Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstillinger woody/opop 418

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Indstillinger woody/opop 418

Indlæg af start2008 » 27 feb 2008 22:41

Hej
Jeg har en woody brænder monteret på et opop 418. Snegl er ekstra lang (230 cm og med ca 45 graders hældning)
Der er monteret trækstabilisator.
Nu har jeg kigget på forskelige uploads af indstillinger, grafer mm.
De indstillinge og røgtemperature der har været uploadet kan jeg ikke nikke genkendene til. Så mit spørgsmål er.
Er jeg helt galt på den ????
Da jeg købte fyr var der ca 200 starter med eltændingen pr døgn. derfor ændrede jeg PID regulerigen til:
P: 1,2
I: 0,3
D: 7
Herefter er der langt mindre udsving i den indfyrede effekt, og fyret køre uden start/stop i fyringssæsongen.

Hvis jeg benyttede autoberegnings programmet var flammen nærmest som en svejseflamme, og jeg syntes ikke at jeg fik optimal forbrænding selvom jeg satte indtastet værdi ned (fra 1240 til 800) så jeg brugte mætninger istedet.

Mætning lav: 14 /korrektion blæser lav 70 %
Mætning høj: 54

Det jeg har set hos andre er væsentligt lavere mætninger, og deraf følgende lavere røggas temp.
Ved 30% last ligger røggas temp på ca 130 til 140 C

Jeg har prøvet med lavere mætninger, og så gået op da jeg syntes det gav lavere forbrug. Men jeg syntes stadigt mit pilleforbrug er for højt. Derudover skal jeg fjerne aske fra hærden CA. et par gange om ugen (rens hver 10 min i 20 sek) alt afhængigt efter hvilken piller jeg bruger.

er der ideer til bedre indstillinger ?
Mvh Jesper


start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Indstillinger woody/opop 418

Indlæg af start2008 » 27 feb 2008 23:09

Foresten glemte jeg at skrive at så snart fyringssæsongen er færdig vil jeg forsøge at ombygge brænder da jeg syntes den har nogen mangler.
1: montere noget ala en skamolfætter (tag hen over brænderrist, således at gasse fra forbrænding ikke kan blæse væk, og at temperatur bliver så høj at alle gasser brænder), jeg vil bare lave min i stål som står løst oven på rist.
2: lave brænderluft dysse ala baxi, således at en større del af brænderluften tilføres over piller, og blæser direkte ned i bålet, hvilket medføre cirkulation i luften således at gasser kommer i kontakt med høj temperatur og brænder. pga "overdækningen" kan gasser ikke blæse væk.
Træpiller er normalt er brændt helt væk ½ ude på rist. Dette medføre at brænderluft hellere vil løbe op efter bålet (da der ikke er modtryk fra træpiller, samt pga geometrien i brænder),
Der er også stor forskel på hvor nemt brænder har ved at komme af med luften, alt efter hvor beskit brænder er => Hvis der ligger et relativt tykt lag aske yderst på brænderrist, vil der også ligge et tykt lag piller => stort modtryk for blæser = mindre luft. Eller ren brænder og så kan luft løbe op efter bål.
Derfor mener jeg det vil være mere optimalt at tillede en større del af luften over piller.

Hvad syntes i om tankerne (eller mangel på samme)???

Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Indstillinger woody/opop 418

