Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blackstar v7 styring med brændt komponent

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
puchmaxi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 16 nov 2012 16:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw

Re: Blackstar v7 styring med brændt komponent

Indlæg af puchmaxi » 06 mar 2017 20:51

Lige en opdatering ved nærmere eftersyn har jeg også en computer der er brændt af i samme rum. Jeg fandt også ud af hvorfor der ikke var sprunget en sikring, min far havde startet en cyklonstøvsuger som sprang en kondensator samt sikringen, han skiftede sikringen og vi har først snakket sammen i dag. Kan det være kondensatoren der har forsaget problemet? Og er der noget i vejen med strømmen i stalden, der er jord i stalden, men ikke i stuehuset hvor sikringerne er?
Og tusinde tak for den hurtige hjælp.
Hilsen Brian Blackstar Ver (tm3006)


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Blackstar v7 styring med brændt komponent

Indlæg af J-B » 06 mar 2017 21:02

Det tyder meget på at du kan have en fejl på din nulleder i stalden, få en elektriker til at kigge på det inden du fyrer mere elgrej af, evt hele stalden.
Det er et hastejob.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Blackstar v7 styring med brændt komponent

Indlæg af Brandsen » 06 mar 2017 21:32

Halløj i forum,

Som en sidebemærkning kan jeg nævne, at jeg i forbindelse med skift af forsikringsselskab
peb lidt over prisen, og fik tilbudt at de ville nedsætte præmien med kr 2.000 årligt, hvis jeg
fik en elsynsrapport uden anmærkninger på min staldlænge. Elsynet kostede under kr 2.000,
så en rigtig god forrentning over 5 år, faktisk sparet kr 10.000 for knapt kr 2.000 i udgift.

Elektrikkeren brugte ca 1.5 time, og det var vildt grundigt, til min store forbløffelse
kontrollerede han også stationære motorer for støv og møg, løse forlængerledninger,
at der var max 15 meter mellem brandslukkere, osv osv, ud over alt det jeg forventede
han ville kontrollere, som sikringer, hpfi relæ, målerskab, kvadrat på ledninger, osv.

Der var meget få bemærkninger, men én alvorlig. Jeg havde lækagestrøm til en bygning
der ikke findes mere, hovedkablet var bare blevet klippet ude i jorden. Det tog ham 2 min
at fixe det alvorlige problem, ved simplethen at fjerne de overflødige grupper.

Tænke det måske kunne være en vej frem for dig også, altså at få financieret et ordentligt
elsyn via nedslag i forsikringspræmien ? Bare en tanke, hvis du alligevel skal have en
elektrikker ud og kontrollere installationen, så få det gjort som egentligt elsyn.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Blackstar v7 styring med brændt komponent

Indlæg af T-mek » 06 mar 2017 23:37

puchmaxi skrev:Lige en opdatering ved nærmere eftersyn har jeg også en computer der er brændt af i samme rum. Jeg fandt også ud af hvorfor der ikke var sprunget en sikring, min far havde startet en cyklonstøvsuger som sprang en kondensator samt sikringen, han skiftede sikringen og vi har først snakket sammen i dag. Kan det være kondensatoren der har forsaget problemet? Og er der noget i vejen med strømmen i stalden, der er jord i stalden, men ikke i stuehuset hvor sikringerne er?
Og tusinde tak for den hurtige hjælp.
Hilsen Brian Blackstar Ver (tm3006)
Hvis den kondensator du omtaler er en motorkondensator på en eller anden 230V motor, som jeg lidt antager at den støvsuger er, så kan den ødelagte kondensator godt være forklaringen på din oplevelse.
I det øjeblik at den går i stykker er den jo tilsluttet lysnettet (ellers ville den jo ikke gå i stykker) icon_cheesygrin.gif
Så den har faktisk forbindelse ud gennem apparatet og baglens ud til den 230V installation som den sidder på.
Hvis man kigger på opladning- og især i denne forbindelse afladningskurver på kondensatorer vil man opdage, at lige i det øjeblik at kondensator bliver afbrudt med belastning på ved et uheld eller ganske enkelt bare går i stykker, så frigøres der meget kortvarigt en meget høj spænding...
Og det kan nemt være årsag til at den VDR i din styring er blevet ristet.

Som JB skriver, kan en løs eller periodisk manglende nul-leder i installationen også give lidt (mange) problemer.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.


Besvar