Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmtvandsbeholder kan ikke følge med

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
xkfc

Re: Varmtvandsbeholder kan ikke følge med

Indlæg af xkfc » 25 feb 2016 07:17

Jeg gætter også på termostaten. Hvis du sætter fyret til 58°og piller retur ventilen af VVB bør vandet i VVB blive 57-58° Vandet kører så konstant igennem VVB, eneste ulempe er at en A-cirkulationspumpe bruge mere strøm, men der er fuld knald på det varme vand.

Det er måske en forkert ventil type der er brugt, der skal kunne komme en del vand igennem hvis opvarmningen skal ske hurtigt, det kan også være der er noget skidt indvendig i rørene.


Mahognys
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 feb 2016 20:12
Modtaget likes: 1 gang

Re: Varmtvandsbeholder kan ikke følge med

Indlæg af Mahognys » 25 feb 2016 08:16

Takker for jeres kyndige svar.
Det er en en returtermostat danfoss fjvr 1070. Den burde vel være ok til formålet.

Jeg bor i Midtjylland/Ikast-brande kommune området og Har rimelig blødt vand 4-8, skal jeg være nervøs for tilkalkning hvis jeg sætter flowet op i vvb som nogle skriver ?

Mit fyr har en woody 4.99 styrring så den understøtter desværre ikke vvb prioritering. Ville det give noget gevinst at få en nyere styrring ifht. Varmt brugsvand, bedre udnyttelse af piller ?

xkfc

Re: Varmtvandsbeholder kan ikke følge med

Indlæg af xkfc » 25 feb 2016 08:43

Jeg har ingen forstand på termostater, jeg har ikke nogen ved VVB, det varme vand fosser bare igennem konstant.

Det er ikke flowet du skal bekymre dig om, det er temperaturen der er afgørende, over 60° øges kalk udfældningen.

Du ville få hurtigere opvarmning med VVB prioritering, der er flere måder at lave det på. Med en 3 vejs ventil kan du lede alt effekten til VVB, men må undvære opvarmning af huset mens vandet varmes op, det kan også laves med en ventil der gør lidt det samme som din retur termostat, bare med 100% flow mens der varmes vand, så deles huset og VVB om energien.

Min personlige holdning er at du ikke sparer piller på mere automatik i en ny styring, det kan fint laves med det du har. Nu kender jeg ikke din VVB, men min Metro har en indbygget termostat, den kunne fint styre en elektrisk ventil med fuld flow.

Det kan også være at problemet er kommet efter man f.eks. har udskiftet pumpen til en A-pumpe og der ikke er tryk nok længere RA-G er til lavtryk, men igen.. jeg ved ikke rigtig noget om ventilerne.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Varmtvandsbeholder kan ikke følge med

Indlæg af J-B » 25 feb 2016 09:11

Mahognys skrev:Nej jeg har ingen anelse om hvordan jeg får luften ud af spiralen, såfremt der ER luft i den. nogen forslag ?

I fyrrummet hvor kedlen står er der monteret en ekspansions beholder og der sidder en udlufter sammen med.
Men vvb sidder i huset og højere oppe en den udlufter i fyrrummet og luft vil jo stige opad ?
Burde udlufteren ikke sidde ved vvb ?

Termostaten er samlet men jeg har ingen anelse om det er gjort korrekt :-)
For at udlufte spiralen i VVB så burde der sidde en lille messing "klump" på den rør der er længst til venstre, der er en lille arm du kan vippe for at åbne en ventil, der kommer lidt vand først, den er vist som nummer 19 på første side her, http://www.volundvt.dk/nibedocuments/10 ... E_PLUS.pdf
De sidste anlæg jeg har været ude at kigge på, på grund af bøvl med dem, der har smeden glemt at montere den :shock:

Mahognys
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 feb 2016 20:12
Modtaget likes: 1 gang

Re: Varmtvandsbeholder kan ikke følge med

Indlæg af Mahognys » 25 feb 2016 09:51

J-B skrev:For at udlufte spiralen i VVB så burde der sidde en lille messing "klump" på den rør der er længst til venstre, der er en lille arm du kan vippe for at åbne en ventil, der kommer lidt vand først, den er vist som nummer 19 på første side her, http://www.volundvt.dk/nibedocuments/10 ... E_PLUS.pdf
De sidste anlæg jeg har været ude at kigge på, på grund af bøvl med dem, der har smeden glemt at montere den :shock:
Tror også at smeden har "glemt" at montere en her
Billede

De forreste 2 rør er henholdsvis fremløb til venstre og retur til højre.

Men der sidder som sagt en udlufter ude i fyrrummet ved siden af ekspansionsbeholderen, men giver det samme resultat ?