Indlæg af Andersen » 28 feb 2008 22:54

start2008 skrev:Foresten glemte jeg at skrive at så snart fyringssæsongen er færdig vil jeg forsøge at ombygge brænder da jeg syntes den har nogen mangler.
1: montere noget ala en skamolfætter (tag hen over brænderrist, således at gasse fra forbrænding ikke kan blæse væk, og at temperatur bliver så høj at alle gasser brænder), jeg vil bare lave min i stål som står løst oven på rist.
2: lave brænderluft dysse ala baxi, således at en større del af brænderluften tilføres over piller, og blæser direkte ned i bålet, hvilket medføre cirkulation i luften således at gasser kommer i kontakt med høj temperatur og brænder. pga "overdækningen" kan gasser ikke blæse væk.
Træpiller er normalt er brændt helt væk ½ ude på rist. Dette medføre at brænderluft hellere vil løbe op efter bålet (da der ikke er modtryk fra træpiller, samt pga geometrien i brænder),
Der er også stor forskel på hvor nemt brænder har ved at komme af med luften, alt efter hvor beskit brænder er => Hvis der ligger et relativt tykt lag aske yderst på brænderrist, vil der også ligge et tykt lag piller => stort modtryk for blæser = mindre luft. Eller ren brænder og så kan luft løbe op efter bål.
Derfor mener jeg det vil være mere optimalt at tillede en større del af luften over piller.

Hvad syntes i om tankerne (eller mangel på samme)???
Hej

Jeg synes det helt fint at du vil prøve at eksperimentere mht. at få optimeret
selve forbrændingen. Jeg har selv siden dag et med Scotten haft den holdning
At forbrændingen burde kunne forfines lidt. To ting har jeg foretaget af
ændringer. Den ene er som du nævner skamolfætteren hvilket er et must
Hvis der kun køres med lav ydelse (under 10kw).
For at holde herden ren har jeg lavet en automatisk skraber der en gang
I døgnet skraber herden ren.
Giv endelig noget feed back hvis du får lavet nogle spændende ændringer
af selve brænderen.

Mvh
Steen

start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Indstillinger woody/opop 418

Indlæg af start2008 » 04 mar 2008 02:14

hej steen.
hvordan virker din skraber, har du evt. et billede du kan sende.
mvh jesper

Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Indstillinger woody/opop 418

Indlæg af Andersen » 04 mar 2008 09:59

start2008 skrev:hej steen.
hvordan virker din skraber, har du evt. et billede du kan sende.
mvh jesper
Hej Kim


Jeg har indsat nogle billeder af min skraber samt diagram for styring.

Selve funktionen i skraberen, er at den kan skrabe den første 1/3 af herden fri for slagge. Det er netop der
hvor jeg oplever at slaggen sætter sig. Samtidig med at skraberen kører frem
blæses der luft ud af to huller der er lavet i de to 6 mm rustfrie rør der fremfører skraberbladet.
Til at trække skraberen har jeg valgt en lille pneumatisk cylinder.
Til pneumatisk styring af cylinderen er der brugt en 5/2 pneumatisk ventil med 220v spole.
Luftforsyningen er en lille luftkompressor med 6liters beholder.
Til at styre det hele har jeg lavet en lille styring der indeholder følgende: (Se diagram)

Døgnur til din skinne. (Ur)
Asymmetrisk taktgiver. (T1)
Hjælperelæ (K1)

Jeg har indstillet skraberen til at skrabe herden i en periode i døgnet (stilles på Døgnuret)
På den Asymmetrisk taktgiver kan jeg så indstille hvor mange gange skraberen skal kører inden
for den 5 minutters periode som døgnuret er aktiv i.

Mine er faringer med skraberen:
Hvis jeg kører med træpiller der slagger meget og kører uden skaberen er jeg nød til
at rense herden hver 3 dag, og det er selvom jeg kører med blæser rens hver halve time.
Er skraberen aktiv kan jeg højes med at rense herden en gang om måneden.

Hvis jeg stod i dag og skulle lave en skraber ville jeg vælge at lave en med noget længere
slaglængde. Det ville dog medføre at skjoldet til brænderen ikke ville kunne monteres medmindre at det blev modificeret.

Projektet kræver at man kan lidt inde for følgende: Tig svejsning, pneumatik, samt elstyring.
Desuden vil det være en stor fordel hvis man har let adgang til de komponenter der skal bruges.

Håber at dette har givet dig lidt inspiration

Mvh
Steen


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Besvar