Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brænde i Blackstar

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Brænde i Blackstar

Indlæg af triumph » 01 apr 2018 14:40

Lintz skrev:
01 apr 2018 10:57
Gad vide hvorfor det er netop er version 1/4 :roll: :roll: :roll:

Jeg har en 60 l dunk med diselolie hængende oppe under loftet med en tynd slange ned til hærden så den får lidt tilskud den vej - Kan ikke anbefales med benzin. :D
Jeg har da ellers samme anordning, bare med benzin. Jeg har nemlig lavet lavet en aftale med skorstensfejeren om at jeg lige smider en kop benzin over hver 3 måned, så behøver han kun komme hver 3 år.
Det kræver bare at konen sider på lugen, inden jeg åbner for benzinen


lupo3l
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Modtaget likes: 7 gange

Re: Brænde i Blackstar

Indlæg af lupo3l » 02 apr 2018 08:49

Tak for de gode forslag måske næste gang jeg spørger om noget checker jeg så lige datoen først AprilFools.gif
Mit spørgsmål er stadig gældende drinking25.gif

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Brænde i Blackstar

Indlæg af coctail » 02 apr 2018 09:27

Brændestykket skal nok brænde af, men om du får ekstra varme ud af det, tvivler jeg meget på. Det eneste du sansynligvis får ud af det, er en masse uforbrændte partikler og luftforurening.
Du ødelægger enhver form for styring af forbrændingen, ved at manuelt fordre den på den måde.

Et pille/stokerfyr udmærker sig ved selv at dosere den rette brændselsmængde ifht luftmænden og retningen den kommer fra.

Brug brændet i brændefyret eller brændeovnen istedet for.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Brænde i Blackstar

Indlæg af Lintz » 02 apr 2018 09:50

lupo3l skrev:
02 apr 2018 08:49
Tak for de gode forslag måske næste gang jeg spørger om noget checker jeg så lige datoen først AprilFools.gif
Mit spørgsmål er stadig gældende drinking25.gif
Ja - Nu har vi moret os lidt over det :D

- Men helt ærligt - hvordan havde du tænkt dig det skulle lykkes :roll:

Du bliver jo nød til at koble sneglen fra da den vil blive ved med at fodre med piller - hvis ikke kommer der jo for meget brændsel på herden, eller pillerne skubber brændestykket ned, eller endnu værre - brændestykket bliver liggende og pillerne hober sig op bagud og skaber tilbagebrand.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Brænde i Blackstar

Indlæg af bennylar » 02 apr 2018 12:18

lupo3l skrev:
02 apr 2018 08:49
Tak for de gode forslag måske næste gang jeg spørger om noget checker jeg så lige datoen først AprilFools.gif
Mit spørgsmål er stadig gældende drinking25.gif
du skrev det da den 31/3...... ellers passer datoen for indlæg ikke.. :wink:

men tvivler på du får meget ud af det, du har jo ikke noget spjæld der kan åbne/lukke for luften... eller noget træet kan ligge på..
så skal du tilbage til DOR kedlen, den "kunne" du fyre med træ i... eller noget, der kunne jo kun lægges to små stykker i af gangen.. min makker satte et 20KW op hos en og han smed lidt træ i, men hvis bare VVB skulle varmes op tog det flere dage, så han gik over til ren pille drift.

men skulle du være intra. så kan du købe min DOR kedel og prøve selv, du skal bare lige finde den stang der forbinder spjæld og den føler i toppen. . byttes da gerne til en blackstar.. :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif


Nkjessen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18 feb 2018 23:05
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Brænde i Blackstar

Indlæg af Nkjessen » 03 apr 2018 03:46

Hej.
Jeg skal til at eksperimentere med samme løsning.
Jeg ved at det bliver lidt vanskeligt.
Får lavet en rist der kan stå foran herden og 10 cm højere oppe.
Når der så lægges brænde på den nye rist skal pillemængden sænkes. Evt blæser sættes op.
Så "tror" fyret at der er mere brændværdi i pillerne. Lidt a la egetræspiller jeg fik ved en fejl.
Indstillingerne bliver vanskelige. Og der skal jo være lys nok til luxmåleren så fyret ikke tror at det skal starte eltænderen.
Jeg ser frem til at læse om dine erfaringer.
Mvh Niels
I lære som fyrpasser på Woody / Scotte Blackstar 20-30 bs2030 Version 10 styring.

