Blackstar v7 styring med brændt komponent

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
puchmaxi
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 16 nov 2012 16:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw

Blackstar v7 styring med brændt komponent

Indlæg af puchmaxi »

Hej stokerpro, jeg kom hjem fredag eftermiddag til et fyr som var gået ud og ville starte igen, men styringen havde sort display. Så jeg gik ind for at checke sikringerne, men der var ikke noget galt, så ud at kigge på fyret igen. Prøvede at presse overkogningssikringen ind og det hjalp ikke. Ved nærmere inspektion kunne jeg lugte en "el-brændt" stank fra styringen. Jeg åbnede styringen og kunne se at sikringen var brændt af, prøvede at sætte en ny sikring i, men den sprang med det samme, jeg afmonterede alle ledninger og prøvede igen med samme resultat. Nu var gode råd dyre for at finde en styring fredag eftermiddag og op til en presset weekend, så jeg måtte tænke lidt ud af boksen. Nu har jeg en Blackstar med tm3006 styring på, det kører ok og virker til jeg får en anden styring.
Nu har jeg haft tid til at kigge på styringen og kan se at ved siden af sikringen sidder et potmeter der er brændt af. Jeg har loddet det af og prøvet at starte styringen op for at se om den sprang sikringen igen og det gjorde den ikke, jeg lod den køre længe nok til se den startede programmet op, men slukkede inden den blev færdig fordi jeg ikke ved hvad potmeteret er til og ikke vil brænde yderlige ting af pga den manglende modstand. Er der nogle der ved hvad potmeteret hedder og hvad modstanden er indstillet til. Styringen er 5 md gammel og burde ikke fise af. Jeg har vedhæftet nogle billeder af printet potmeteret har sat på pos "V1" billede nr 2.
Hilsen Brian (Blackstar 10Kw V/tm3006)
image.jpeg
image.jpeg

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Blackstar v7 styring med brændt komponent

Indlæg af bennylar »

hvorfor selv begynde at reparere på en 5 måneder styring der er vel garanti på.. ?

men aner hvad det hedder..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
puchmaxi
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 16 nov 2012 16:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw

Re: Blackstar v7 styring med brændt komponent

Indlæg af puchmaxi »

Hej Bennylar, det var mest for at vide om der er noget andet der har forsaget mit problem.
Tak Flammen, det er nu ikke min tm-styring der defekt, men min Blackstar v7 der er problemet.
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Re: Blackstar v7 styring med brændt komponent

Indlæg af Flammen »

jeg tog lige et kig på min gamle V10 (første udg.) bundprintet er hvis nok identisk i ver7/ver10.
den er ikke et potentometer der sidder der i komponent V1 på min.
IMG_20170305_220218.jpg
nu jeg har printet fremme, vil jeg prøve at finde fejlen på den. den døde pludselig i sommers
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Re: Blackstar v7 styring med brændt komponent

Indlæg af T-mek »

puchmaxi skrev:Hej stokerpro, jeg kom hjem fredag eftermiddag til et fyr som var gået ud og ville starte igen, men styringen havde sort display. Så jeg gik ind for at checke sikringerne, men der var ikke noget galt, så ud at kigge på fyret igen. Prøvede at presse overkogningssikringen ind og det hjalp ikke. Ved nærmere inspektion kunne jeg lugte en "el-brændt" stank fra styringen. Jeg åbnede styringen og kunne se at sikringen var brændt af, prøvede at sætte en ny sikring i, men den sprang med det samme, jeg afmonterede alle ledninger og prøvede igen med samme resultat. Nu var gode råd dyre for at finde en styring fredag eftermiddag og op til en presset weekend, så jeg måtte tænke lidt ud af boksen. Nu har jeg en Blackstar med tm3006 styring på, det kører ok og virker til jeg får en anden styring.
Nu har jeg haft tid til at kigge på styringen og kan se at ved siden af sikringen sidder et potmeter der er brændt af. Jeg har loddet det af og prøvet at starte styringen op for at se om den sprang sikringen igen og det gjorde den ikke, jeg lod den køre længe nok til se den startede programmet op, men slukkede inden den blev færdig fordi jeg ikke ved hvad potmeteret er til og ikke vil brænde yderlige ting af pga den manglende modstand. Er der nogle der ved hvad potmeteret hedder og hvad modstanden er indstillet til. Styringen er 5 md gammel og burde ikke fise af. Jeg har vedhæftet nogle billeder af printet potmeteret har sat på pos "V1" billede nr 2.
Hilsen Brian (Blackstar 10Kw V/tm3006)
image.jpeg
image.jpeg
Som @Flammen skriver, det er ikke et potmeter.
Komponenter er beskrevet som V1 på print og er sikkert en VDR modstand.
Den er designet til at tåle op til en given spænding, kunne være 250V eller måske 275V og sidder over fase og nul, hvis over denne spænding, så kortslutter VDR med vilje og på den måde beskytter styring....
Den har tilsyneladende gjort sit job, da du jo skriver at styring kan starte op nu du har loddet den ud.
Så årsagen til fejlen er en overspænding, måske der har været torden i nærheden.

Køb en ny VDR enten til 250V: http://el-supply.dk/varistor-vdr-250v/v ... er/0-14304
Eller til 275V: http://el-supply.dk/varistor-vdr-275v-4 ... r/0-14305S

Så er den beskyttet igen.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Blackstar v7 styring med brændt komponent

Indlæg af J-B »

Her må vi hellere få T-mek på banen.
Medmindre jeg husker meget fejl, så er den komponent til at tage evt. overspænding? kan det passe at den hedder en MOF?
Data på den er, øverste linie "et logo" 07, miderste linie K250 Rj og nederst en datokode der siger 1130 på den print jeg har kigget på, er ikke sikker på Rj da det nok snart er tid til nye briller :oops:
Du har vel ikke en løs forbindelse i din elinstallation et sted?
puchmaxi
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 16 nov 2012 16:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw

Re: Blackstar v7 styring med brændt komponent

Indlæg af puchmaxi »

Hmm det kan du da have ret i. Nogen mulighed for du kan se hvad der står på dimsen?
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Blackstar v7 styring med brændt komponent

Indlæg af J-B »

T-mek er nu bare hurtig :great:
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Re: Blackstar v7 styring med brændt komponent

Indlæg af T-mek »

J-B skrev:T-mek er nu bare hurtig :great:
:great:

En 250V, S07 model.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
puchmaxi
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 16 nov 2012 16:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw

Re: Blackstar v7 styring med brændt komponent

Indlæg af puchmaxi »

Pyha måske det er en gammel stald så der er sikkert noget at finde. Hvad skal jeg lede efter?

Besvar