Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Korrekt røggastemperatur?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
K85
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 08 jan 2018 21:48
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Korrekt røggastemperatur?

Indlæg af K85 » 12 apr 2018 22:07

347michael skrev:
12 apr 2018 22:05
Se link til stokercloud
👍😀


Nkjessen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18 feb 2018 23:05
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Korrekt røggastemperatur?

Indlæg af Nkjessen » 13 apr 2018 01:05

coctail skrev:
12 apr 2018 21:22
Kedlen må lige være startet op.

Din røggastemperatur er alt for lav, du skal gerne op på mindst 110 grader, eller tærer din skorsten og kedel op pga. kondens.

Det eneste man vinder ved en røggas temperatur på 65 grader er problemer med kondens, tæring og for lidt træk.
Hej cocktail.
Hvor har du det fra?
Kan du henvise til noget dokumentation?
I en blackstar keddel anbefales returvand på 55 grader for at forhindre kondens.
Da røggassen passerer de koldeste overflader før den sendes i skorstenen er der ganske langt op til 110 i røggastemperatur.
Ang. for lidt træk forstår jeg slet ikke hvordan du kan sige det.
Det er vel mere blæser og skorstenshøjde der bestemmer trækket.
Kan du ikke forklare lidt dybere, så vi andre bliver klogere.
Med mindre du har fastbrændselsfyr.
Så forstår jeg godt.

Alt i alt må det være bedre at lytte til skorstensfejeren og evt selv tjekke om asken er tør de forskellige steder.

Det er jo forskelligt ved forskellige installationer.
En trækstabilisator kan jo gøre en stor forskel.

Mvh Niels
I lære som fyrpasser på Woody / Scotte Blackstar 20-30 bs2030 Version 10 styring.

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Korrekt røggastemperatur?

Indlæg af coctail » 14 apr 2018 10:30

Nkjessen skrev:
13 apr 2018 01:05
Hej cocktail.
Hvor har du det fra?
Kan du henvise til noget dokumentation?
I en blackstar keddel anbefales returvand på 55 grader for at forhindre kondens.
Da røggassen passerer de koldeste overflader før den sendes i skorstenen er der ganske langt op til 110 i røggastemperatur.
Ang. for lidt træk forstår jeg slet ikke hvordan du kan sige det.
Det er vel mere blæser og skorstenshøjde der bestemmer trækket.
Kan du ikke forklare lidt dybere, så vi andre bliver klogere.
Med mindre du har fastbrændselsfyr.
Så forstår jeg godt.

Alt i alt må det være bedre at lytte til skorstensfejeren og evt selv tjekke om asken er tør de forskellige steder.

Det er jo forskelligt ved forskellige installationer.
En trækstabilisator kan jo gøre en stor forskel.

Mvh Niels

Hej Niels

Der er forskel på kondens på kedelfladerne og i skorstenen - de 55 grader returvand er for at forhindre kondens på kedelfladerne.

Der er en tommelfingeregel indenfor fyring med træpiller og den siger at røgtemperaturen mindst skal være 60 grader, målt 1 meter fra toppen af skorstenen, for eller vil røggassen kondensere i skorstenen, hvilket kan give løbesod.

Varm luft stigere hurtigere til vejrs end kold luft, og forskellen på de 2 hastigheder måles i pascal, også kaldet træk, derfor vil en øget røggastemperatur også give et øget træk.
Hvis du sætter en trækmåler i en kold skorsten, så vil den stort set vise mellem 0 og -3pa, sætter du den i en varm skorsten (110-130 grader), vil den vise -8 til -15 pa, det afhænger selvfølgelig også af højden.
Derfor måler man altid trækket i en varm skorsten.
Din blæser hjælper ikke på trækket, den hjælper med at få luften de rigtige steder i bålet, med den rigtige hastighed og mængde.
På mange større anlæg har man både blæser og en vakuumstyret røgsuger, for at optimere forbrændingen og udnyttelsen af brændslet.

Jeg har selv haft trækmåler i mere end hundrede kedler, så har observeret effekten af en stigende røggastemperatur adskillige gange.

Du har sikkert prøvet at tænde op i en kold brændeovn (med kold skorsten), der kan det godt ryge ud i stuen, men når du så fylder den op igen og skorstenen er blevet varm, ryger det ikke.

temperatur på røggassen er naturligvis målt med en 100% last.

trækstabilisator øger ikke trækket, den stabilisere det og altid til det mindre.

dokumentation:
http://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/0 ... ORHOLD.pdf

http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... 3.2017.pdf side 27
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

K85
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 08 jan 2018 21:48
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Korrekt røggastemperatur?

Indlæg af K85 » 14 apr 2018 10:35

Fik synet mit fyrrum igår, og efter hvad skorstensfejeren sagde, så var min røggastemperatur fin.
Det var tegn på at fyret optog alt varmen 😊🙂


Besvar