Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brænde i Blackstar

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
lupo3l
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Modtaget likes: 7 gange

Re: Brænde i Blackstar

Indlæg af lupo3l » 03 apr 2018 12:59

Se nu kommer der nogle gode begrundelser.

Jeg er ved at beslutte om jeg skal beholde den gamle kedel som backup med mulighed for at fyre med brænde.
Det vil så betyde et totalt stoppet fyrrum med meget lidt plads.

Jeg vil hellere købe en 1016 og kun have den, med et stort dejligt fyrrum.

Men hvad så når vores regering lige sætter 100% på i afgift på træpiller eller der går noget mekanisk i stykker i juleferien hvor alt er lukket for reservedele eller man ikke kan få nogen piller,hvad gør man så fryser?

Jeg vil også hellere købe en 1016 end en 2030 ,både fordi den er væsentligt billigere og fordi virknings graden bliver bedre i 95% at tiden end en for stor kedel, og så stikke 1016 stykke brænde hvis den ikke kan følge med.

Og fordi jeg så skulle stikke den et stykke brænde når jeg alligevel kiggede til den det ville jeg ikke regne for noget især ikke hvis jeg var kommet til noget gratis.

Jeg har åben ekspansion på mit anlæg så det er ikke noget problem.

Kedelen er godkendt til biomasse og testet med træpiller står der i godkendelsen så det burde ikke være et problem.

Røggaseksplosion havde jeg ikke tænkt over og det skal helt sikkert med i overvejelserne.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Brænde i Blackstar

Indlæg af Hjemme teori » 03 apr 2018 14:01

lupo3l skrev:
03 apr 2018 12:59
Se nu kommer der nogle gode begrundelser.

Jeg er ved at beslutte om jeg skal beholde den gamle kedel som backup med mulighed for at fyre med brænde.
Det vil så betyde et totalt stoppet fyrrum med meget lidt plads.
Spørgsmålet her er jo om du vil mangle plads eller bruge noget på en måde som det ikke er lavet til og som i min overbevisning ikke vil fungere bare tilnærmelsesvis ordentligt. Så heller bruge pengene og købe noget der er lavet til det. (ved som ikke om det findes længere i godkendte anlæg)

Jeg vil hellere købe en 1016 og kun have den, med et stort dejligt fyrrum.

Men hvad så når vores regering lige sætter 100% på i afgift på træpiller eller der går noget mekanisk i stykker i juleferien hvor alt er lukket for reservedele eller man ikke kan få nogen piller,hvad gør man så fryser?
Det gælder jo alle opvarmningsformer, og så hellere en brændeovn. Den er godkendt og ingen bevægelige dele, så den går ikke sådan lige i stykker

Jeg vil også hellere købe en 1016 end en 2030 ,både fordi den er væsentligt billigere og fordi virknings graden bliver bedre i 95% at tiden end en for stor kedel, og så stikke 1016 stykke brænde hvis den ikke kan følge med.
Der er ikke meget plads til at ligge brænde ned, så det skal være små stykker

Og fordi jeg så skulle stikke den et stykke brænde når jeg alligevel kiggede til den det ville jeg ikke regne for noget især ikke hvis jeg var kommet til noget gratis.

Jeg har åben ekspansion på mit anlæg så det er ikke noget problem.

Kedelen er godkendt til biomasse og testet med træpiller står der i godkendelsen så det burde ikke være et problem.
På det punkt tror jeg du tager fejl. Der stokere som er godkendt til piller, men faktisk ikke må fyre med andre brændsler iflg. godkendelsen.

Røggaseksplosion havde jeg ikke tænkt over og det skal helt sikkert med i overvejelserne.
Grundlæggende tror jeg du er på vej over åen efter vand. Som jeg skriver, så heller en brændeovn som suppleringsvarme, evt. med gris.
Men bliver da spændende at høre, hvis du får noget til at virke.
Mvh. Sophus

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Brænde i Blackstar

Indlæg af bennylar » 03 apr 2018 15:29

pendec skrev:
03 apr 2018 10:36
Man må da rigtig nok kede sig, hvis man gider lægge 2 stykker brænde på, og så holde den kørende sådan i længere tid, så kan man jo godt få dagen til at gå som pensionist men ellers skal der jo en fuldtids ansat eller 3 for at holde den løsning kørende. Det lyder som en løsning fra før træpillen blev opfundet.
Eller bare dem som smider brænde på sin fastbrændselskedel, de findes jo stadig, min fætter har glædet sig over at slippe af med sin, og fik mere familie tid .
den gang var den jo helt ny og manden var lidt nærig... han havde jo lidt træ tilbage fra sin fastbrændselskedel... men efter meget kort tid gik han fra det..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Brænde i Blackstar

Indlæg af Tom_AT » 03 apr 2018 16:13

Der er da i øvrigt heller ikke noget galt i at fyre med fastbrændsel. Stadig masser der gør det. Bruger selv min Atmos som primære varmekilde og pillefyret som backup og til når vi er på ferie :)


Besvar