Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

valg af nyt fyr efter brand

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af Phjgaard » 13 apr 2016 13:23

Det nye dyr (fyr) kom mandag, jeg har så brugt de sidste par dage på at pille den gamle kedel ned og samle den nye Scotte. Nej hvor jeg glæder mig, jeg er dog stødt på et mindre problem.. Jeg har sådan en kompressor fætter med, jeg har sat studserne/slanger osv til og sat 2 vejs ventilet til motorprintet på sneglen, men jeg kan ikke se hvordan den egentlig styres / får strøm fra styringen. Skal jeg føre en ny ledning fra motorprintet op til styringen ? jeg kunne læse i monteringsvejledningen at kompressorrens skal sættes til "Ekstra 1" indgangen i styringen, men vil det sige at jeg skal føre ledning fra motorprint op til styringen via indgang "ekstra 1" eller har jeg helt fejlfortolket det?


Derudover så er der shuntventil installeret på returløbs rørene nu, men hvor skal termostaten sættes?

Det er en 7 version af styringen.

En sidste ting - Eltænderen jeg fik med i pakken er sådan en u275 tænder, men som jeg lige kan se i monteringsvejledningen så skal den føres ind gennem en gummi pakning mellem de 2 studser til kompressorrens, men der sidder allerede en lang hvid dims igennem - den ligner dog ikke den el-tænder jeg har fået med løs i pakken.

Jeg håber I lige vil bære over med mine nybegynder spørgsmål, jeg glæder mig som et lille barn i bonbonland til at starte det op første gang og jeres hjælp har allerede været uvurderligt :)
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af pille bruger » 13 apr 2016 13:33

Phjgaard skrev:Det nye dyr (fyr) kom mandag, jeg har så brugt de sidste par dage på at pille den gamle kedel ned og samle den nye Scotte. Nej hvor jeg glæder mig, jeg er dog stødt på et mindre problem.. Jeg har sådan en kompressor fætter med, jeg har sat studserne/slanger osv til og sat 2 vejs ventilet til motorprintet på sneglen, men jeg kan ikke se hvordan den egentlig styres / får strøm fra styringen. Skal jeg føre en ny ledning fra motorprintet op til styringen ? jeg kunne læse i monteringsvejledningen at kompressorrens skal sættes til "Ekstra 1" indgangen i styringen, men vil det sige at jeg skal føre ledning fra motorprint op til styringen via indgang "ekstra 1" eller har jeg helt fejlfortolket det?


Derudover så er der shuntventil installeret på returløbs rørene nu, men hvor skal termostaten sættes?

Det er en 7 version af styringen.

En sidste ting - Eltænderen jeg fik med i pakken er sådan en u275 tænder, men som jeg lige kan se i monteringsvejledningen så skal den føres ind gennem en gummi pakning mellem de 2 studser til kompressorrens, men der sidder allerede en lang hvid dims igennem - den ligner dog ikke den el-tænder jeg har fået med løs i pakken.

Jeg håber I lige vil bære over med mine nybegynder spørgsmål, jeg glæder mig som et lille barn i bonbonland til at starte det op første gang og jeres hjælp har allerede været uvurderligt :)
Fyr løs med spørgsmål icon_cheesygrin.gif

Kompresorrens ledninger er tilsluttet fra styring og ned til motorprint ( det print der er på brænderen )
På brænderen er der er huld til at montere ventilen i ( tryk brikhullet ud på skjoldet så lynkoblingen kan være der )
Tilslut magnetventilen til motorprintet som vist på dette diagram http://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/0 ... 0.2015.pdf
Ledningerne skal i termianlerne MAGN
Derfra er der allerede ledningsføring op i styringen.
I styringen skal du først ind i udvidet setup - derefter i menu rens.
Sæt udgang L6 til UDGANG VENTIL ( det er den funktion der tænder og slukker for magnetventilen )

Føleren til shunten kan sættes fast på det rør der går ind i bunden af kedlen.
Enten med en strip og noget isolering, eller i en dyklomme.

Er det en tyk brun ledning der er til den eltænder der er monteret, er det en keramisk eltænder.
Den du fik med som reserve er en anden type.
Der er forskellige indstillinger til de to typer eltænder.

