Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kompressor sikkerhedsventil Pressotat

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Kompressor sikkerhedsventil Pressotat

Indlæg af Dunas » 29 sep 2018 10:26

Hej.

Jeg har sådan en kompressor https://www.ajengros.dk/shop/aj-kompres ... 3903p.html , som jeg bruger til kompressor rens.
Den er nu gået lidt i hårdknude. Den fungere fint, men når den starter op, og køre op på 8 bars tryk aktiveres sikkerhedsventil ved pressostat og trykket falder til 5-6 bar, der ved køre kompressor i ring kontant. Pt. kan jeg ikke bruge den.
Har prøvet og skifte sikkerhedsventil ved pressostat, men det hjælp ikke. Ved ikke hvorfor den aktivere sikkerhedsventil ved pressostat og lukker luft ud til 5-6 bar, og køre i ring.
Er der nogle der kan hjælpe ??,, eller må jeg ud og købe en ny kompressor.


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Kompressor sikkerhedsventil Pressotat

Indlæg af Flammen » 29 sep 2018 12:23

er du nu sikker på, at det er sikkerhedsventilen der driller. det er den med den gule hætte på billed-
luften du hører kunne også komme fra pressostaten. den udlufter tryksiden mellem kompressor og tank efter endt oppumpning. er der kommet skidt i kontraventilen, vil den udlufte hele tiden, når kompressor ikke kører

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Kompressor sikkerhedsventil Pressotat

Indlæg af john m » 29 sep 2018 13:00

Den skal bare justeres lidt ned i trykafbryder af med låget og løsn skruen et par omgange.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Kompressor sikkerhedsventil Pressotat

Indlæg af Dunas » 29 sep 2018 15:09

Hej John.
Tak for hjælpen. Jeg fik den til og virker efter et stykke tid.
Hvis du ser på billedet, regulerer jeg den ind, ved og skruet markeret med Grøn cirkel.
Samtidig skulle jeg efter indstille den med den røde regulering markeret med blå cirkel.

Det er ikke selve sikkerhedsventilen der fejler noget. Der hvor jeg har lavet en orange cirkel,
er den dims, som udløser selve trykfaldet, og hvor kompressor går i ring, og køre kontant.
Men efter jeg fik den indstillet, falder den nu i hak, og beholder trykket ved 8 bar, uden den går i ring.
Må indrømme, kan ikke helt se logikken i, hvorfor den pludselig går helt amok, og ikke holder trykket,
hvor den lukke luft ud og går i ring.
Er faktisk i tvivl om, jeg vil få samme problem igen. Har aldrig prøvet noget lignende med de kompressor jeg
har eget.
Vedhæftede filer
kompressor.jpg

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Kompressor sikkerhedsventil Pressotat

Indlæg af john m » 30 sep 2018 09:36

Det er fordi max tryk og sikkerheds ventilens åbningstryk ligger for tæt på hinanden ,
jeg ville nok justere max tryk (grøn ring ) ned til 7,5 bar .
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Kompressor sikkerhedsventil Pressotat

Indlæg af Flammen » 30 sep 2018 10:13

den orange cirkel markerer netop den udlufterventil, jeg omtalte længere oppe. den skal kun udlufte højtrykssiden mellem kompressor og tank. dette for at reducerer belastningen på motor ved start.

den må kun give et hurtigt højt kraftigt pust, når kompressor stopper. siver den derefter, er kontraventilen på tanken defekt.
kontraventilen er somregel den fitting der sidder på tanken, hvor røret til kompressor sidder. der sidder et lille kobberrør eller sort slange, som går til udlufterventil på pressostat.
mange gange er det blot noget snavs i kontraventile, der kan renses af. kontraventilen består normalt af en kegle i messing eller nylon med en o-ring på og en fjeder bag. kan i få tilfælde være en reed ventil. simpelt af adskille og rense. det er blot enden af ventil der skal skrues af.

ps. tanken skal være helt og aldeles trykløs ved adskillelse

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Kompressor sikkerhedsventil Pressotat

Indlæg af john m » 30 sep 2018 10:34

Flammen skrev:
30 sep 2018 10:13
den orange cirkel markerer netop den udlufterventil, jeg omtalte længere oppe. den skal kun udlufte højtrykssiden mellem kompressor og tank. dette for at reducerer belastningen på motor ved start.

den må kun give et hurtigt højt kraftigt pust, når kompressor stopper. siver den derefter, er kontraventilen på tanken defekt.
kontraventilen er somregel den fitting der sidder på tanken, hvor røret til kompressor sidder. der sidder et lille kobberrør eller sort slange, som går til udlufterventil på pressostat.
mange gange er det blot noget snavs i kontraventile, der kan renses af. kontraventilen består normalt af en kegle i messing eller nylon med en o-ring på og en fjeder bag. kan i få tilfælde være en reed ventil. simpelt af adskille og rense. det er blot enden af ventil der skal skrues af.

ps. tanken skal være helt og aldeles trykløs ved adskillelse
Hvis jeg har forstået det korrekt er det den ventil der sidder nedenunder pressostat ( se link til aj) den har intet med pressostat at gøre og er en ren sikkerheds ventil.Hvis trykket i tanken køres op på 8 bar og ventilen også åbner ved 8 bar så har vi problemet.Men hvis det er aflastningsventilen der ikke lukker er jeg enig i ovenstående :great:
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Kompressor sikkerhedsventil Pressotat

Indlæg af Flammen » 30 sep 2018 12:04

det er den orange ring på pressostaten han henviser til. det er aflastningsventilen. den blå ring er ikke en sikkerhedsventil, men en trykregulator, til at nedregulerer trykket til luftafgang

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Kompressor sikkerhedsventil Pressotat

Indlæg af john m » 30 sep 2018 12:18

Det er jeg klar på jeg har forstået det sådan at det var sikkerhedsvetilen den med stiften der åbnede.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Kompressor sikkerhedsventil Pressotat

Indlæg af Dunas » 02 okt 2018 17:21

Jeg har stadigvæk haft problemer med kompressor. Men det er løst nu, efter adskillige timer. Flammen havde ret, det var en defekt kontraventil, som sidder på selve tanken. Inden i kontraventilen sad der en løs gummi/plastik dims, lidt svært og forklare. Men den dims skulle sidde fast et eller anden sted, så den samme overflade ville dække hullet, når trykket er opnået.
Havde en kontraventil liggende fra en anden kompressor, den så noget anderledes ud (mere robust opbygget). Efter jeg fik den monteret, og indstillet kompressor køre den nu upåklagelig.
Ikke fordi jeg har givet meget for den kompressor, kunne bare have købt en ny. Men er ikke meget for alt det smide ud princip.
Så har jeg også fået lært en del om kompressor, det har været lærerigt.
Tak for jeres hjælp :great: .

Kan bekræfte, at når ens kontraventil er defekt, vil luften siver ud af sikkerhedsventilen på pressostat, fordi luften kommer fra kontraventilen. Således vil kompressor så køre i ring kontant, tage luft ind, og lukke luften ud via defekt kontraventil, som afledes ud af sikkerhedsventilen på pressostat.
Altså når ens kontraventil ikke lukker af ved bestemt et tryk, aktiveres sikkerhedsventilen automatisk. En defekt kontraventil vil altid lave overtryk.


Besvar