Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bøvl med blackstar

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Java
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:39
Mit fyr: Woody 10 kw Blackstar kedel
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Årligt forbrug: 5,5
Geografisk sted: Salling

Re: Bøvl med blackstar

Indlæg af Java » 31 dec 2017 10:43

Måske en dårlig Kondensator intern snegl. Mvh Finn


calle

Re: Bøvl med blackstar

Indlæg af calle » 01 jan 2018 16:17

Java skrev:Måske en dårlig Kondensator intern snegl. Mvh Finn
Korrekt. Lewi har altid sagt, at man altid skal starte med at skifte kondensatoren icon_cheesygrin.gif


Venlig hilsen

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Bøvl med blackstar

Indlæg af HR LUCCA » 01 jan 2018 20:29

Hvis der sider en TYD60-Z 9RPM monteret vil jeg skifte den og en ny kondensator ,det er vist ikke verdens bedste :wink:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Bøvl med blackstar

Indlæg af Hjemme teori » 01 jan 2018 21:39

Altså jeg tænker blæser. Hvis det var intern motor, ville pillerne, vel ligge i sneglen og ikke på herden.

Nu har du lige måttet skifte en fotosensor, så måske fejlen alligevel er her?

Jeg ville starte med at observere, hvis du siger det kun tager 1 time, er det jo ikke lang fejlsøgning. Start fyret og gå ud og kig til det 20 minutter senere og læg mærke til hvad blæser og lysføler laver. Blæser må du høre, i forhold til driftprocenten og du kan også lejlighedsvis kigge til bålet. Lysføleren følger du i displayet og hvis den viser lidt eller ingenting, kan du jo igen kigge til bålet.
Hvis det begynder og gå ud og der er piller på herden, så prøv at køre blæseren i manuel. Så får det fuld kraft, og her er en syg kondensator ikke så udtalt, som når den kører neddroslet. Hvis så der kommer ild i pillerne, ville jeg starte med en kondensator til blæseren. Prøv også at dreje blæseren i hånden, når fyret er slukket. Den skal køre let og ubesværet næsten uden lyd. Slidte lejer, vil også tage kraften fra en droslet motor.

Hvis det er den interne motor, skal pillerne jo ligge i sneglen, når det er ved at gå ud (det lukker jo også for lyset). Og så måske blive skubbet ud når fyret lukker ned. Men det vil du jo også opdage hvis du observerer.
Mvh. Sophus

Thabuzzmaker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10 feb 2015 09:18
Mit fyr: Blackstar 10 Kw
Areal: 190
Dagligt forbrug: 35

Re: Bøvl med blackstar

Indlæg af Thabuzzmaker » 02 jan 2018 08:38

Godt nytår til jer alle.

Hvis det nu er den kondensator giver bøvl, er den så til at skifte. Jeg arbejder med computer hardware normalt, så jeg er ikke helt teknisk tabt bag en vogn, men lodning er ikke noget jeg har gjort i en del år efterhånden.


Thabuzzmaker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10 feb 2015 09:18
Mit fyr: Blackstar 10 Kw
Areal: 190
Dagligt forbrug: 35

Re: Bøvl med blackstar

Indlæg af Thabuzzmaker » 02 jan 2018 08:43

Hjemme teori skrev:Altså jeg tænker blæser. Hvis det var intern motor, ville pillerne, vel ligge i sneglen og ikke på herden.

Nu har du lige måttet skifte en fotosensor, så måske fejlen alligevel er her?

Jeg ville starte med at observere, hvis du siger det kun tager 1 time, er det jo ikke lang fejlsøgning. Start fyret og gå ud og kig til det 20 minutter senere og læg mærke til hvad blæser og lysføler laver. Blæser må du høre, i forhold til driftprocenten og du kan også lejlighedsvis kigge til bålet. Lysføleren følger du i displayet og hvis den viser lidt eller ingenting, kan du jo igen kigge til bålet.
Hvis det begynder og gå ud og der er piller på herden, så prøv at køre blæseren i manuel. Så får det fuld kraft, og her er en syg kondensator ikke så udtalt, som når den kører neddroslet. Hvis så der kommer ild i pillerne, ville jeg starte med en kondensator til blæseren. Prøv også at dreje blæseren i hånden, når fyret er slukket. Den skal køre let og ubesværet næsten uden lyd. Slidte lejer, vil også tage kraften fra en droslet motor.

Hvis det er den interne motor, skal pillerne jo ligge i sneglen, når det er ved at gå ud (det lukker jo også for lyset). Og så måske blive skubbet ud når fyret lukker ned. Men det vil du jo også opdage hvis du observerer.
Jeg synes generelt altid syntes at min lysføler har været meget svingende, både før og efter den blev skiftet, men jeg altid tænkt at det nok var meningen, da fyret jo som skrevet har kørt i 3 år.

Jeg prøver at starte fyret igen når jeg kommer hjem, nu har jeg lidt fremgangsmåde at gå efter. Jeg vender tilbage når der er nyt et berette.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Bøvl med blackstar

Indlæg af pille bruger » 02 jan 2018 08:56

Thabuzzmaker skrev:Godt nytår til jer alle.

Hvis det nu er den kondensator giver bøvl, er den så til at skifte. Jeg arbejder med computer hardware normalt, så jeg er ikke helt teknisk tabt bag en vogn, men lodning er ikke noget jeg har gjort i en del år efterhånden.
Ja, og den plejer at følge med den nye gearmotor.
Kondensator sættes fast i skrue terminalen på motorprintet.
Lodning ikke nødvendig, det klares med en lille flad skruetrækker :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Thabuzzmaker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10 feb 2015 09:18
Mit fyr: Blackstar 10 Kw
Areal: 190
Dagligt forbrug: 35

Re: Bøvl med blackstar

Indlæg af Thabuzzmaker » 02 jan 2018 17:22

Så har jeg været ude og overvåge fyret lidt nøjere.

For mig at se ser det ud som om at fyret simpelthen løber tør for piller, altså at mængden er uens når der doseres, det er selvfølgelig lidt svært at se når man står oppe og kigger ned. Det er kun sket når fyret kører 100%.

Jeg prøvede at lytte efter hvordan blæseren lyder, og at skrue op for den, og man kan høre hastigheden ændrer sig men det lyder ikke anderledes en jeg ville forvente når der nu blev skubbet mere luft igennem.

Thabuzzmaker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10 feb 2015 09:18
Mit fyr: Blackstar 10 Kw
Areal: 190
Dagligt forbrug: 35

Re: Bøvl med blackstar

Indlæg af Thabuzzmaker » 02 jan 2018 17:24

Jeg fik forøvrigt kigget lidt nærmere på motoren, den har model nr : TY60-220-8-8

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Bøvl med blackstar

Indlæg af Hjemme teori » 02 jan 2018 17:26

Det passer ikke helt med det du skrev tidligere at der var masser piller på herden.
Så hørte du at der ikke kom piller fra ekstern snegl?
kørte intern snegl, eller var den fuld af piller?

Det gør jo lidt med hvor du skal indsætte fejlsøgningen.
Mvh. Sophus


Besvar