Jordfejl på Blackstar kedel

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Paw Haslev
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 10
Tilmeldt: 01 jan 2021 12:29
Mit fyr: Woody pillefyr/Blackstar kedel 10kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm SCA piller
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: ?

Re: Jordfejl på Blackstar kedel

Indlæg af Paw Haslev »

Hjemme teori skrev: 30 jul 2022 17:24 Hvis fyret er slukket tænker jeg altså ikke at eltænder kan være problemet.
Den plejer ved fejl at lave jordforbindelse, når man tænder. Når den er slukket kan jeg ikke se hvordan.

Hvis den kan med fyret slukket, kan du starte med at afmontere brænderstik (det tester også el tænder). Hvis det ikke hjælper er fejlen før brænder og så ville jeg starte med overkog og derefter visuelt se om alle ledninger i udgange på styring er monteret korrekt uden "løse" kordeller.
Hej Sophus, det lyder til at du tættest på problemet. Jeg har skiftet overkogssikring uden resultat. Jeg kan have spænding på det undtagen kedel, også med netkablet til kedelen. Har du flere idéer?
Er det ikke kun rensemekanismen, som får spænding via kedelen?

mvh. Paw

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 487
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Jordfejl på Blackstar kedel

Indlæg af Jan_Al »

pille bruger skrev: 30 jul 2022 10:47 Eltænderen.
Tag den ud og prøv en optænding.
Hvis den nu kan gå i gang med en optænding er eltænderen defekt og skal skiftes icon_cheesygrin.gif
Har du prøvet Pille Bruger's forslag? Husk at begge ledninger til tænderen skal demonteres!
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Jordfejl på Blackstar kedel

Indlæg af Hjemme teori »

Den hiver hfi. selvom den ikke forsøger at tænde op. Så det bliver rigeligt testet ved at tage stikket til brænderen ud og sætte strøm til styringen.

Så hvis det er prøvet og ny overkog ikke hjalp og du ikke kan se noget vedr. montering af ledninger i styringen ville jeg afmontere ledningerne semirensen! (mener også at de første modeller havde nogle problemer med et relæ til motoren eller selve motoren, men kan ikke huske hvad det var, men mange monterede vist dengang semirensen til et døgn eller uge ur.)
Mvh. Sophus

Besvar