Til xkfc - Jeg har en Vølund QMC quatro 100l med elpind. Så der er mig bekendt ikke termostat i den udover når den køre på el.

Hvor ville man sætte den 3-vejs ventil henne ?
Last edited by 1 on Mahognys; edited 25 times in total


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Varmtvandsbeholder kan ikke følge med

Indlæg af J-B » 25 feb 2016 10:16

Mahognys skrev:Tror også at smeden har "glemt" at montere en her
Billede

Men der sidder som sagt en ude i fyrrummet ved siden af ekspansionsbeholderen, men giver det samme resultat ?


Til xkfc - Jeg har en Vølund QMC quatro 100l med elpind. Så der er mig bekendt ikke termostat i den udover når den køre på el.

Hvor ville man sætte den 3-vejs ventil henne ?
Jeps, den er god nok, den mangler :lol:
Luft vil altid finde den højeste sted i anlægget og den udlufter du har ved din ekspansion tager kun en evt. luftboble der kommer med vandet rundt.
For at få luft ud af spiralen i din VVB, så kan du prøve at lukke for alle radiatorer, afmontere termostaten på VVB, fuld knald på cirkulationspumpen og lade det det køre sådan en times tid, så skal luften nok blive presset ud.
Du kan sætte en 2 eller 3 vejs ventil på og lade termostaten i VVB styre det, men du vil ikke vinde noget i forhold til din FJVR.

xkfc

Re: Varmtvandsbeholder kan ikke følge med

Indlæg af xkfc » 25 feb 2016 10:29

Man kan fint bruge termostaten til elpatronen, men der skal lidt ændringer til. Jeg har 2 VVB'er jeg har bygget et relæ ind i begge to, det relæ trækker en timer der tænder fyret, på den måde laver fyret varmt vand om sommeren så jeg ikke skal bruge elpatron, det har været en økonomisk gevinst. Mit elforbrug faldt med mindst 1000kWh, og jeg bruger 2-3kg piller i døgnet om sommeren.
Hvor meget man sparer eller om man sparer noget er individuelt, det komme an på forbrug og installationen, hvis fyret er langt fra VVB og f.eks. er gravet ned.

Mahognys
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 feb 2016 20:12
Modtaget likes: 1 gang

Re: Varmtvandsbeholder kan ikke følge med

Indlæg af Mahognys » 25 feb 2016 14:18

J-B skrev:Jeps, den er god nok, den mangler :lol:
Luft vil altid finde den højeste sted i anlægget og den udlufter du har ved din ekspansion tager kun en evt. luftboble der kommer med vandet rundt.
For at få luft ud af spiralen i din VVB, så kan du prøve at lukke for alle radiatorer, afmontere termostaten på VVB, fuld knald på cirkulationspumpen og lade det det køre sådan en times tid, så skal luften nok blive presset ud.
Du kan sætte en 2 eller 3 vejs ventil på og lade termostaten i VVB styre det, men du vil ikke vinde noget i forhold til din FJVR.
Jeg har kun gulvarme, kan jeg evt. lukke af for det og så sætte gas på pumpen ?

Hvor henne i systemet skal den 2 eller 3 vejs ventil placeres ?

Min pumpe er en Grundfos ALPHA2 25-40 180 . den står til AUTO men den køre næsten altid mellem 20 og 23w, er det normalt ?

Billede

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Varmtvandsbeholder kan ikke følge med

Indlæg af Jens » 25 feb 2016 15:47

Termostaten i din Vølund QMC kan styre en pumpe eller ventil uden brug af relæ.

Er kontakten slået til El-drift, så styrer den el-patron, - er den slået fra, så kan den sende en fase ud til pumpe eller ventil, når termostaten kalder på varme.
Det er sådan min QMC 150 liter er tilsluttet.
Du har formodentlig en leder i dit kabel til VVB, som ikke er i brug nu, - men som er beregnet til netop det.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Varmtvandsbeholder kan ikke følge med

Indlæg af thy » 25 feb 2016 16:16

Mahognys skrev:Tror også at smeden har "glemt" at montere en her
Billede

De forreste 2 rør er henholdsvis fremløb til venstre og retur til højre.

Men der sidder som sagt en udlufter ude i fyrrummet ved siden af ekspansionsbeholderen, men giver det samme resultat ?


Til xkfc - Jeg har en Vølund QMC quatro 100l med elpind. Så der er mig bekendt ikke termostat i den udover når den køre på el.

Hvor ville man sætte den 3-vejs ventil henne ?
hvorfor står termostat på 1 der skal vel op på 4,5-5,5 for at opvarme beholdern optimalt måske i nu mere..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar