indlæg af pille bruger »

Giv shunten et eftersyn.
Det er måske kvaliteten af pillerne der er ændret.
Kompressor rens er vejen frem.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nksdk
Stoker V
Stoker V
6
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Askekager

Indlæg af nksdk »

Tak for hurtigt svar.

Pillerne er Stora Enso, et nyt parti jeg ikke har kørt før, så der kan selvfølgelig være noget der.

Shunten skulle ikke fejle noget, såvidt jeg kan vurdere - jeg har målt temperaturer på hver side, og skruer jeg den fx ned på 40, falder viseren, og stiger igen til 55, når jeg skruer op på det.

Måske bliver jeg nødt til at kloge lidt i det kompressorrens.

NK
nksdk
Stoker V
Stoker V
6
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Askekager

Indlæg af nksdk »

Hej igen

Jeg har ur på semirensen og kommer ned til fyret i et tidsrum, hvor rensen skulle gøre, og opdager, at den står og brummer, men ikke kører - akslen sidder ganske enkelt fast trods motorens forsøg på at trække den i gang.

Hvad gør jeg her - findes der et godt husråd?

Kan den manglende semirens have noget at gøre med de askekager, der er det oprindelige emne for denne tråd?

Hvis jeg helt fjerner retarder, hvordan forholder jeg mig så med temperatur, pid osv. - skal der ændres noget, fx lavere maks. temperatur?

På forhånd tak endnu en gang

Mvh
NK

Besvar