Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kompressorr rens og lynkobling

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
olefrandsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 feb 2017 16:18
Mit fyr: NBE Blackstar 10kW
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Kompressorr rens og lynkobling

Indlæg af olefrandsen » 08 okt 2017 16:11

Hej derude

Jeg har fået anskaffet mig en kompressor rens til mit 10kW blackstar pillefyr. Jeg har fået det monteret ved at følge den (egentlig) fine vejledning. Kompressor renssen fungerer helt fint, og alt spiller her. Dog lige en sidenote er, at det er lidt dumt at magnetventilen ikke tilsluttes i styringsenheden ved brænderen, men skal helt op i styreboksen (eller er det bare mig, som ikke kan se muligheden?) - så kunne man have nøjes med ét kabel fra brænderen op til styreboksen.

Det som ikke spiller er, at umiddelbart forbindelsen (lynkoblingen) mellem kompressoren og magnetventilen lukker ret meget luft ud, hvilket betyder at min kompressor ofte kører uden kompressor renssen egentlig har været i brug. Kompressoren pumper sig op vel ca. én gang i timen. Jeg har forsøgt med to forskellige hun-lynkoblinger den billige fra biltema (som fulgte med min kompressor) og en dyrere med kugleleger und alles. Men lige meget hjælper det.

Nogen idéer? På forhånd tak.

Kompressor rens: https://www.hedestoker.dk/4040_kompress ... essor.html
Kompressoren kører op på 8 bar, og slagne m.v. er tæt når der anvendes pistolen m.v. udstyr.


kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Kompressorr rens og lynkobling

Indlæg af kivi » 08 okt 2017 18:02

Nu ved jeg ikke hvilken styring du har, men på min er kompressorrens ført med ned til brænderprintet igennem hovedkablet.

Mener den hedder L1 på brænder/motorprint
Mvh. Ole

olefrandsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 feb 2017 16:18
Mit fyr: NBE Blackstar 10kW
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Kompressorr rens og lynkobling

Indlæg af olefrandsen » 09 okt 2017 19:58

Hej Ole/Kiwi

Hmm.. Der var en indgang på brænderprintet der hed "Comp", men er det til kompressoren? I såfald, hvad skal man så sætte den på i softwaren i styringen? Her kunne man ikke finde en "Comp" eller L1? Hvad har du gjort her?

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

Re: Kompressorr rens og lynkobling

Indlæg af Carslen » 09 okt 2017 20:17

ja vejledningerne er ikke blevet opdateret i samme tempo som printet, så de passer a r... til. Du skal sætte den på Comp på motorprintet og så benytte L6 som udgang
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: Kompressorr rens og lynkobling

Indlæg af lille_smed » 14 okt 2017 07:46

hej det men din utæthed, kan du komme over ved at sætte din kompresser ved siden af fyret, og skrue magnetventilen i din tank. jeg har sat en kuglehane på tanken og der efter magnetventilen, og til sidst slanger over til brænderen. når du sætte ventilen helt tæt på tanken slipper du for utætheder og risikoen for at en slange lægger forsvinder


olefrandsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 feb 2017 16:18
Mit fyr: NBE Blackstar 10kW
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Kompressorr rens og lynkobling

Indlæg af olefrandsen » 15 okt 2017 10:53

@Carlsen
Tak for tippet, jeg har netop fået flyttet det over i stikket i brænderen i stedet. Det virker rigtig fint :D Det pynter alt sammen!

@lille_smed, hmm. God idé. Den skal lige undersøges nærmere. Med den kompressor jeg har skal der nok lige laves lidt med nogle fittings m.v., da det er 1/4 der kommer ud af kompressortanken. Men jeg kan saktens se, at det løser nogle problemer med utæthederne.

Jeg fik dog i forbindelse med "omflytningen" af ledninger, også pakket fittings m.v. om, og nu lader det til at være noget mere tæt. Nogle gange skal man åbenbart lade ting ligge og vende tilbage ;-). Kompressoren kører dog stadigt ca. en gang hver 3-time. Jeg har sat op i styringen at den skal køre for hvert 10 kg (bruger ca. 16 kg pr. dag). Så synes stadigt det er ret ofte, så der slipper nok stadigt en del luft ud.

Hvad er jeres erfaring med antal kørsler af kompressoren?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Kompressorr rens og lynkobling

Indlæg af Lintz » 15 okt 2017 11:04

olefrandsen skrev:@Carlsen
Tak for tippet, jeg har netop fået flyttet det over i stikket i brænderen i stedet. Det virker rigtig fint :D Det pynter alt sammen!

@lille_smed, hmm. God idé. Den skal lige undersøges nærmere. Med den kompressor jeg har skal der nok lige laves lidt med nogle fittings m.v., da det er 1/4 der kommer ud af kompressortanken. Men jeg kan saktens se, at det løser nogle problemer med utæthederne.

Jeg fik dog i forbindelse med "omflytningen" af ledninger, også pakket fittings m.v. om, og nu lader det til at være noget mere tæt. Nogle gange skal man åbenbart lade ting ligge og vende tilbage ;-). Kompressoren kører dog stadigt ca. en gang hver 3-time. Jeg har sat op i styringen at den skal køre for hvert 10 kg (bruger ca. 16 kg pr. dag). Så synes stadigt det er ret ofte, så der slipper nok stadigt en del luft ud.

Hvad er jeres erfaring med antal kørsler af kompressoren?
Hvor stor er tanken på den kompressor - Og ved du hvor meget luft der bruges pr. rens ???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

olefrandsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 feb 2017 16:18
Mit fyr: NBE Blackstar 10kW
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Kompressorr rens og lynkobling

Indlæg af olefrandsen » 15 okt 2017 11:17

@Lintz

Det er denne fra biltema: http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Trykl ... 000033784/
Så en 24 liters, den kører rens i 2 sekunder med 0,2 blæs.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Kompressorr rens og lynkobling

Indlæg af Lintz » 15 okt 2017 11:59

olefrandsen skrev:@Lintz

Det er denne fra biltema: http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Trykl ... 000033784/
Så en 24 liters, den kører rens i 2 sekunder med 0,2 blæs.
Mon ikke Biltema har lækage-søger, ellers kan lidt sæbevand også gøre det hvis du gerne vil finde utæthederne.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Kompressorr rens og lynkobling

Indlæg af Hjemme teori » 15 okt 2017 20:47

Det kan også være kontraventilen og den kan nok ikke tætnes
Mvh. Sophus


Besvar