Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Woody 16kW - Version 6.06

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Jeffrey
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 aug 2010 14:30

Woody 16kW - Version 6.06

Indlæg af Jeffrey » 12 jan 2017 11:22

Efter at have læst og søgt på alverdens forummer med lidt blandet resultat, vil jeg lige forsøge med et opslag :)

Jeg har en Woody 16kW brænder med V6 Styring monteret på en OPOP H418 kedel.
Styring er med firmware v. 6.06.

Jeg har desværre aldrig rigtig fået styringen til at køre skide godt ved modulerende drift, hvorfor at jeg i mange år har kørt mere eller mindre med On/off drift med en fastlåst mininums effekt, men nu har jeg tiden til at få nørdet igennem med det.
Jeg kører med Pellmon på en raspberry pi, som virker uden problemer og jeg kan følge grafer mv. - Uret driver dog med interfacet opkoblet, hvilket jeg har læst mig til er en kendt fejl på v6.06.

Problemet ligger i min PID-regulering.
Den fungerer som sådan fint og jeg kan få en stabil og forholdsvis rolig regulering, men dog uden at den nogensinde opnår setpunktet for kedeltemperatur - Den ligger konstant ca. 5-6gr. under, men holdes så stabilt her.

Fyret er grundjusteret efter MHES vejledninger og afvejet osv. - Selve forbrændingen er fin.
PID-Værdier er prøvet fra P(2 - 6) - I(0.3 - 0.5) - D(0)

Jeg synes at have fundet et opslag, hvor der var nævnt noget omkring v6.06 og netop dette problem, men kan ikke finde det igen, hvorfor jeg spørger ud her?

Jeg har forsøgt at kontakt NBE omkring problemet, men der var ikke meget svar - Da de ikke havde noget liggende på v. 6.06 ifølge support chefen, "Da det jo var en gammel sag", hvilket han da har ret i, men alligevel overraskende mig en del .... :shock:


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Woody 16kW - Version 6.06

Indlæg af pille bruger » 12 jan 2017 11:32

Jeffrey skrev:Efter at have læst og søgt på alverdens forummer med lidt blandet resultat, vil jeg lige forsøge med et opslag :)

Jeg har en Woody 16kW brænder med V6 Styring monteret på en OPOP H418 kedel.
Styring er med firmware v. 6.06.

Jeg har desværre aldrig rigtig fået styringen til at køre skide godt ved modulerende drift, hvorfor at jeg i mange år har kørt mere eller mindre med On/off drift med en fastlåst mininums effekt, men nu har jeg tiden til at få nørdet igennem med det.
Jeg kører med Pellmon på en raspberry pi, som virker uden problemer og jeg kan følge grafer mv. - Uret driver dog med interfacet opkoblet, hvilket jeg har læst mig til er en kendt fejl på v6.06.

Problemet ligger i min PID-regulering.
Den fungerer som sådan fint og jeg kan få en stabil og forholdsvis rolig regulering, men dog uden at den nogensinde opnår setpunktet for kedeltemperatur - Den ligger konstant ca. 5-6gr. under, men holdes så stabilt her.

Fyret er grundjusteret efter MHES vejledninger og afvejet osv. - Selve forbrændingen er fin.
PID-Værdier er prøvet fra P(2 - 6) - I(0.3 - 0.5) - D(0)

Jeg synes at have fundet et opslag, hvor der var nævnt noget omkring v6.06 og netop dette problem, men kan ikke finde det igen, hvorfor jeg spørger ud her?

Jeg har forsøgt at kontakt NBE omkring problemet, men der var ikke meget svar - Da de ikke havde noget liggende på v. 6.06 ifølge support chefen, "Da det jo var en gammel sag", hvilket han da har ret i, men alligevel overraskende mig en del .... :shock:
Manualer kan hentes her http://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Når du nu vil til at nørde, så opdater chippen icon_cheesygrin.gif
Ikke at din nuværende chip ikke kan komme til at køre fint,
men der er lidt mere mulighed for finindstilling i den nyeste chip icon_cheesygrin.gif

Måske du kunne nørde lidt mere og få den op på StokerCloud :great:

Noget tyder på at din I værdi er for lav.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Jeffrey
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 aug 2010 14:30

Re: Woody 16kW - Version 6.06

Indlæg af Jeffrey » 12 jan 2017 20:15

Manualen har jeg skam stadig liggende og som sagt, så kører fyret også udemærket - Hvis man ser bortset fra et offset på 5-6gr. fra ønsket kedeltemperatur.

Jeg har måske formuleret mig en smule utydeligt - Mit spørgsmål går egentlig nok mest på, om der er noget omkring en fejl i PID-reguleringen i version 6.06 - altså selve programmeringen.
Jeg mener at have set opslag omkring dette, i et eller andet forum.

Inden jeg kaster flere hundrede kroner efter den seneste firmware, så ville det ud fra et fejlfindings aspekt være rart at få bekræftet om fejlen skyldes en fejl i programmeringen og ikke selve opsætningen - Som sagt, reguleringen er stabil og rolig, blot kontinuerligt 5-6gr. under - mit hurtige fix er jo blot en tilsvarende højere kedeltemperatur. :)

Som tidligere nævnt, så kører jeg med Pellmon, som jeg er super tilfreds med - Har kørt StokerKontrol, men dette er nu et rigtig fint alternativ & Gratis, ikke mindst :)

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Woody 16kW - Version 6.06

Indlæg af HR LUCCA » 14 jan 2017 11:56

Fyret kører normalt bedre med de sidste vers 6.xx , og det er ikke sikkert det er så dyrt og prøve , der er måske en her på forum der har en brugt og ligger til billige penge , ved der var flere der skiftede dem , men måske senere har skiftet til V7 eller V10 , og så ikke bruger dem mere , lav feks et opslag under køb og salg , og en chip koster ikke meget og sende , der går bare lidt tid :wink:
Jeg har selv kørt 6.73 og den kørte fint hos mig :wink:

rappe
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 309
Tilmeldt: 21 okt 2009 18:10
Mit fyr: woody 16kw v6.22 på luksus-kedel
Areal: 125
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 5.5ton
Geografisk sted: ringsted

Re: Woody 16kW - Version 6.06

Indlæg af rappe » 26 jan 2017 17:09

Det helt rigtigt der var problemer med vers 6.06 jeg fik selv skiftet min til en 6.22 og har kørt fint siden.


Besvar