Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skifte til åben rist ...og lidt til

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Skifte til åben rist ...og lidt til

Indlæg af nksdk » 12 jan 2020 13:00

Hej
Jeg har gennem længere tid døjet lidt med askekager på U-herden, og det er ikke blevet rigtig godt trods Michaels gode råd.

Jeg vil derfor forsøge mig med en åben herd, og vil i den forbindelse lige høre forum, om der er forhold ved fyr og forbrænding, der skal justeres eller må forudses?

Jeg vil foretage ny indregulering af flammen, men vil andet ændre sig - aske, røg, osv.

Den lille skamolplade, som ligger på en U-herd, kan jo ikke ligge ovenpå en åben herd, men vil det give mening at lægge den ovenpå brænderhovedet, så der stadig er lukket af opad i kedlen?

Og så lige en smule om røg fra skorsten:

Røgen bør være usynlig, når anlægget når driftstemperatur, og det har den egentlig også været, men jeg er blevet opmærksom på, at den ofte ikke er.
Jeg har aldrig kørt med standardtal i blæseren - de har været for høje i forhold til flammernes udseende.

Siden 1/12-19 har jeg indreguleret et par gange, og hvis jeg skal nå usynlig røg, som Michael har beskrevet her:
http://www.pillefyring.dk/pub/frameset. ... ix4=0&lg=1 , skal jeg ret højt op - måske endda over standard.

Asken er brun/grå, jeg synes ikke, at kedlen er udpræget sodet, så derfor vil jeg høre, om det med usynlig røg er noget, der for alvor skal gås op i?

Jeg kan lige tilføje, at intet fysisk ved anlægget er ændret - ingen forandringer omkring skortsten, træk eller stabilsator. Heller ikke nye piller er kommet til.

På forhånd mange tak

NK


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Skifte til åben rist ...og lidt til

Indlæg af pille bruger » 12 jan 2020 14:38

nksdk skrev:
12 jan 2020 13:00
Hej
Jeg har gennem længere tid døjet lidt med askekager på U-herden, og det er ikke blevet rigtig godt trods Michaels gode råd.

Jeg vil derfor forsøge mig med en åben herd, og vil i den forbindelse lige høre forum, om der er forhold ved fyr og forbrænding, der skal justeres eller må forudses?

Jeg vil foretage ny indregulering af flammen, men vil andet ændre sig - aske, røg, osv.

Den lille skamolplade, som ligger på en U-herd, kan jo ikke ligge ovenpå en åben herd, men vil det give mening at lægge den ovenpå brænderhovedet, så der stadig er lukket af opad i kedlen?

Og så lige en smule om røg fra skorsten:

Røgen bør være usynlig, når anlægget når driftstemperatur, og det har den egentlig også været, men jeg er blevet opmærksom på, at den ofte ikke er.
Jeg har aldrig kørt med standardtal i blæseren - de har været for høje i forhold til flammernes udseende.

Siden 1/12-19 har jeg indreguleret et par gange, og hvis jeg skal nå usynlig røg, som Michael har beskrevet her:
http://www.pillefyring.dk/pub/frameset. ... ix4=0&lg=1 , skal jeg ret højt op - måske endda over standard.

Asken er brun/grå, jeg synes ikke, at kedlen er udpræget sodet, så derfor vil jeg høre, om det med usynlig røg er noget, der for alvor skal gås op i?

Jeg kan lige tilføje, at intet fysisk ved anlægget er ændret - ingen forandringer omkring skortsten, træk eller stabilsator. Heller ikke nye piller er kommet til.

På forhånd mange tak

NK
Du kunne jo prøve med lidt mindre luft ( måske 12 - 20 - 30 eller mindre ) icon_cheesygrin.gif
Tage stenen ud og så lige køre med U herden et par dage :great:
Skifter du til den flade herd, så skal der ofte lidt højere blæsertal på.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

calle

Re: Skifte til åben rist ...og lidt til

Indlæg af calle » 12 jan 2020 16:44

Jeg har testet en U-herd. Min erfaring var, at jeg fik noget askeskorpe. Derfor vendte jeg ret hurtigt tilbage til den åbne herd, som mit 16 kw fyr er født med.

Mvh. Calle

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skifte til åben rist ...og lidt til

Indlæg af triumph » 12 jan 2020 17:14

nksdk skrev:
12 jan 2020 13:00
Hej
Jeg har gennem længere tid døjet lidt med askekager på U-herden, og det er ikke blevet rigtig godt trods Michaels gode råd.

