Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fejloptænding ektern snegl.

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Fejloptænding ektern snegl.

Indlæg af Dunas » 07 okt 2015 15:34

Så gik det galt for mig i dag, mit woody fyr havde en fejloptænding, så den startede ikke op i dag.
Fandt hurtig ud af, at den eksterne snegl ikke kørte eller ville køre ved tvang, der med ingen piller til brænder.
Så ville lige fjerne skjoldet på ekstern snegl og kigge til el-motor. Da jeg skuede den sidste skure ud
på skjoldet gik den i gang igen, og nu køre den upåklagelig igen (ekstern snegl) :shock:.
For sikkerhed skyld tjekkede jeg lige alle ledninger under skjoldet, ingen brud eller løse ledninger.....
Det forstår jeg ikke ikke kuk af.... havde håbet og finde en mindre fejl.... Gad vide om det sker igen... :roll:???

Så kan det være kondensator til gear motor, som er ved og være færdig...??. Kan ikke se nogle fejl ved den kondensator.
Eller kan det være motorprint, som synger på sidste vers ????...
Eller noget anden ???


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Fejloptænding ektern snegl.

Indlæg af pille bruger » 07 okt 2015 15:54

Dunas skrev:Så gik det galt for mig i dag, mit woody fyr havde en fejloptænding, så den startede ikke op i dag.
Fandt hurtig ud af, at den eksterne snegl ikke kørte eller ville køre ved tvang, der med ingen piller til brænder.
Så ville lige fjerne skjoldet på ekstern snegl og kigge til el-motor. Da jeg skuede den sidste skure ud
på skjoldet gik den i gang igen, og nu køre den upåklagelig igen (ekstern snegl) :shock:.
For sikkerhed skyld tjekkede jeg lige alle ledninger under skjoldet, ingen brud eller løse ledninger.....
Det forstår jeg ikke ikke kuk af.... havde håbet og finde en mindre fejl.... Gad vide om det sker igen... :roll:???

Så kan det være kondensator til gear motor, som er ved og være færdig...??. Kan ikke se nogle fejl ved den kondensator.
Eller kan det være motorprint, som synger på sidste vers ????...
Eller noget anden ???
Start med at skifte kondensatoren.
Den koster ikke mange mønter.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Fejloptænding ektern snegl.

Indlæg af triumph » 07 okt 2015 15:55

Jeg havde engang kommet til at trække stikket halvt ud af sneglen, men det har du vel checket

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Fejloptænding ektern snegl.

Indlæg af Dunas » 07 okt 2015 16:06

pille bruger skrev: Start med at skifte kondensatoren.
Den koster ikke mange mønter.
Jeg har den store el motor (25 watt) til ekstern snegl. Lige nu sidder der en 1,5 uf kondensator, kan den skiftes til en 2,0 uf kondensator uden problemer ?? Eller skal det være 1,5 uf ??

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Fejloptænding ektern snegl.

Indlæg af Dunas » 07 okt 2015 16:07

triumph skrev:Jeg havde engang kommet til at trække stikket halvt ud af sneglen, men det har du vel checket
Yeps, det var en af de ting jeg tjekkede inden jeg gik videre i fejlsøgning.... Gid det havde været det icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Fejloptænding ektern snegl.

Indlæg af pille bruger » 07 okt 2015 16:14

Dunas skrev: Jeg har den store el motor (25 watt) til ekstern snegl. Lige nu sidder der en 1,5 uf kondensator, kan den skiftes til en 2,0 uf kondensator uden problemer ?? Eller skal det være 1,5 uf ??
Kig her http://www.nbe.dk/files/manager/vejledn ... %20tyd.pdf
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Fejloptænding ektern snegl.

Indlæg af Dunas » 08 okt 2015 15:08

Vil lige runde denne af. Jeg havde sammen problem igen i dag, "fejloptænding". Ekstern snegl ville heller ikke køre i dag.
Nu er jeg helt sikker på, at det var kondensator i ekstern snegl, som det var galt med icon_cheesygrin.gif. Skiftede den til en ny "1,8 uf" i dag, og den startede op med det samme uden problemer. Er sikker på at problemet er løst nu :great:.
Var ikke klar over, at sådan en kondensator kan køre on/off når den er ved og være færdig.
Så havde jeg heller ikke en 25 watt motor, det var en 20 watt motor i ekstern snegl, må hellere få pudset mine briller :oops:

xkfc

Re: Fejloptænding ektern snegl.

Indlæg af xkfc » 09 okt 2015 01:42

Super at problemet er løst, men det er nok en god ide at tage strømmen fra så man ikke får et rap over nallerne.

Kondensatoren skal helst være den helt rigtige, så er der max trækkraft i motoren.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Fejloptænding ektern snegl.

Indlæg af Dunas » 09 okt 2015 15:19

xkfc skrev:Super at problemet er løst, men det er nok en god ide at tage strømmen fra så man ikke får et rap over nallerne.

Kondensatoren skal helst være den helt rigtige, så er der max trækkraft i motoren.
Strømmen havde jeg selvfølgelige afbrudt under udskiftning af kondensator. Fik oplyst, at kondensator 1,5 uf er afløst af 1,8 uf. Og der skulle ikke være nogle problemer i det, hvilket jeg kan bekræfte.
Synes umiddelbart, at lyden fra elmotor lyder mere robust, efter jeg fik skiftet kondensator. Det lyder som om, der er mere trækkraft. Måske er det noget jeg biller mig selv ind :oops:.
NU er der ingen fejloptænding mere, kom hjem til et varmt hus i dag icon_cheesygrin.gif. Alt køre super duper igen :great:

xkfc

Re: Fejloptænding ektern snegl.

Indlæg af xkfc » 09 okt 2015 19:55

Man kan ikke umiddelbart bare erstatte med en anden størrelse, det er motorens effekt der bestemmer. Du skal bruge ca. 0,07-0,08uf pr watt, så kan du selv regne ud hvilken kondensator er den optimale for din motor.

Din 20Watt motor har det altså bedst med 1,4-1,6uf, så oplysningen op 1,5 må siges at være lige spot on.

Det er klart at motoren lyder bedre nu, for kondensatoren er jo langsomt blevet ringere og ringere indtil den ikke kunne trække mere. Når du har sat en lidt større på så har motoren ikke max trækkraft, men efter hånden som kondensatoren bliver ringere vil den på et tidspunkt toppe, og så aftager kræfterne igen.


Besvar