Når du skal til at starte op, så få styringen på StokerCloud.
Så kan du nemmere få hjælp hvis der er noget der driller icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af Phjgaard » 13 apr 2016 13:39

Ved du hvad, det er fanme fantastisk :) tusinde tak, jeg printer lige det her ud og tager med ud i fyrrummet. lige så snart jeg er klar til at tilslutte den så sætter jeg den på nettet. Jeg prøver også lige om jeg kan finde ud af at lægge et billede op af den nye skønhed når jeg har fået ryddet op efter mig :D
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret

Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af Phjgaard » 13 apr 2016 16:58

Så kom den sq i gang :D den har kørt ca en time i uforstyrret drift nu og vi kan allerede mærke varmen brede sig i huset. Ej hvor er det skønt :)

Min nye bedste ven er også kommet online med samme brugernavn som jeg har herpå.
Nu hvor jeg er inde at kigge på stokercloud.dk så kan jeg godt se at jeg skal ha købt en masse ekstra udstyr til den, det er jo vildt alt det man kan.
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret

dannidines

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af dannidines » 13 apr 2016 17:59

Jeg kan se du endte ud med 30kw/BS2030 - fik du en fagmand til at vurdere behovet?!

Fik du en god Co2 realisering?

Og ikke mindst tillykke med den lille ny samt velkommen i "banden" :D
Phjgaard skrev:Så kom den sq i gang :D den har kørt ca en time i uforstyrret drift nu og vi kan allerede mærke varmen brede sig i huset. Ej hvor er det skønt :)

Min nye bedste ven er også kommet online med samme brugernavn som jeg har herpå.
Nu hvor jeg er inde at kigge på stokercloud.dk så kan jeg godt se at jeg skal ha købt en masse ekstra udstyr til den, det er jo vildt alt det man kan.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af pille bruger » 13 apr 2016 18:15

Phjgaard skrev:Så kom den sq i gang :D den har kørt ca en time i uforstyrret drift nu og vi kan allerede mærke varmen brede sig i huset. Ej hvor er det skønt :)

Min nye bedste ven er også kommet online med samme brugernavn som jeg har herpå.
Nu hvor jeg er inde at kigge på stokercloud.dk så kan jeg godt se at jeg skal ha købt en masse ekstra udstyr til den, det er jo vildt alt det man kan.
Der er lige et par ting du skal have kigget på icon_cheesygrin.gif
Hvor stor er effekten på brænderen ?
Jeg sender dig en besked i StokerCloud
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af Phjgaard » 13 apr 2016 18:21

dannidines skrev:Jeg kan se du endte ud med 30kw/BS2030 - fik du en fagmand til at vurdere behovet?!

Fik du en god Co2 realisering?

Og ikke mindst tillykke med den lille ny samt velkommen i "banden" :D

Jeg er sq ikke meget for at indrømme det, men da jeg bestilte fyret havde jeg fået lidt til sidebenet, min svoger og jeg havde snakket om at det kunne være rart at få værkstedet med på fyret, og så blev det vist lidt en spontan beslutning. Min kone var mildest talt - tosset. Men ifølge VVS'eren skulle jeg også medregne kælderen og mellemgange til lager/værksted, samt de 120kvm værksted. Det reddede lidt ansigt overfor konen, men jeg må indrømme at selve bestillingen af 30kW var en en fejl, jeg først lagde mærke til det da jeg satte typepladen på i aftes.. ellers havde jeg lykkeligt gået og troet (de næste mange år) at det var en BS1016 jeg havde fået hjem. Prisen var også lidt højere end jeg huskede. Jeg havde jo så håbet at ingen herinde ville lægge mærke til det diskrete lille skift :p
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af pille bruger » 13 apr 2016 18:36

Så har du et 30 kW fyr icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af Phjgaard » 13 apr 2016 18:50

tak :D
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: valg af nyt fyr efter brand

Indlæg af Hjemme teori » 15 apr 2016 20:16

Din P er også til den høje ende, både aflæst og set på grafer. Da dit fyr er i den store ende kan du godt regne med at skulle køre med lave tal. Prøv at ændre din P til 1,3 istedet for 2,5! og vil også tro du skal lidt længere ned.

Hvis du bruger cloud er det på Brænder icon'et og ind under PID. Og så rette temp regulering P

En udgangs "rette snor" er at P skal være 10 gange større end I.

Lave tal er en P under 1 og høje tal er en P over 2 (min helt egen lomme definition, jeg lige har fundet på).

Hvis du vil vide mere om PI kan du starte med at læse mhes vejledning på www.mhes.dk.
Mvh. Sophus


Besvar