Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

24 kw brænder til 180 kvm neddrosling ?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

24 kw brænder til 180 kvm neddrosling ?

Indlæg af Smut 25 » 18 apr 2015 22:08

scottedor skrev:med et fyr fra den tid må det være med en 4xx styring den er udmærket men kan ikke så meget som en 7xx hvis der er brug for det brænderen er den samme både 16 kwh og 24 kwh men det er et voldsomt forbrug til 180 m2 hvis der er ordentlig isoleret burde der ikke bruges mere end ca. 6 tons at der er en stor kedel betyder intet næsten tværtimod men få en
trækregulator i aftrækket og en shunt på kedlen mvh erik
Styringen døde i displayet så det blev til den nyeste V7


xkfc

24 kw brænder til 180 kvm neddrosling ?

Indlæg af xkfc » 18 apr 2015 22:26

Brænderen kan altså fint laves om til 10kW, NBE gjorde selv på et tidspunkt. Det er bare at købe en 10kW herd, og så få en svejsekyndig til at save de 5cm af, og så svejse endestykket på igen.
Inden jeg fik sommerherd, lagde jeg et stykke hård presset Rockwoll ind under herden så der var lukket af for de yderste 3 rækker huller, også det virkede fint.
Desværre laves 16kW sommerherd ikke længere, for det er også meget lig en 10kW.
Problemet er nok den lidt for store kedel, det er umiddelbart ikke smart med stor kedel, og lille brænder, økonomien er bedst når tingene passer sammen. Specielt hvis fyret også skal bruges om sommeren til varmt vand. Til vinterbehov tvivler jeg på at økonomien er hel hen i hegnet i den store kedel.

Opvarmning i buffertank kunne måske også være en mulighed, men ville aldrig blive mit valg, så ville jeg hellere bruge pengene på en ny kedel.

Men er vi nu helt sikker på at smeden er en "fusker smed" nu er det jo et ældre hus, og hvad beregnede han fyrets størrelse ud fra? huset kan måske have det store energibehov!!
Min Genbo's hus er fra 1902, de 88m2 spiste 1500-1700l olie + en masse brænde, efter 1. salen blev udnyttet og isoleret med 300mm blev huset 128m2 men energiforbruget forblev det samme.
Jeg har selv haft smeden i huset et par gange, og selv om jeg kender ham, og han ingen fusker er, så er det altså dyrt at have håndværkere i huset.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

24 kw brænder til 180 kvm neddrosling ?

Indlæg af Smut 25 » 18 apr 2015 22:46

lige omkring det med smeden jo han har suget penge for ingenting og det er ikke første gang....
han gav dem en mundtlig pris på ca 45000 monteret men de endte på godt 100
nok om ham han er færdig i det hus....

han har beregnet fyrets str ud fra at der så var mulighed for et par kalofere
ude i udhus bygningerne ja right hvor meget bruger en mand der ikke kan skifte rundt på sommer og vinterdæk
som han selv sagde i dag... :)

men vi må se om ikke får noget godt ud af deres investering jeg har ikke været rundt og tjekke
hele huset med isolering men syntes nu 12 ton er meget...
da jeg selv bor i 178 med dårlige vinduer og isolering fra 60erne...
og bruger ca 8 på 12 mdr deres er på 8 mdr om året....

men tak for fiffet med herden nu ser vi lige hvad vi kan få den til med den nye styring
med justerings mulighederne kan vi nu få den ned på 10 hele året...så tror jeg de blir glade..

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

24 kw brænder til 180 kvm neddrosling ?

Indlæg af Ollii » 20 apr 2015 09:08

Altså med mindre kedlen er piw utæt mener jeg ikke der er noget at hente ved at skifte til en mindre. Så længe røg temp kan holdes på den store. Stort plus er mere plads til aske. ;-)
16kw brænderen kører rigtig godt så den ville jeg også beholde som den er. Styring er sjov at skifte og især hvis det er en 4 uden interface. Den kan ikke meget i selve styring og skal genstartes for at ændre blæser m.m. Det bliver man hurtig træt af.

Derimod er jeg stor fortaler for isolering som i nok kan høre. 20000 kr brugt på isolering af rør dur meget bedre end et nyt fyr med gamle uisolerede rør.;-)
Også i forbindelse med det en evt. fremløbsshunt så fremløb kan sænkes.

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar