Hvordan får man mest ud af sin eneste palle træpille

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
10
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Har takket: 144 gange
Blevet takket: 10 gange

Hvordan får man mest ud af sin eneste palle træpille

Indlæg af madssakre »

Hej
Kan nogen sige hvordan man får mest ud af sin eneste palle træpiller man har? Med forbehold for vejret ikke kendes

Jeg har BS+ 16kW og ingen akkumuleringstank

I varme vintermåneder har den for mange optændinger på varme dage.

Jeg spekulerer blot på om man slå gulvvarmen fra og benytte radiatorerne mere, eller omvendt.

Om man skal slukke drift om natten efter et on/off princip, eller om man trods alt får mere ud af lade den køre med lav drift konstant.

Der går jo også lidt piller til at varme klodsen op, som huset ikke får at mærke. Jeg ser tit at hvis jeg slukker den een time så har den samme pilleforbrug per døgn fordi den skal bruge mere til at indhente. Så jeg skal gerne slukke i længere tid hvis ikke det bare skal bruges på at komme i omdrejninger...

Får man mere ud af sine træpiller een kold måned eller, flere lunere måneder?

Vh.

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Hvordan får man mest ud af sin eneste palle træpille

Indlæg af john m »

Mit fyr kører pt 6 timer i døgnet på urstyring så har vi fin varme og varmt vand. Men husk at pumpen skal stoppe også. 150 kvm. gammelt hus to beboer 10 kg i døgnet.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Hvordan får man mest ud af sin eneste palle træpille

Indlæg af svanggaard »

Jo færre driftstimer, jo bedre. Så minimerer du tab i rør - specielt hvis fyret står i udhus el. lign. Og som @john m skriver, sluk alle cirkulationspumper når fyret ikke kører.

Tjek at VVB temperatur ikke er for høj. Læs mere her: https://www.bolius.dk/saenk-temperature ... r-du-22681

Overvej trækstabilisator på skorsten, hvis den ikke er der i forvejen. Giver mere jævn forbrænding, og sikrer, at der ikke trækkes for meget luft gennem kedlen.

Gennemgå rørisoleringen, herunder cirkulationspumper. Du må ikke isolere forsiden af en cirkulationspumpe, eller aut. udluftere. Alt andet skal være isoleret.

Overvej blandeshunt/vejrkompensering, så du begrænser fremløbstemperaturen til huset (samtidigt med at fyret holdes på nominel driftstemperatur).

Besvar