Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

NBE svejsninger

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
lupo3l
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Modtaget likes: 7 gange

NBE svejsninger

Indlæg af lupo3l » 15 sep 2018 12:34

Da jeg helst ikke vil have slettet min annonce på min nye NBE Blackstar 1016 så kan i så ikke skrive her.

Er det mig der er miljøskadet af at have arbejdet på en maskinfabrik i serieproduktion hvor vi blandt andet lavede silostativer skovsakse tællemaskiner til Lego og meget andet?

ville i montere en kedel med de svejsninger?

John Madsen skriver at han ikke synes det ligner en sidekærv så her er de bedste billeder min tlf kan præstere.
IMG_20180915_112725.jpg
IMG_20180915_085218.jpg
IMG_20180915_085139.jpg


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: NBE svejsninger

Indlæg af BWJ » 15 sep 2018 20:15

Kolde lærlingesvejsninger :roll:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: NBE svejsninger

Indlæg af coctail » 15 sep 2018 20:49

Hvad har kedlen kosten fra ny? Man kan ikke forvente samme kvalitet af et produkt til 15-20.000 (eller ca det samme som 2 iPhone 10) som et produkt til 50-60.000

Er du i tvivl om den er tæt, så kan du selv trykprøve den til 4bar, hvilket også er det gængse kedler bliver testet til i dag.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: NBE svejsninger

Indlæg af pelle » 17 sep 2018 17:59

Jeg har det nok ligesom dig når jeg kommer hjem til venner og bekendte og presenteres for diverse gør det selv projekter, inden for snedkerarbejdet. Jeg tænker mit, men derfor kan deres arbejde jo være godt nok. Selv om mit finish ligger et andet sted..

De svejsninger på min vigas kedel, ser også ud som noget der er løgn. Men, den har holdt tæt i 13 år. Hvis kedlen ellers er trykprøvet og monteres med shunt burde det ikke gå ud over holdbarheden..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pendec

Re: NBE svejsninger

Indlæg af pendec » 17 sep 2018 20:07

Jeg tror hurtigt man kan lære at selvom det ser dårligere ud, så er det på ingen måde en pegepind for kvaliteten af produktet, og det er vel hyppigheden af fejl og returneringer som jeg ikke synes vi har hørt ofte om. @pelle Din historie er helt i tråd med hvad man skal se på.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: NBE svejsninger

Indlæg af Bigfoot » 18 sep 2018 09:59

som jeg altid siger til mine elever, så skal en synlig svejsning ligne en million, og en usynlig kan ligne lort, ens for dem begge - de skal fandme være i orden.
Så i dette tilfælde ville jeg være ligeglad, bare det holder og er tæt.

Og som jeg også altid siger: Dem der sliber deres svejsninger, giver blot udtryk for at de ikke kan finde ud af at svejse :-)
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

LCB
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 23 gange

Re: NBE svejsninger

Indlæg af LCB » 18 sep 2018 21:33

Nu arbejder jeg inden for en branche hvor x antal svejsninger skal testes med "NDT", nogle med røntgen andre med Magnetpulverprøvning ( hvis vi skal holde os til danske ord ) Som jeg ser disse svejsninger vil ingen af dem kunne bestå nogle af disse prøver, det giver mig en indikation af at jeg ikke har lyst til at købe produktet.
De kan måske holde til trykprøvning, men om de holder 2 eller 10 år er jo meget svært at sige når de ikke er udført korrekt.
Mvh

Lcb

pendec

Re: NBE svejsninger

Indlæg af pendec » 18 sep 2018 21:43

Så fedt med lidt faglig viden på det område.

Der er dog også nævnt, at man kan dårligt forvente en Østriger(kvalitets træpille fyr), når produktet kun koster 15-20.000kr , så deraf er måske en af årsagerne til den laves billigere. Stadig dog ikke en aktuelt problem der høres om.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: NBE svejsninger

Indlæg af Bigfoot » 19 sep 2018 15:06

pendec skrev:
18 sep 2018 21:43
Så fedt med lidt faglig viden på det område.

Der er dog også nævnt, at man kan dårligt forvente en Østriger(kvalitets træpille fyr), når produktet kun koster 15-20.000kr , så deraf er måske en af årsagerne til den laves billigere. Stadig dog ikke en aktuelt problem der høres om.
pas på med at sige sådan, for hvem har lige kigget under låget på en østriger?
At en NBE kedel har grimme svejsninger, gør ikke at et meget dyrere produkt har bedre.

Jeg har set mine skræk oplevelser igennem årene, og tro mig, prisen på grisen afgør ikke svejsningerne.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

pendec

Re: NBE svejsninger

Indlæg af pendec » 19 sep 2018 15:18

Bigfoot skrev:
19 sep 2018 15:06
pas på med at sige sådan, for hvem har lige kigget under låget på en østriger?
At en NBE kedel har grimme svejsninger, gør ikke at et meget dyrere produkt har bedre.

Jeg har set mine skræk oplevelser igennem årene, og tro mig, prisen på grisen afgør ikke svejsningerne.
Du har nok ret, lige præcis her, har jeg ikke læst nok om østriger modeller, til at vide om deres kedel er svejset som nogle vil godkende til en specifik standard, for det er vel spørgsmålet, holder det til belastningen, så er det ikke brud eller dårlig kvalitet, det er bare billigere.


Besvar