askemængde

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Stoker16
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10 jun 2012 22:34
Mit fyr: Woody v.10, 16Kw opop kedel
Areal: 236
Brændsel: piller 8mm
Årligt forbrug: 6-8
Geografisk sted: Skanderborg

askemængde

Indlæg af Stoker16 »

Hej, jeg har et 16kw woody v10 med opop kedel. Elsker at justere og tweake for at optimere forbrændingen.
Er nok ved at nærme mig det tætteste jeg kommer på perfekt indstilling, men.....

kan det virkelig passe at ligegyldigt hvilken slags piller jeg bruger ( Barlinek, German, Lava osv), så passer det med at efter afbrænding af 2x silo fuld ( standard silo, måske 320 liter), så er askeskuffen så fyldt at når jeg åbner askelågen er det til overkant. Og dette er hele vejen ind til bunden af brændkammer.
Dvs jeg uden problemer kan fylde en brugsen bærepose til op over renden.

Min kammi har et 16kw passat og hans genererer somme mængde aske ved afbrænding af 1,5 ton.

Hvad f sker der ??

Søren
Jeg er selvhenter, gør det selv og opfinder. Hvad er du ?

xkfc

askemængde

Indlæg af xkfc »

Der er flere faktorer der spiller ind.
Mængden af aske er den samme i pillerne, du kan læse hvor meget på poserne eller få data fra din pilleleverandør.
I ældre stokere ryger meget af asken ud af skorstenen, i dag er der miljøregler for partikkel udledning, så moderne pillefyr er designet til at forurene mindst muligt :great: men det gør så at skidtet samler sig i kedlen.

Hvis dit fyr en korrekt justeret er der ikke andet at gøre end at tømme askeskuffen når den er fyldt.

Ved mine piller er aske% 0,31 så efter 2stk 320L (200kg) bør der være 1,24kg aske. Jeg har godt nok aldrig vejet det, og det vil nok heller ikke holde stik, den daglige kompressorrens skubber jo lidt snask i skuffen.

Det kunne være sjovt lige at veje en liter.
xkfc

askemængde

Indlæg af xkfc »

250g vejer en liter aske hos mig, så der burde være ca. 5L efter 400kg, det er faktisk min fornemmelse at det passer rimeligt.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

askemængde

Indlæg af triumph »

Hvis piller bliver afbrændt med luftunderskud bliver asken tung, og kompakt, og fylder meget mindre en aske der er afbrændt normalt
calle

askemængde

Indlæg af calle »

Ud med askeskuffen som det første. Brug så rensestokken til at røre i asken en gang imellem. Det komprimerer asken. Desuden komprimerer asken også sig selv, efterhånden som der kommer mere og mere aske. Sørg blot for at skubbe asken væk, så der er plads under herden. Du kan også stikke rensestokken ned gennem lemmen i bunden af bagerste kedelrum og røre rundt. Der var også engang jeg tømte aske hver 14. dag. Det er helt unødvendigt. Der kan være meget mere end du tror.

Venlig hilsen

Stoker16
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10 jun 2012 22:34
Mit fyr: Woody v.10, 16Kw opop kedel
Areal: 236
Brændsel: piller 8mm
Årligt forbrug: 6-8
Geografisk sted: Skanderborg

askemængde

Indlæg af Stoker16 »

Mange tak for svarene. Hvis det ca er det i andre oplever må det jo være meget normalt.
Mht justering, kører jeg med iltstyring men ser dog ud til at kører lidt magert ( for meget ilt ).

Tror jeg vil udvikle en fast askesuger på automatik :-D
Jeg er selvhenter, gør det selv og opfinder. Hvad er du ?
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

askemængde

Indlæg af kovas »

xkfc skrev:250g vejer en liter aske hos mig, så der burde være ca. 5L efter 400kg, det er faktisk min fornemmelse at det passer rimeligt.
God Morgen.

Læste denne tråd og skulle tømme min askeskuffe. Vejede den på en bade vægt (ikke det mest nøjagtige) før og efter. Ca 1 kg aske på 440kg piller.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Besvar