Blackstar- contra Roca-kedel

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
bakkeboen
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09 sep 2012 08:15
Mit fyr: Woody 16 kw - BS1016
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8961
Årligt forbrug: 7 t

Blackstar- contra Roca-kedel

Indlæg af bakkeboen »

For 3 år siden monterede jeg en Woodybrænder på min gamle Rocakedel, fordi jeg gerne ville have muligheden for at fyre med brænde en del af året. Jeg har adgang til gratis brænde. Jeg har hele tiden vidst at det ikke er en særlig god løsning, men jeg har hygget mig med at gå og optimere kedlen med en sindrig opstilling af Skamolplader og det er også lykkedes at eksperimentere mig frem til en løsning hvor jeg udnytter varmen fra pillerne bedre. Det har været sjovt men kræver hyppig rensning, hvis det skal køre godt. Nu står jeg for at skulle sælge huset inden for nogle få år og kan nok ikke regne med at køber er en lige så stor nørd som jeg selv er. Så derfor vil jeg gerne montere en BlackStar kedel og vil gerne høre om der er en der har et bud på hvor mange piller der spares ved en udskiftning. Jeg ved allerede at der spares en masse tid i det daglige.
Så er der nogen der tør komme ned et bud??

xkfc

Re: Blackstar- contra Roca-kedel

Indlæg af xkfc »

Bruger du 8ton piller til 180m2 + brænde?
Vi bruger under 8ton, nok kun 7, det er eneste varmekilde og en ældre OpOp kedel. Virkningsgraden burde være sidst i 80'erne, mens jeg syntes at have hørt omkring 75% for Rocaen.
Et gæt kunne være 10%
bakkeboen
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09 sep 2012 08:15
Mit fyr: Woody 16 kw - BS1016
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8961
Årligt forbrug: 7 t

Re: Blackstar- contra Roca-kedel

Indlæg af bakkeboen »

Hej Kenneth.
Tak for din tilbagemelding.
Jeg bruger mellem 4 og 7 tons til et ældre hus på 175 m2, alt efter hvor meget jeg har lyst og tid til at fyre med brænde.
Jeg ville selv have gættet på 10-20 %, men 10 % er helt fint. Så tror jeg at jeg vil sælge det brænde jeg går og laver og købe piller for pengene.
Jeg kan lave en del brænde på den tid jeg nu bruger på brændefyring og rensning af kedel når jeg fyrer med piller.

Besvar