Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skakttemperatur Alarm

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Brugeravatar
FNeumann
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01 jun 2013 14:52
Mit fyr: Woody
Areal: 185 m2
Brændsel: Grenii piller
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 5000 kg

Skakttemperatur Alarm

Indlæg af FNeumann » 23 feb 2019 17:46

Hej, efter nu 5 år med næsten problemfrit kørsel har jeg et problem med skakttemperatur alarm. Det hele startede for ca. 3 måned siden, hvor min plastikslange smeltede en nat på grund af for højt skakt temperatur. Efter rengøring af brænder og en ny slange, kørte alt som normal igen. Jeg fandt aldrig ud af, hvad grunden for den lige pludselig høje skakt temperatur har været. Idag startede problemet nu igen, men idag kunne jeg stoppe brænder før temperaturen blev så højt, at slangen smeltede. Jeg har nu renset alt igen og tog også brænder fra hinanden, men kunne igen ikke finde noget mærkelig. Det eneste jeg fandt var, at sneglen i brænder kunne bevæges med hånden en lille smule (ca. 5 mm) op og ned. Så det første spørgsmål er, skal det være sådan, eller er der spild/slitage i gear/motor akslen? Så kunne problemet måske føres tilbage til en defekt gearmotor? Jeg har monteret alt igen, men nu opstår problemet med det samme, efter kun 10 til 15 minutters kørsel. Er der nogle kloge menedsker derud, der måske har en ide? Pillerne jeg bruger, har jeg kørt med i 4 måneder, brænder indstillinger er mere eller mindre standard og jeg har for en sikkerheds skyld afvejet pillerne idag, men indstillingen har også her været korrekt.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Skakttemperatur Alarm

Indlæg af pille bruger » 23 feb 2019 18:04

FNeumann skrev:
23 feb 2019 17:46
Hej, efter nu 5 år med næsten problemfrit kørsel har jeg et problem med skakttemperatur alarm. Det hele startede for ca. 3 måned siden, hvor min plastikslange smeltede en nat på grund af for højt skakt temperatur. Efter rengøring af brænder og en ny slange, kørte alt som normal igen. Jeg fandt aldrig ud af, hvad grunden for den lige pludselig høje skakt temperatur har været. Idag startede problemet nu igen, men idag kunne jeg stoppe brænder før temperaturen blev så højt, at slangen smeltede. Jeg har nu renset alt igen og tog også brænder fra hinanden, men kunne igen ikke finde noget mærkelig. Det eneste jeg fandt var, at sneglen i brænder kunne bevæges med hånden en lille smule (ca. 5 mm) op og ned. Så det første spørgsmål er, skal det være sådan, eller er der spild/slitage i gear/motor akslen? Så kunne problemet måske føres tilbage til en defekt gearmotor? Jeg har monteret alt igen, men nu opstår problemet med det samme, efter kun 10 til 15 minutters kørsel. Er der nogle kloge menedsker derud, der måske har en ide? Pillerne jeg bruger, har jeg kørt med i 4 måneder, brænder indstillinger er mere eller mindre standard og jeg har for en sikkerheds skyld afvejet pillerne idag, men indstillingen har også her været korrekt.
Er der renset for aske i bagerste kammer ?
Er pladen i bunden løftet op, aske fejet ned, plade lagt vandret ned igen ?

Det er helt normalt at intern snegl kan vandre nogle mm op og ned icon_cheesygrin.gif
Hvilken model gearmotor er der på intern snegl ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
FNeumann
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01 jun 2013 14:52
Mit fyr: Woody
Areal: 185 m2
Brændsel: Grenii piller
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 5000 kg

Re: Skakttemperatur Alarm

Indlæg af FNeumann » 25 feb 2019 18:43

Hej, mange tak for svaret. Jeg har haft brænder fuldstændig skilt fra hinanden og alt er total rent, så det er ikke der problemet er. Jeg har købt en ny brun gearmotor til erstatning af den gamle sorte, og jeg er nu ret overbevist om, at der er slør i gear, som giver det problem. Men mit problem er nu hvordan motor tilsluttes, da den medfølgende dokumentation er total mangelfuld. For det første siger dokumentation 1 uF kondensator. Med selve motor følger der en 0,68 uF med, som også sidder der i forvejen fra den gamle. Jeg går ud fra, at det har ingen indflydelse på driften? Det næste er tilslutningen. Der er en sort,rød og grøn ledning, og jeg har gættet mig til, at den sorte tilsluttes N (klemme 2), rød til L1 og grøn til L2. Men desværre kører motor ikke. Skal der sættes en lus mellem N (terminal 1) og N (terminal 2)? Eller er den sorte ledning ikke N? Taknemlig for gode råd.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Skakttemperatur Alarm

Indlæg af pille bruger » 25 feb 2019 18:59

FNeumann skrev:
25 feb 2019 18:43
Hej, mange tak for svaret. Jeg har haft brænder fuldstændig skilt fra hinanden og alt er total rent, så det er ikke der problemet er. Jeg har købt en ny brun gearmotor til erstatning af den gamle sorte, og jeg er nu ret overbevist om, at der er slør i gear, som giver det problem. Men mit problem er nu hvordan motor tilsluttes, da den medfølgende dokumentation er total mangelfuld. For det første siger dokumentation 1 uF kondensator. Med selve motor følger der en 0,68 uF med, som også sidder der i forvejen fra den gamle. Jeg går ud fra, at det har ingen indflydelse på driften? Det næste er tilslutningen. Der er en sort,rød og grøn ledning, og jeg har gættet mig til, at den sorte tilsluttes N (klemme 2), rød til L1 og grøn til L2. Men desværre kører motor ikke. Skal der sættes en lus mellem N (terminal 1) og N (terminal 2)? Eller er den sorte ledning ikke N? Taknemlig for gode råd.
Hvor har du købt den gearmotor ?
Måske er farverne på ledningerne ikke helt som forventet.
Motor kører ikke før kondensator er monteret :great:

Evt kig her https://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/ ... 0.2015.pdf
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
FNeumann
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01 jun 2013 14:52
Mit fyr: Woody
Areal: 185 m2
Brændsel: Grenii piller
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 5000 kg

Re: Skakttemperatur Alarm

Indlæg af FNeumann » 02 mar 2019 20:09

Hej, mange tak for hjælpen. Her en lille resume hvad der har været galt. At den nye gearmotor ikke kunne køre, hang ikke sammen med en forkert el tilslutning, men at smøringen/fedt i gearmotor har været alt for stiv. Selv om der har været ca 15 grader i rummet, kunne elmotor ikke dreje gearene rundt. Efter lidt opvarmning af gearkassen, kørte det! Men det hjalp ikke på det oprindelig problem med for høj skat temperatur. Det viste sig, at varmeveksler har været lukket! Sandsynligvis har jeg ikke gjort veksler helt rent sidste gang, jeg rensede den. Men mærkelig nok har skat temperatur efter den først alarm for ca. 3 månder siden ikke været over 40 grader, så derfor har jeg ikks haft en lukket veksler på min "liste". Men nu kører det hele rigtig fint igen.


Besvar