Solpaneler eller solceller?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Solpaneler eller solceller?

Indlæg af Fiffer »

Vi har pillefyr, ingen elbil, eller planer om det, er der økonomi i solpaneler(vand) frem for solceller(el)? Vi bruger 6200 kg piller årligt, hvor meget kan man nedbringe forbruget, og hvilken størrelse anlæg vil gi mening? Vi har en garage med flad tag på 70 kvm som ville være der det skulle monteres ideelt. Alle inputs er velkomne mvh.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Solpaneler eller solceller?

Indlæg af svanggaard »

Mit gæt er, at strømmen ikke falder i pris foreløbigt. Prisen kommer til at svinge mellem dyr og absurd dyr det næste 5år. Umiddelbart tror jeg godt du kan sætte en gennemsnitspris på 2kr på den strøm du eventuelt sælger og 3kr for den strøm du selv når at bruge - inden den sendes på nettet. Så er du på den sikre side.

Så første spørgsmål er hvor meget forbrug du har i dagtimerne. Næste spørgsmål er hvor mange år du vil bruge på at afskrive anlægget. Mange anlæg fås med 10 års garanti, men omvendt er der mange solcellefirmaer der er gået konkurs inden for de sidste år. Garanti giver jeg ikke så meget for - Så personligt ville jeg nok gå efter afskrivning på maksimalt 4-5 år. Endelig skal du overveje batteri. Indenfor træskolængder koster en batteriløsning vel 15.000,-. Personligt ville jeg kunne flytte 2-3kWh / dag til batteriet. dvs. 365*3kWh*(3kr-2kr) => 1100,- / år Dvs at batteriet først er tjent hjem efter 13 år.

Jeg går i samme overvejelser om solceller og solvarme. I mit tilfælde ender det nok med at jeg får begge - Solceller fordi jeg vil standse stødblødningen grundet min elregning, og solvarme fordi jeg skal fyre mindre (i brændekedel). Hvem ved, jeg har måske ikke fysikken til at flække brænde om nogle år. Og mht. solvarme kan jeg lave det meste selv - det hjælper noget på prisen.

Jeg har selv et lille solcelleanlæg i tankerne. Mit årsforbrug havner vel på 3000-3500kWh ... Tænker umiddelbart 3,5 kWp anlæg. Dvs. 30 af de lange + elektriker og montage.

Netto giver det så ca. 7000,- hvis al strøm sælges. Dvs. at investeringen går i nul efter ca. 5 år - hurtigere hvis jeg bruger strøm i dagtimerne. Hvis det viser sig at være en knippel go' forretning kan jeg altid få et anlæg mere. Muligvis dyrere end en samlet løsning, men jeg har altid været glad for at dele æggene ud i flere kurve.

Hvis vi kigger på dine træpiller ... Hvis du på nogen måde kan optimere/isolere dig til et lavere forbrug, er det værd at tage med i overvejelserne. F.eks. hulmursisolering koster vel 20.000,-. Hvis det kan spare dig for 1 palle årligt hænger det jo sammen efter 4-5 år med nuværende priser.
Besvar