lupo3l
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Modtaget likes: 7 gange

Re: Brænde i Blackstar

Indlæg af lupo3l » 03 apr 2018 07:34

Nkjessen skrev:
03 apr 2018 03:46
Hej.
Jeg skal til at eksperimentere med samme løsning.
Jeg ved at det bliver lidt vanskeligt.
Får lavet en rist der kan stå foran herden og 10 cm højere oppe.
Når der så lægges brænde på den nye rist skal pillemængden sænkes. Evt blæser sættes op.
Så "tror" fyret at der er mere brændværdi i pillerne. Lidt a la egetræspiller jeg fik ved en fejl.
Indstillingerne bliver vanskelige. Og der skal jo være lys nok til luxmåleren så fyret ikke tror at det skal starte eltænderen.
Jeg ser frem til at læse om dine erfaringer.
Mvh Niels
Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke men det er jo nemt at afvise hvis man ikke har prøvet.
Styringen skruer vel bare ned på minimum mens brændeklodsen brænder videre.
Når temperaturen er opnået slukker kedelen og da brændeklodsen ikke får luft mere går ilden ud.
Når fyret tænder op næste gang antænder den også brændeklodsen.

pendec

Re: Brænde i Blackstar

Indlæg af pendec » 03 apr 2018 10:36

bennylar skrev:
02 apr 2018 12:18
så skal du tilbage til DOR kedlen, den "kunne" du fyre med træ i... eller noget, der kunne jo kun lægges to små stykker i af gangen.. min makker satte et 20KW op hos en og han smed lidt træ i, men hvis bare VVB skulle varmes op tog det flere dage, så han gik over til ren pille drift.
Man må da rigtig nok kede sig, hvis man gider lægge 2 stykker brænde på, og så holde den kørende sådan i længere tid, så kan man jo godt få dagen til at gå som pensionist men ellers skal der jo en fuldtids ansat eller 3 for at holde den løsning kørende. Det lyder som en løsning fra før træpillen blev opfundet.
Eller bare dem som smider brænde på sin fastbrændselskedel, de findes jo stadig, min fætter har glædet sig over at slippe af med sin, og fik mere familie tid .

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Brænde i Blackstar

Indlæg af triumph » 03 apr 2018 10:51

lupo3l skrev:
03 apr 2018 07:34
Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke men det er jo nemt at afvise hvis man ikke har prøvet.
Styringen skruer vel bare ned på minimum mens brændeklodsen brænder videre.
Når temperaturen er opnået slukker kedelen og da brændeklodsen ikke får luft mere går ilden ud.
Når fyret tænder op næste gang antænder den også brændeklodsen.
Det er ulovligt at benytte lukket ekspansion til sådan en type "brændefyr".
Forbrændigsluftmængden er tilpasset den mængde piller der afbrændes (måske 100 g) Hvis du smider 5000 g brænde ned ved siden af, vil det formodentligt sode/ryge

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Brænde i Blackstar

Indlæg af Hjemme teori » 03 apr 2018 11:05

lupo3l skrev:
03 apr 2018 07:34
Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke men det er jo nemt at afvise hvis man ikke har prøvet.
Styringen skruer vel bare ned på minimum mens brændeklodsen brænder videre.
Når temperaturen er opnået slukker kedelen og da brændeklodsen ikke får luft mere går ilden ud.
Når fyret tænder op næste gang antænder den også brændeklodsen.
Ja brændeklodsen går ikke ud, men brænder bare langsomt med det falske luft den nu en gang får. Men den giver nok mere sod en varme.

Jeg kan ikke se anden fattigmandsløsning end at man har iltstyring og den så skal forsøge at styre forbrændingen. Den kan dog kun regulere 50% på pillerne, så hvis der kommer for meget brænde, kommer den også til kort. For at få brændt brændet ordentligt, ville det også skulle ligge på selve herden, så det får primær luft, ellers er jeg bange for at temperaturen bliver for lav og så får man sod igen. Måske det vil kunne virke på en sekundær rist, hvis fyret virkelig strækker ben.

Grundlæggende ville jeg også skele mere til det triumph skriver, den er ikke forberedt til det, ikke godkendt og jeg vil kunne se nogle pæne risici for røggas eksplosioner. Med det i mente og at besparelsen vil blive marginal, ville det ikke være noget jeg ville gå op i at forsøge.
Mvh. Sophus


Besvar