valg af kedel til woody v.4.99

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Hasan
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15 jul 2022 10:38
Mit fyr: BS+ 10 kw V13
Areal: 123 m2+70 m2 uop. kl
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 5 tons
Har takket: 4 gange

valg af kedel til woody v.4.99

Indlæg af Hasan »

Hej
Jeg har en Woody brænder fra 2005, v.4.99 som sidder på en gammel salamander kedel. Den kører smertefrit, men der er begyndt at komme lidt rust ved flangen ved fremløbet.
Kedlen varmer næsten hele min kælder på 70 m2, og min skorsten uden isokern virker som en radiator der varmer både kælder, stue og første salen.

Vil jeg kunne spar lidt på træpillerne hvis jeg skiftet kedlen ud med en nyere model? Hvis ja, hvilken kedel skal jeg vælge?
Vil jeg kunne spar lidt hvis jeg fik installeret en gennemstrømningsvandvarmer i stedet for min vvb? og installerer en solluftventil fra solarventi til min kælder? jeg har en solcelle anlæg på 3 kw.

vh
Hasan

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: valg af kedel til woody v.4.99

Indlæg af pille bruger »

Hasan skrev: 15 jul 2022 11:23 Hej
Jeg har en Woody brænder fra 2005, v.4.99 som sidder på en gammel salamander kedel. Den kører smertefrit, men der er begyndt at komme lidt rust ved flangen ved fremløbet.
Kedlen varmer næsten hele min kælder på 70 m2, og min skorsten uden isokern virker som en radiator der varmer både kælder, stue og første salen.

Vil jeg kunne spar lidt på træpillerne hvis jeg skiftet kedlen ud med en nyere model? Hvis ja, hvilken kedel skal jeg vælge?
Vil jeg kunne spar lidt hvis jeg fik installeret en gennemstrømningsvandvarmer i stedet for min vvb? og installerer en solluftventil fra solarventi til min kælder? jeg har en solcelle anlæg på 3 kw.

vh
Hasan
Hvis vi antager at din nuværende kedel er top rengjort så kan virkningsgraden måske klemme sig op på 55 - 60%
En BS kedel har virkningsgrad over 90
Besparelsen vil så være forskellen i virkningsgraden.
Det er før set at besparelsen er 50 %

Om du kan spare ved at bruge en gennemstrømnings beholder er jeg lidt forbeholden for.
Så skal du jo bruge el hele året.
Jeg tror det det over et år er billigst med træpiller icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: valg af kedel til woody v.4.99

Indlæg af triumph »

Hasan skrev: 15 jul 2022 11:23 Hej
Jeg har en Woody brænder fra 2005, v.4.99 som sidder på en gammel salamander kedel. Den kører smertefrit, men der er begyndt at komme lidt rust ved flangen ved fremløbet.
Kedlen varmer næsten hele min kælder på 70 m2, og min skorsten uden isokern virker som en radiator der varmer både kælder, stue og første salen.

Vil jeg kunne spar lidt på træpillerne hvis jeg skiftet kedlen ud med en nyere model? Hvis ja, hvilken kedel skal jeg vælge?
Vil jeg kunne spar lidt hvis jeg fik installeret en gennemstrømningsvandvarmer i stedet for min vvb? og installerer en solluftventil fra solarventi til min kælder? jeg har en solcelle anlæg på 3 kw.

vh
Hasan
Byt til nyt... icon_cheesygrin.gif
F.eks https://www.hedestoker.dk/pillefyr-blac ... edler.html (Jeg ved ikke hvor de er billigst, bare vist som eksempel)

Jeg har selv byttet min gamle kedel ud med en BS, og bibeholdt min brænder fra 2006. Jeg fik dog samtidigt en ny styring (7.XX)
Den nye styring noget nemmere i forbindelse med PID regulering. Den kan starte/stoppe kedel via Ext. termostat. Den har udtag til den semirens der sidder bag i BS kedel (semi rens kan også køre via ugeur fra Harald skrald til en tyver)

Hvis du har en brænder 4.99 / fra 2005, så er det en 24 KW.
Den er testet ved en minimums ydelse på 5,5 KW (tror jeg nok)
Jeg ved ikke noget om hvor stor brænder du har brug for, men et alm. 150 m2 hus kan typisk klare sig med en 10 KW brænder
Hvis den køre meget lavlast (under 30%), så er det uøkonomisk.
Jeg har klaret problemet med en rumtermostat / Termostat i VVB =
Lav rumtemp = Kedel starter, og køre høj last, indtil rumtemp er opnået => kedel køre ikke i de lave områder hvor den brænder uøkonomisk.
Lav temp. VVB = kedel starter
Dette kan styres af en nyere styring.
Jeg har lange dårligt isolerede rør, i en uisolerede skunk. Derfor har jeg installeret en ventil der afspærre for huset når det kun er VVB der kalder på varme.
En der var klogere en mig havde installeret en 3 vejs ventil, der enten leder vand til VVB eller til hus.
Denne kan også styres af styring

Hvis du bytter kedel, tror jeg godt du kan belave dig på løbesod, med mindre du får noget isokern (eller anden isolering) i skorsten.
Røggas temp. på en BS kedel kan ligge på fra 80-90 C

Hvis man har et stort skorstens tværsnit (Det har man tit uden isokern) så kræver det en/flere gode trækstabilisatore
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: valg af kedel til woody v.4.99

Indlæg af Hjemme teori »

kig efter en OPOP 20 med 16kW brænder brugt. de kommer jævnligt til omkring 5k på DBA.

Så kan du genbruge de dimser du har på lager og har igen problemer med løbesod. Der er lidt mere manuelt arbejde, men en hel del bedre end din salamander. (en 10kW er ikke godkendt til gen opstilling, så det skal være en 16kW)
Mvh. Sophus
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: valg af kedel til woody v.4.99

Indlæg af triumph »

Hjemme teori skrev: 16 jul 2022 14:23 kig efter en OPOP 20 med 16kW brænder brugt. de kommer jævnligt til omkring 5k på DBA.

Så kan du genbruge de dimser du har på lager og har igen problemer med løbesod. Der er lidt mere manuelt arbejde, men en hel del bedre end din salamander. (en 10kW er ikke godkendt til gen opstilling, så det skal være en 16kW)
Jeg tror ikke man må genopstille en OPOP 20 op, Må man virkeligt det ?
(Altså hvis det er sådan en her du mener; https://www.dba.dk/pillefyr-scotte-opop ... 074062916/ )
Derudover er kedlen vel isoleret med 10 mm isolering, og er pivutæt i låger (Det var sådan en jeg havde før, og det var af nævnte grunde jeg skiftede)
En 24 KW og en 16 KW brænder var den samme brænder, men med en anden Chip i styringen, Dengang kedlerne hed OPOP

PS jeg faldt lige over sådan en fætter
https://www.dba.dk/pillefyr-nbe-komplet ... 091828316/
og hvis den er for lille
https://www.dba.dk/pillefyr-pellux-100- ... 092382517/
(det er lige ved at de 4 tons piller betaler for fyret.... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif )

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: valg af kedel til woody v.4.99

Indlæg af Hjemme teori »

Det er vist bare en OPOP.

Men du har ret, det er en Black Star 20 jeg tænker på, men der står OPOP 20 på forsiden af den, nok deraf min fejl.
Mvh. Sophus

Besvar