Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

problem med at få varme i hus

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
kimchris
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 73
Tilmeldt: 24 jul 2011 21:44
Mit fyr: woody 16 kw på bs20
Areal: 160 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Årligt forbrug: ca. 8,5 tons
Geografisk sted: Haverslev
Modtaget likes: 1 gang

problem med at få varme i hus

Indlæg af kimchris » 10 mar 2021 23:10

Hej
Mit fyr startede ikke op igen i morges efter kompressorrens. Det var dog el-tænder der var i stykker. Den er nu skiftet og fyret køre igen.

Men efter huset har stået uden varme det meste af dagen da vi var på job. Nu bliver radiatorerne kun får varme på 1.sal. Der kommer ikke rigtig noget varme i de radiatorer vi i stueplan og stue etagen er efterhånden noget kold. Hvad kan det skyldes? ( har haft taget termostaten af en radiator men den blev stadig ikke varm.)

Fyret køre men når ikke op på mere end omkring 44 % effekt for så at falde ned til omkring 30% effekt. Fyret burde jo køre fuld effekt til at huset ikke kalder på nær så meget varme. Frem løbs temperaturen svinger mellem 69 og 74 grader så fyre laver varme men det kommer ikke rigtig rundt i hele huset.
Fyret er 16 kw blackstar.

Mvh. Kim


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: problem med at få varme i hus

Indlæg af pelle » 11 mar 2021 01:35

Det er jo fordi varme vil søge op. Så, der skal du have nogle ventiler på førstesalen du kan flow indstille eller en kuglehane så du kan lukke lidt for flowet derop, så alle radiatorer får lige meget varme. Normalt er det ikke noget problem hvis ellers varmekilden ikke driller. Men, går huset kold så er det træls der ikke er taget højde for det.
Det med fyret ved jeg ikke så meget om.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

kimchris
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 73
Tilmeldt: 24 jul 2011 21:44
Mit fyr: woody 16 kw på bs20
Areal: 160 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Årligt forbrug: ca. 8,5 tons
Geografisk sted: Haverslev
Modtaget likes: 1 gang

Re: problem med at få varme i hus

Indlæg af kimchris » 11 mar 2021 03:17

Fyret har nu kørt fra kl. 16 igen men her midt nat er der stadig ikke varme i underetagen. Men fin varme på over etagen.

cardude
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: problem med at få varme i hus

Indlæg af cardude » 11 mar 2021 07:56

Skru din fremløbspumpe op på Max i sådan en situation så får du gang i det hele igen.

I takt med at der bliver varmt nok på 1. Salen og termostaterne lukker for flowet så vil varmen/flowet blive presset ned i stue etagen.
Skruer du op for pumpen og rørene i huset er korrekt dimensioneret så vil/burde du kunne varme hele huset samtidigt og dit fyr burde kunne levere 100%

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: problem med at få varme i hus

Indlæg af triumph » 11 mar 2021 12:09

Hvis fyret ikke køre 100%, men der ikke er varme i hus, så er det muligvis din shunt der er defekt (Hænger) eller er indstillet for højt (Den skal stå ca. 10 c (Max 15 C) lavere end fremløbstemperaturen) Hvis shunten hænger/står for højt, sender pumpen vandet fra afgangen af kedlen, retur til indløbet på kedlen, udn der kommer ret meget over til huset
Du kan evt. også skrue lidt op for cirkulationspumpen


cardude
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: problem med at få varme i hus

Indlæg af cardude » 11 mar 2021 13:11

triumph skrev:
11 mar 2021 12:09
Hvis fyret ikke køre 100%, men der ikke er varme i hus, så er det muligvis din shunt der er defekt (Hænger) eller er indstillet for højt (Den skal stå ca. 10 c (Max 15 C) lavere end fremløbstemperaturen) Hvis shunten hænger/står for højt, sender pumpen vandet fra afgangen af kedlen, retur til indløbet på kedlen, udn der kommer ret meget over til huset
Du kan evt. også skrue lidt op for cirkulationspumpen
Det også et godt bud. Basalt set handler det om at få flowet op i husets kredsløb fra fyret og det enten ved at skrue op for trykket eller få åbnet evt ventiler som forhindre flowet. En shunt kunne være et forslag til hvor evt flow er begrænset så meget at et iskoldt hus ikke giver et fyr der leverer 100%

Eller afhængigt af hvordan shubten er sat op kan det være et sted hvor flowet er for stort og shunten skal lukkes for at tvibge flowet over i huset istedet for gennem shunten og direkte tilbage tilfyret.

Hvad er din retur temperatur?


Besvar