Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

2-vejs prioritering ledninger

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

2-vejs prioritering ledninger

Indlæg af Torpet » 15 apr 2019 19:24

2-vejs prioritering ledninger

På en ny BS 10kW installation, jeg er i gang med, skal jeg bl.a. montere en ny 2-vejs ventil på returrøret fra VVB. Til den skal jeg tilslutte en NTC føler fra VVB til V7 boksen. Det syntes dog at være lidt af en udfordring at få den føler placeret i VVB, syntes det.

Selve VVB er en 200 Drazice Okce drazice okc 200 som har regulering foran. Det er noget af et stort lukket unit, så jeg kan ikke se, hvor jeg kan stikke en føler ind. Det er så måske heller ikke nødvendigt, da der allerede er ledninger der aflæser beholderens temp til Seitron solvarmestyring boksen, som måske kan bruges? Men hvilke ledninger er det så lige? Hm. Jeg har taget billede af ledninger fra VVB, som jeg mener netop er VVBs temp aflæsning til Solfangerernes system boks. Men jeg skal selvsagt være meget påpasselig med ikke at tage nogen chancer for at sætte strøm forkert på min nye V7 boks.
VVB.jpeg
På Solfangerens system boks kan jeg aflæse både temp i solfangerne og VVB temp. Jeg vil nok senere lade V7 styre det hele, men lige nu lader jeg den solfanger system boks køre videre, da den jo også styrer sin egen ekstra cirkulationspumpe.
el VVB.jpeg
Hvis det er de to ledninger (de to sorte der fortsætter opad fra samleboksen), kan jeg mon så bare kan tilslutte to ekstra ledninger til samme samlinger (?) og gå direkte til teknisk indstilling V7 på T og T4, det er vist underordnet hvilken der sidder hvor? Er det korrekt? Vil de virke på samme måde som en NTC føler eller virker det ikke sammen?

De ledninger der kommer nedefra har vist alle bare noget at gøre med elpatronen, som jeg ikke bruger.

Solvarme system boksen er en Seitron

Kan nogen hjælpe med dette problem?

Det er denne 2-vejs ventil jeg monterer
2-vejs ventil billede.jpeg


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: 2-vejs prioritering ledninger

Indlæg af pille bruger » 15 apr 2019 19:40

Torpet skrev:
15 apr 2019 19:24
2-vejs prioritering ledninger

På en ny BS 10kW installation, jeg er i gang med, skal jeg bl.a. montere en ny 2-vejs ventil på returrøret fra VVB. Til den skal jeg tilslutte en NTC føler fra VVB til V7 boksen. Det syntes dog at være lidt af en udfordring at få den føler placeret i VVB, syntes det.

Selve VVB er en 200 Drazice Okce drazice okc 200 som har regulering foran. Det er noget af et stort lukket unit, så jeg kan ikke se, hvor jeg kan stikke en føler ind. Det er så måske heller ikke nødvendigt, da der allerede er ledninger der aflæser beholderens temp til Seitron solvarmestyring boksen, som måske kan bruges? Men hvilke ledninger er det så lige? Hm. Jeg har taget billede af ledninger fra VVB, som jeg mener netop er VVBs temp aflæsning til Solfangerernes system boks. Men jeg skal selvsagt være meget påpasselig med ikke at tage nogen chancer for at sætte strøm forkert på min nye V7 boks.

VVB.jpeg

På Solfangerens system boks kan jeg aflæse både temp i solfangerne og VVB temp. Jeg vil nok senere lade V7 styre det hele, men lige nu lader jeg den solfanger system boks køre videre, da den jo også styrer sin egen ekstra cirkulationspumpe.

el VVB.jpeg

Hvis det er de to ledninger (de to sorte der fortsætter opad fra samleboksen), kan jeg mon så bare kan tilslutte to ekstra ledninger til samme samlinger (?) og gå direkte til teknisk indstilling V7 på T og T4, det er vist underordnet hvilken der sidder hvor? Er det korrekt? Vil de virke på samme måde som en NTC føler eller virker det ikke sammen?

De ledninger der kommer nedefra har vist alle bare noget at gøre med elpatronen, som jeg ikke bruger.

Solvarme system boksen er en Seitron

Kan nogen hjælpe med dette problem?

Det er denne 2-vejs ventil jeg monterer
2-vejs ventil billede.jpeg
To styringer kan ikke dele temperatur følere.
Hvis der ikke er et hul til en ekstra føler, så må du lave et icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: 2-vejs prioritering ledninger

Indlæg af Torpet » 15 apr 2019 19:43

Kunne jeg så måske bare føre de to ledninger til V7 og afbryde dem til solfanger boksen? Det ser ud til at være rigtige ledninger, ikke? Vil de ledninger fungere på amme måde som en NTC føler? Jeg behøver jo ikke at kunne aflæse VVB temp på solfanger system boksen.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: 2-vejs prioritering ledninger

Indlæg af pille bruger » 15 apr 2019 20:18

Torpet skrev:
15 apr 2019 19:43
Kunne jeg så måske bare føre de to ledninger til V7 og afbryde dem til solfanger boksen? Det ser ud til at være rigtige ledninger, ikke? Vil de ledninger fungere på amme måde som en NTC føler? Jeg behøver jo ikke at kunne aflæse VVB temp på solfanger system boksen.
Det er ikke sikkert at de to styringer bruger identiske følertype.
Så nej, du kan ikke bare bytte.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: 2-vejs prioritering ledninger

Indlæg af Torpet » 15 apr 2019 20:24

Hm, jeg må se om der er noget at skille ad, det lyder som om jeg skal have den føler ind eet eller andet sted. Det hele ser bare noget lukket ud
VVB billede.jpg
VVB.jpeg
Men tak for svarene PB


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: 2-vejs prioritering ledninger

Indlæg af Torpet » 15 apr 2019 21:17

Tja, alternativet er vel at jeg bare monterer en kugleventil og så opererer den manuelt, når jeg skønner at solfangerne ikke selv kan klare varmt vand, Hvis jeg indsætter en stump rør, med en kugleventil og union i begge ender, så kan jeg altid senere se på det hele, hvis det ikke fingerer godt nok.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: 2-vejs prioritering ledninger

Indlæg af Torpet » 16 apr 2019 17:05

Så lykkedes det alligevel at få indsat en føler i VVB. Jeg fjernede de to covers foran på VVB og trak op i de forskellige ledninger og hele to følere kom frem. Dette passer så godt sammen med, at Pillebruger forklarede, at man ikke kan sætte to ting til samme føler ledninger. Disse to følere er henholdsvis for VVB readout foran beholderen og så til solfangernes system boks skærm. Det lykkedes mig så at udvidde pladsen lidt for de to følere, så jeg kunne indsætte min NTC føler for den 2-vejs prioriterings ventil. Det hele skulle gerne gå op i en højere enhed i løbet af påsken :) — så 'happy ending'

God Påske til de religiøse


Besvar