Jeg vil derfor forsøge mig med en åben herd, og vil i den forbindelse lige høre forum, om der er forhold ved fyr og forbrænding, der skal justeres eller må forudses?

Jeg vil foretage ny indregulering af flammen, men vil andet ændre sig - aske, røg, osv.

Den lille skamolplade, som ligger på en U-herd, kan jo ikke ligge ovenpå en åben herd, men vil det give mening at lægge den ovenpå brænderhovedet, så der stadig er lukket af opad i kedlen?

Og så lige en smule om røg fra skorsten:

Røgen bør være usynlig, når anlægget når driftstemperatur, og det har den egentlig også været, men jeg er blevet opmærksom på, at den ofte ikke er.
Jeg har aldrig kørt med standardtal i blæseren - de har været for høje i forhold til flammernes udseende.

Siden 1/12-19 har jeg indreguleret et par gange, og hvis jeg skal nå usynlig røg, som Michael har beskrevet her:
http://www.pillefyring.dk/pub/frameset. ... ix4=0&lg=1 , skal jeg ret højt op - måske endda over standard.

Asken er brun/grå, jeg synes ikke, at kedlen er udpræget sodet, så derfor vil jeg høre, om det med usynlig røg er noget, der for alvor skal gås op i?

Jeg kan lige tilføje, at intet fysisk ved anlægget er ændret - ingen forandringer omkring skortsten, træk eller stabilsator. Heller ikke nye piller er kommet til.

På forhånd mange tak

NK
Jeg har aldrig haft en u hærd, men har eksperimentet med skamolfætre.
Hvis der er synlig røg (og ikke kondens), så er det nok dit problem. Prøv med mere luft. Flammen må ikke have sorte spidser.
Problemer med askekager opstår fordi temperaturen i bålet, overstiger askens smeltepunkt.
Når du har en u hærd med en skamolplade, så ryger der ikke så meget luft uden om bålet, og du kan nedsætte luft overskudet (Og dermed formindske mængden af varme der havner i skorstenen)
Ved at fjerne skamolpladen løber der mere luft forbi flammen, der ikke deltager i forbrændingen. Luften køler flammen (og dermed asken) ned, og derfor smelter asken ikke. Men tilgengæld formindsker et for stort luftoverskud din virkningsgrad

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Skifte til åben rist ...og lidt til

Indlæg af nksdk » 12 jan 2020 17:49

Herligt - stor tak til jer for hurtige svar på en søndag.

Jeg prøver mig lidt frem med det hele

Mvh
NK


nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Skifte til åben rist ...og lidt til

Indlæg af nksdk » 12 jan 2020 17:55

I øvrigt - til dig, Michael:

Kan synlig røg også skyldes for høje blæsertal? ...jeg må hellere skynde mig lige at fortælle, at jeg aldrig har været så langt nede som 12 i det lave blæsertal.

På nogle tidligere piller kørte jeg 15 - 19 - 24, men seneste regulering landede på 17 - 24 - 27 ...lyder det helt i skoven?

Jeg synes, at jeg skal højere og højere op for at få korrekt flamme.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Skifte til åben rist ...og lidt til

Indlæg af pille bruger » 12 jan 2020 18:30

nksdk skrev:
12 jan 2020 17:55
I øvrigt - til dig, Michael:

Kan synlig røg også skyldes for høje blæsertal? ...jeg må hellere skynde mig lige at fortælle, at jeg aldrig har været så langt nede som 12 i det lave blæsertal.

På nogle tidligere piller kørte jeg 15 - 19 - 24, men seneste regulering landede på 17 - 24 - 27 ...lyder det helt i skoven?

Jeg synes, at jeg skal højere og højere op for at få korrekt flamme.
Af og til forveksles røg med damp. icon_cheesygrin.gif
Der må ikke være røg fra forbrændingen i fyrboksen.
Men prøv :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Skifte til åben rist ...og lidt til

Indlæg af nksdk » 12 jan 2020 18:33

I kedlen er kun røg, mens eltændingen er i gang, og jeg er desværre bange for, at den røg, jeg kan observere fra skorstenen, faktisk er røg og ikke damp.

Jeg prøver med lidt diverse og ser, hvad der sker

NK


Besvar