Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Oliefyr i serie med Blackstar

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
chpe04
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 24 okt 2016 05:37

Oliefyr i serie med Blackstar

Indlæg af chpe04 » 24 okt 2016 05:48

Hej
Jeg har lige investeret i ny Blackstar kedel på 16 kW. Jeg har min gammel oliekedel, som jeg gerne vil sætte i serie med pillefyret. Planen var at når oliefyret er igang vil det varme vand, varme pillekedelen op så denne ikke kører. der vil så sidde en trevejs ventil der er styret at temperaturen i oliefyret. sådan så når oliefyret ikke kører, er ventilen lukket så pillefyret ikke varme oliefyrets kedel op . Grunden til dette er at det er en kroll brænder der sidder på oliefyret, og den olie kan jeg skaffe meget billigt, så i de perioder jeg har olie, skal det selvfølgelig bruges først. Men jeg tænker om der er nogen her inden der har prøvet det samme, for jeg ville gerne have at trevejs ventilen kunne gå ind over styringen på NBE kedelen. lidt ligesom varmevands prioritering. Der er slots ledige til styringen, men er i tvivl om det er muligt i selve styringen. Dette ville jeg gøre for at kunne overvåge det hele via wifi. Nogle der kender til dette scenarie?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Oliefyr i serie med Blackstar

Indlæg af pille bruger » 24 okt 2016 09:00

chpe04 skrev:Hej
Jeg har lige investeret i ny Blackstar kedel på 16 kW. Jeg har min gammel oliekedel, som jeg gerne vil sætte i serie med pillefyret. Planen var at når oliefyret er igang vil det varme vand, varme pillekedelen op så denne ikke kører. der vil så sidde en trevejs ventil der er styret at temperaturen i oliefyret. sådan så når oliefyret ikke kører, er ventilen lukket så pillefyret ikke varme oliefyrets kedel op . Grunden til dette er at det er en kroll brænder der sidder på oliefyret, og den olie kan jeg skaffe meget billigt, så i de perioder jeg har olie, skal det selvfølgelig bruges først. Men jeg tænker om der er nogen her inden der har prøvet det samme, for jeg ville gerne have at trevejs ventilen kunne gå ind over styringen på NBE kedelen. lidt ligesom varmevands prioritering. Der er slots ledige til styringen, men er i tvivl om det er muligt i selve styringen. Dette ville jeg gøre for at kunne overvåge det hele via wifi. Nogle der kender til dette scenarie?
Det skal du vende med din fejer.
Der er love og paragraffer for sammenbygning af kedler.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Oliefyr i serie med Blackstar

Indlæg af Brandsen » 24 okt 2016 10:41

Halløj i forum,

Jeg har to kedler i serie, en Baxi stoker og en Scotte, og hele "styringen" foregår simpelthen ved,
at jeg bare har sat keddel temp på Scotten 5 grader under fremløbs temp på Baxi.
Så når Baxi kører, så stopper Scotten, og hvis Baxi stopper, opdager Scotten temp falder,
og starter selv op. Det kan vist ikke gøres ret meget mere simpelt.
Det er i øvrigt også en Blackstar jeg har, så den kan du fint sætte i serie med din rapsbrænder.

Hvis du skal have begge kedler på samme skorsten, så skal du lige have fejeren ind over,
så han kan sige god for, at du har tilstrækkelig lysning i skorstenen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

chpe04
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 24 okt 2016 05:37

Re: Oliefyr i serie med Blackstar

Indlæg af chpe04 » 24 okt 2016 12:49

planen er godkendt af skorstensfejeren

chpe04
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 24 okt 2016 05:37

Re: Oliefyr i serie med Blackstar

Indlæg af chpe04 » 24 okt 2016 12:51

Det eneste man skal være opmærksom på er at aftræk ikke sidder overfor hinanden, der skal min være 25 cm forskel fra midt hul. og selvfølgelig lysningen, men den er stor nok.


Besvar